| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Manna Moderaattori
|
Lähetetty: Torstai 26. 11. 2009 18:27 Viestin aihe: |
|
|
ISO ry ei ole virallinen taho, jolla olisi tietoa opiskelijoista, joten ei meillä mun tietääkseni mitään sähköpostilistojakaan ole. Facebook-ryhmä on.
Viime vuonna heitin palstalle pyynnön jokaiselle hakijalle listata offerinsa palstalle. Ne ovat täällä: http://forum.isory.org/viewtopic.php?t=3175&highlight=offeritietokanta
Samanlaisia ketjuja voi jokainen mielensä mukaan aloittaa jos tuntuu että johonkin kysymykseen pitäisi saada vivahteikkaampaa vastausta. Ja sitten toivotaan että muut käyttäjät vastailevat.
Mutta toisaalta, ettei totuus unohtuisi:
| Lainaus: | | Suomalaiset hakijat lähes kaikki hakevat yliopistoihin suomalaisilla ylioppilaskirjoituksilla tai IB:llä. Monet täydentävät hakemusta myös lukion arvosanoilla. Yläasteen ja ala-asteen arvosanat voi hakemukseen lisätä, sillä ne voivat tukea hakemusta. Hakijoiden joukossa on myös tapauksia, joissa lukion arvosanat on jätetty kokonaan pois ja haettu pelkästään YO-arvosanoilla ja yläasteen arvosanoilla. Koska UCAS ei määrittele suomalaisille standardia, miten hakea, voi hakija miettiä itse, mitkä tulokset haluaa esittää. |
Tämä voidaan lisätä UKK:hon ihan tällaisenaan ilman mielettömän aikaavievää tilastollista tutkimusta. Kysymykseksi vaikka: "Onko hakemukseen pakko laittaa ala-asteen ja yläasteen numerot?"
Ei ne nykyisetkään UKK:t tämän tieteellisempiä ole. Niiden kirjoittajat eivät ole guruja, vaan tavallisia palstaa seuraavia ihmisiä. _________________ (Taloustiede, kehitysmaatiede, rahoitus, kauppatiede) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sonny Palsta-addikti
|
Lähetetty: Torstai 26. 11. 2009 18:32 Viestin aihe: |
|
|
No siis, toi oli esimerkki mun mahdollisesta työtavasta.
Toi offeritietokanta on musta tosi hyvä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
helmipöllö Palsta-aktiivi
|
Lähetetty: Torstai 26. 11. 2009 19:02 Viestin aihe: |
|
|
Hienoa, että voin olla avuksi . Mun joululoma alkaa 19.12, että voin siihen mennessä katsoa jotakin aiheita ja tehdä vaikka parikin eri linkkilistaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
seinähullu Moderaattori
|
Lähetetty: Torstai 26. 11. 2009 20:28 Viestin aihe: |
|
|
Ensiksi, kiitos kaikille, jotka ovat mukana ylläpitämässä tätä foorumia.
| Manna kirjoitti: | | Toki voimme luoda ketjun, joka nimetään wikimäisesti vaikka hiekkalaatikoksi, jossa vain uudet hakijat keskustelevat keskenään. Mutta ongelma on siinä, että vanhemmat käyttäjät ovat usein niitä, jotka sanovat: Stop, tämän keskustelun sisältö menee nyt väärin, tuo ei ole totta. Ja heitäkin tarvitaan. Mielipiteitä? |
Mielestäni on erittäin hienoa, että vanhemmat käyttäjät jaksavat vielä tulla väliin kun faktat alkavat luisua fiktion puolelle.
Yksi ongelma hauissa ja tiedonhankinnassa tällä foorumilla on ei-tarpeellisen tiedon määrä. Täällä on vanhoja, kuolleita, ei enää niin kovin ajankohtaisia tai millään muullakaan tapaa ehkä kiinnostavia threadejä kuten vaikkapa:
http://forum.isory.org/viewtopic.php?t=294
http://forum.isory.org/viewtopic.php?t=78
http://forum.isory.org/viewtopic.php?t=220
Tällaisia melkein pitäisi mielestäni poistaa. Voin ilmoittautua vapaaehtoiseksi näiden siivoajaksi, mutta varoitan vain, että minä en kyllä taida osata oikein foorumia teknisesti niin välttämättä käyttää, mutta olisin valmis kantamaan korteni kekoon ja opettelemaan sen. Tämä on siis, jos luottaisitte minuun tai pätevämpiä ei ilmesty xD.
Voisin esimerkiksi siirrellä näitä tällaisia threadeja jollekin osiolle, jonka nimi olisi vaikkapa "Roskakori" enkä poistaisi, siltä varalta, jos nämä olisivatkin toisten mielestä tärkeitä threadeja. Roskakorista thread voisi automaattisesti kadota oltuaan siellä vaikkapa kolme viikkoa.
Roskakorissa kenties voisi sitten ilmoittaa kyseisessä threadissa sen olevan tärkeä tai muuten vain säilytettävissä haluttava, jos näin olisi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Manna Moderaattori
|
Lähetetty: Torstai 26. 11. 2009 21:07 Viestin aihe: |
|
|
Seinähullu, kiitos, laitan sulle privaviestinä ohjetta Operaatio Ullakon Siivoukseen.  _________________ (Taloustiede, kehitysmaatiede, rahoitus, kauppatiede) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
HannaKristiina Palsta-addikti
|
Lähetetty: Torstai 26. 11. 2009 21:34 Viestin aihe: |
|
|
| mutta ole toki varovainen siivotessasi, ettet vahingossa poista threadeja, jotka saattavat jollekulle olla tärkeitä (linkittämäsi tuskin ovat - samoin parin vuoden takaisen vapaa huone/etsitään huonetta -ilmoitukset) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
merlin
|
Lähetetty: Perjantai 27. 11. 2009 19:23 Viestin aihe: |
|
|
Mä ilmottaudun kans vapaaehtoiseksi tekemään mitä tahansa. En ole palstalla mitenkään kovin pitkään pyörinyt, enkä kovin aktiivinen kirjoittaja ollut, mutta olen kyllä keskusteluja aika ahkerasti lueskellut. Olen sitä mieltä, että palsta on ehdottoman tärkeä monille hakijoille, ja täältä saa hyvin neuvoa lähes mihin tahansa.
Mun mielestä olis hyvä olla erikseen joku osio ainakin uusille hakijoille, koska se ehdottomasti selkeyttäisi hommaa, ja siellä voisi esim kysyä vähän tyhmiäkin kysymyksiä ja siel vois olla linkkilistat UKK aiheista.
Voin nyt vaikka väsätä lähipäivinä linkkilistaa jostakin aiheesta, esim arvosanojen merkitsemisestä hakemukseen, kun se on nyt aika ajankohtainen asia ja olen sen itse tehnyt jo.
Sitten kun joskus ensi vuonna olen hakenut lukukausimaksulainaa, niin voin siitäkin kirjoitella, mikäli joku muu ei ehdi ennen
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Manna Moderaattori
|
Lähetetty: Perjantai 27. 11. 2009 22:38 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos! Kun noita linkkilistoja kasaatte, niin merkitkää niiden otsikoiksi "Keneltä suositus kannattaa pyytää? LINKKILISTA" tai jotain vastaavaa. Ja koettakaa laittaa oikean otsikon alle (Opiskelupaikan valinta, Rahoitus tms.)
Sitten ylläpito voi tehdä niistä stickyjä, eli sellaisia keskusteluja jotka eivät putoa uudempien keskustelujen alle vaan pysyvät aina ylimmäisinä. Jos linkkilistoja innostutaan tekemään oikein paljon niin sitten voidaan katsoa ylläpidon kanssa josko niille kannattaisi tehdä erillinen palsta.
En tiedä teistä muista, mutta minä olen tällä hetkellä haluton tekemään erillistä "aloittelijapalstaa", koska aiheet olisi hyvä pitää kasassa ja keskustelut oikeiden aihepiirien alla. Siis en haluaisi lytätä saman "aloittelijat" -aihepiirin alle yliopiston valintaa, lukukausimaksuja ja asuntoloja, koska se vaan vaikeuttaa tiedon etsimistä pidemmän päälle. Periaatteessahan koko palsta on tarkoitettu aloittelijoille. Joten rohkeasti vaan. _________________ (Taloustiede, kehitysmaatiede, rahoitus, kauppatiede) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Manna Moderaattori
|
Lähetetty: Perjantai 27. 11. 2009 22:39 Viestin aihe: |
|
|
Ja jos kuka olisi halukas tekemään linkkilistan mutta ei itse keksi hyvää kysymystä, niin täältä voi poimia http://isory.org/ukk - noista kysymyksistä jokainen on aika monesti kysytty. _________________ (Taloustiede, kehitysmaatiede, rahoitus, kauppatiede) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Roundabout
|
Lähetetty: Tiistai 1. 12. 2009 00:02 Viestin aihe: |
|
|
Erityisesti arvosanojen syöttämistä hakemukseen koskevia ohjeita kehitettäessä voisi pitää mielessä, että käytännössä täällä pyörii kahdenlaisia hakijoita: suom. YO ja IB. Systeemit kun toimivat jonkin verran eri tavalla.
Ja sen verran noista arvosanojen syöttämisestä, että itse en laittanut ala-asteen, yläasteen tai lukion arvosanoja mihinkään (eikä laittanut kukaan muukaan yli tusinasta omasta IB-lukiostani viime vuonna britteihin hakeneista). Pelkillä IB:n ennustetuilla arvosanoilla mentiin, eikä missään välissä mikään yliopisto pyytänyt keneltäkään mitään muita arvosanoja, ja hyvin päästiin monenmoiseen kouluun.
| Manna kirjoitti: | | En tiedä teistä muista, mutta minä olen tällä hetkellä haluton tekemään erillistä "aloittelijapalstaa", koska aiheet olisi hyvä pitää kasassa ja keskustelut oikeiden aihepiirien alla. Siis en haluaisi lytätä saman "aloittelijat" -aihepiirin alle yliopiston valintaa, lukukausimaksuja ja asuntoloja, koska se vaan vaikeuttaa tiedon etsimistä pidemmän päälle. Periaatteessahan koko palsta on tarkoitettu aloittelijoille. Joten rohkeasti vaan. |
En itsekään kannata aloittelijapalstaa, koska sinne varmasti päätyy harhaanjohtavaa/väärää tietoa. Vaikka vanhat kirjoittelijat korjaisivatkin virheitä, niin jos väärää tietoa sisältäviä viestejä ei poisteta, vaarana on, että monet hakutoimintoa käyttävät näkevät väärän tiedon, mutta eivät myöhemmin tapahtunutta korjausta.
Niin ja Suomen IB-oppilaiden liiton (FIBS) pj:nä voin varmaan jotenkin yrittää levittää tietoa foorumin olemassaolosta sekä IB-opiskelijoiden että suomalaisten lukiolaisten keskuuteen. Tosin jos nyt jo mennään 'kapasiteetin rajamailla' hakijoiden neuvomisen suhteen, niin tämä ei ehkä olekaan ihan se paras idea...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Manna Moderaattori
|
Lähetetty: Tiistai 1. 12. 2009 18:10 Viestin aihe: |
|
|
| Roundabout kirjoitti: | | Vaikka vanhat kirjoittelijat korjaisivatkin virheitä, niin jos väärää tietoa sisältäviä viestejä ei poisteta, vaarana on, että monet hakutoimintoa käyttävät näkevät väärän tiedon, mutta eivät myöhemmin tapahtunutta korjausta. |
Foorumilla perinteisesti pidettiin sääntönä, että mitään ei poisteta, eikä varsinkaan viestejä keskeltä keskustelua. Minusta ei ole liiallista odottaa, että tietoa oikeasti tarvitseva lukija lukee koko keskustelun, eikä hötkyile yhden viestin nähtyään. Sellaista asiavirhettä en ole foorumilla vielä nähnyt jota joku ei olisi hyvin pian korjannut, joten jos jotakin asiasisältöä ei ole korjattu, on se yleensä suurinpiirtein oikein. Virheen korjauksen voi laittaa seuraavaan viestiin esim. isoilla kirjaimilla tai punaisella. Mitään tietolähdettä ei voi hoitaa niin hyvin ettei joku sitä ymmärtäisi väärin.
| Roundabout kirjoitti: | Niin ja Suomen IB-oppilaiden liiton (FIBS) pj:nä voin varmaan jotenkin yrittää levittää tietoa foorumin olemassaolosta sekä IB-opiskelijoiden että suomalaisten lukiolaisten keskuuteen. Tosin jos nyt jo mennään 'kapasiteetin rajamailla' hakijoiden neuvomisen suhteen, niin tämä ei ehkä olekaan ihan se paras idea...  |
Levitä toki. Neuvontakapasitettihan on kiinni ihan siitä kuinka moni nykyinen opiskelija viitsii foorumia selailla ja vastailla. Ei täällä minusta vielä mitään varsinaista ruuhkaa ole, foorumin organisaatio vaan vähän elää tällä hetkellä, kun kirjoittajia putoaa pois.
Personal statementien korjauspalvelu sen sijaan liikkuu aika lailla kapasiteetin rajamailla tällä hetkellä, joten jos joku on halukas lukemaan ja korjaamaan statementeja, ottakaa yhteyttä minuun. Mieluiten sellaisia henkilöitä, joiden omasta UCAS-hakemuksesta on kulunut vähintään pari vuotta. _________________ (Taloustiede, kehitysmaatiede, rahoitus, kauppatiede) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
seinähullu Moderaattori
|
Lähetetty: Sunnuntai 6. 12. 2009 22:53 Viestin aihe: |
|
|
Vaikka tänne ei erikseen sellaista aloittelijoiden osastoa halutakaan, niin sanoisin, että palstalle rekisteröidyttyään aloittelija on aika ulalla näkymästä, vaikka foorumi kuitenkin on suhteellisen selkeä.
Foorumi voisi olla jopa enemmän selkeämpi parantamalla aloittelijaystävällisyyttään.
Aina tulee olemaan uusia käyttäjiä, joita ei kiinnosta foorumissa muu kuin vain siihen omaan kysymykseensä vastauksen saaminen. He tulevat luomaan joka tapauksessa sen oman threadinsa, joka saattaa melkeinpä olla turha ja vastauksenakin sisältää melkein vain ohjauksen hakuun sekä UKK:hon.
Mutta uskon myös, että tällä hetkellä tulee uusia käyttäjiä, jotka yksinkertaisesti nöyrtyvät tietomäärän alla ja luovuttavat tiedon etsimisessä itse: Sitten he saattavat jopa tehdä samalla lailla kuin nuo uudet käyttäjät, joita viime kappaleessa kuvailin.
Ero kuitenkin näiden kahden käyttäjäryhmän välillä on se, että noiden "luovuttajien" foorumikäyttäytymiseen voisi oikeasti jopa vaikuttaakin parantamalla foorumin aloittelijaystävällisyyttä.
Ehdotan aggressiivisempaa linjaa aloittelijoiden (ja miksei muidenkin) ohjaamisen suhteen.
Tällä hetkellä on olemassa tällainen, jossa yleisesti ottaen on kerrottu foorumin toimintaperiaatteista: "Suosituksia keskustelupalstan käytöstä"
http://forum.isory.org/viewtopic.php?t=284
Ottaen huomioon, että tämä on ainoa ohjeistus foorumin käyttäytymissääntöihin, se on suhteellisen huomaamaton... Se on kyllä muuten aika sopivan lyhyt ja ytimekäs.
Eikä niiden pitäisi olla vain suosituksia, vaan peräti säännöt, mielestäni...
Lisäksi, vaikka UKK on laitettu moneen osastoon tiedotteena "Tiedote: Usein Kysyttyjä Kysymyksiä Opiskelusta Isossa-Britanniassa", sanoisin silti, että tuo menee silmien ohitse aika helposti. Yksi parannuskeino voisi olla vaihtaa otsikko vaikkapa tyyliin: "LUE TÄMÄ ENNEN KUIN POSTAAT: Usein Kysyttyjä Kysymyksiä" tai jotain.
Ehkäpä tuohon tiedotteeseen voisi lisätä noita "suosituksia".
Ideoita, kritiikkiä, ehdotuksia? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sonny Palsta-addikti
|
Lähetetty: Maanantai 7. 12. 2009 12:09 Viestin aihe: |
|
|
| Lista blogeista olisi myös hyvä, niitähän löytyy käyttäjälistalta, mutta sekin lista on 30 sivua pitkä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Salla Moderaattori
|
Lähetetty: Maanantai 7. 12. 2009 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Käyttäjälistalla pystyy järjestämään käyttäjät eri kriteerien mukaan, esim. kotisivu+laskeva näyttää ensimmäisenä käyttäjät, joilla on kotisivun osoite tiedoissaan.
Blogeista on myös olemassa oma threadinsa, johon voi bloginsa linkata. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sonny Palsta-addikti
|
Lähetetty: Maanantai 7. 12. 2009 18:45 Viestin aihe: |
|
|
| oo, just tollasta tarkotin. Miks toi ei tullu mulle, kun hain :OO ehkä typo. sori :DD |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|