forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Asunnon löytäminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Asuminen
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Tiistai 7. 7. 2009 21:04    Viestin aihe: Re: Asunnon etsiminen Lontoosta Suomesta käsin Vastaa lainaamalla viestiä

baboushka kirjoitti:
Asuntolapaikka varmaankin mutta olen jo valmiiksi peloteltu asuntola-jutuillanne

Kannattaa muistaa että tämän palstan asuntolakokemukset ovat aika vahvasti sinnepäin kallellaan, että niitä kirjoittavat ne joilla on asuntoloista tosi kielteistä sanottavaa. Ihmisillä (suomalaisilla?) ei ole tapana hehkuttaa kauheasti niitä hyviä kokemuksia, ja kauhutarinoita kerrotaan järjestään enemmän kuin "ihan hyvin meni" -palautteita. Luultavasti hiljainen enemmistö on kuitenkin niitä, joilla asuntolavuosi tai -vuodet ovat menneet isommitta ongelmitta - mutta niin neutraalisti ettei sieltä jää paljoa kerrottavaa.

Meteliähän asuntoloissa monesti on, ja pientä sotkuakin voi olla, jos yleistämään lähdetään. Isompiakin ongelmia sattuu joka paikassa, mutta ne on asuntoloissa helpompi selvittää kuin yksityisellä (esim. yksityisellä et saa helposti putkimiestä paikalle klo 03 jos lattia lainehtii, ainakin meillä asuntolassa saa). Lisäksi opiskelijat sanovat aina, että asuntoloissa tapaa ihmisiä ihan eri tavalla kuin missään muualla, ja pääsee paremmin kiinni paikalliseen meininkiin. Ei sitä siis kannata etukäteen pelätä.

Ja piti lisäämäni, että olethan tietoinen että asuntolapaikka on useimmissa yliopistoissa haettava erikseen, vaikka se olisikin "automaattinen" ensimmäisen vuoden opiskelijoille? Siis paperit on silti laitettava sisään. Ja tuon haun viimeinen päivämäärä on yleensä jossain vaiheessa heinä-elokuuta.
MikkoAN1
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 8. 7. 2009 10:19    Viestin aihe: Re: Asunnon etsiminen Lontoosta Suomesta käsin Vastaa lainaamalla viestiä

baboushka kirjoitti:
Onko Lontoon seudulle jotku/joku nettisaitti/foorumi josta kämppiksiä voisi etsiä? Ilmoitustaulun tapaista.

Gumtree on ilmainen ja Easyroommate.com maksaa, joskin pitaisin Easya vahemman huijausalttiina ja tehokkaampana.

Sen lisaksi yliopistoilla on yleensa accommodation toimisto jossa on myos ilmotuksia.

2006 PgD Management and Corporate Governance, University of Ulster.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
inkeri
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Keskiviikko 8. 7. 2009 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joillakin kouluilla on oma intranet, joissa voi ilmoittaa. Kuten Mikko An1 sanoi, katso oman koulun asuntosivut.

Tassa esim ucln sivut
http://www.ucl.ac.uk/prospective-students/accommodation/

University of Londonilla on oma accommodation office, joiden sivuilla on paljon tietoa kamppien hakemisesta. Heilla on myos ilmoitustaulu opiskelijoille, jossa voit katsoa muiden ilmoituksia kamppisten hausta tai itse pistaa oman ilmoituksen (ne vaan saa olla tosi lyhkasia, joten kannattaa miettia tarkkaan mita sanoo). En tieda kuuluko yliopistosi tuohon juttuun mukaan, mutta voit varmasti anoa etta paasisit ilmoittelemaan jos haluat.
http://housing.lon.ac.uk/sclnew/scl_home.php

Yliopistoasuntoloita on todella MONENLAISIA. ensinnakin yliopistoilla on kullakin omansa, sitten noita yliopistojen valisia asuntoloita ja sitten on viela yksityisia. laatu ja asukkaat vaihtelee todella paljon. Itse olen nahnyt vaan muutaman, ja ne oli kivoja.

Yksityisista on tuolla ucl sivuilla lista. jotkut noista yksityisista on erittain hyvia paikkoja, ja vaikea paasta sisaan. Undergraduatena (?) olet kylla nokkimisjarjestyksen loppupaassa, monet hyvat on PG paikkoja. Tassa nyt mainostelen muille, jos on PG ja hyvat arvosanat, hakekaa ihmeessa Goodenough collegeen.

Jos haluat lahtea etsimaan huonetta yksityisilta markkinoilta, on kaksi tapaa. joko etsit valmiita kamppia gumtreesta tai muualta, ja markkinoit itseasi erittain luotettavana, ihanana jne jne kamppiksena. syksylla on tosi kova kilpa, ja parhaimmissa kampissa saattaa olla useampi hakukierros (!), siella on kamppisten paneeli tenttaamassa. ja monet kulkee deposit rahat taskussa, jotta maksavat heti depositin, etta voivat varmistaa kampan. Hyvat kampat menee muutamassa tunnissa syys-lokakuussa!

toinen mahdollisuus on se, etta etsit toisen/toisia opiskelijoita, ja kimpassa lahdette etsimaan kokonaisia asuntoja. Kamppia loytyy sielta gumtreesta, lootista, yliopistojen asuntotoimistoilla on oma kamppavalitys. Jos yksityisilta markkinoilta hakee, pitaa olla perusasiat kunnossa (alkurahaa, ehka jotain suosituksia esim pankilta tms), vakuuttava esiintyminen seka tietoa siita mita kannattaa maksaa, ja miten valttaa huijaukset.

mielestani kaikista fiksuinta on tulla erikseen kaymaan katsastelemaan kamppia , asuinseutuja ja niita asuntoloita.

Kannattaa muistaa:
- lontoon markkinolla hinta ja laatu ei korreloi. markkinoilla torkeita vedatyksia, ja toisaalta valila tosi hyvia huoneita kohtuuhintaan.

- ei se Zone! siina oxford streetin kulmassa ole se ainoa autuaaksi tekeva paikka. katsotkaa kamppia ainakin zone3:lle asti. mutta juuri lontoon vastakkaiselle puolelle ei kannata muuttaa.

- council flatien hintojen pitaisi olla halvempia. ne voi olla hyvia tai ne voi olla kaameita.

- mikaan seutu suunta ei ole hyva/huono, nurkan takana voi olla jo ihan erilaista.

- ihan subjektiivisesti oma havaintoni: en tieda johtuuko siita etta aussit ja kiwit huijaa vaiko huijataanko heita, mutta seka Hammersmith yms lansisuunnalla etta Clapham etelassa missa heita on sankoin joukoin, hinnat on mielestani jatkuvasti torkean korkeat verrattuna paikkaan.
Takaisin alkuun
MikkoAN1
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 9. 7. 2009 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

inkeri kirjoitti:
- ei se Zone! siina oxford streetin kulmassa ole se ainoa autuaaksi tekeva paikka. katsotkaa kamppia ainakin zone3:lle asti. mutta juuri lontoon vastakkaiselle puolelle ei kannata muuttaa.

Inkerin huolelliseen vastaukseen lisaisin etta on oleellista etta on hyvat liikenneyhteydet sinne missa pitaa yleensa kayda, eli kun/jos kay yleensa tietylla kampuksella tms., niin asunnonetsintaalueita ovat silloin ensisijaisesti kampuksen tubeasemien linjojen varret lahizoneilla.

(Tama on tietysti vain nyrkkisaanto ja siihen on hirveaasti lisayksia, mm se etta opiskelijat harvoin joutuvat aamu- ja iltaruuhkaan ja haluavat helpot ja halvat kulkuyhteydet myos vaikkapa tietyille baarialueille, mutta onpa nyt sanottu)

inkeri kirjoitti:
- ihan subjektiivisesti oma havaintoni: en tieda johtuuko siita etta aussit ja kiwit huijaa vaiko huijataanko heita, mutta seka Hammersmith yms lansisuunnalla etta Clapham etelassa missa heita on sankoin joukoin, hinnat on mielestani jatkuvasti torkean korkeat verrattuna paikkaan.

Niilla on bilemaine ja useat joutuvat maksamaan oletetut vahingot jo kk-vuokrassaan.

Takaisin alkuun
kauko

LähetäLähetetty: Keskiviikko 16. 12. 2009 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Morjens,

sen verran tässä kysäisisin kun en täysin ole vielä varma asiasta. Kuinka vaikeaa on saada asunto, jos en heti ole menossa lontooseen töihin/opiskelemaan, rahaa löytyisi kyllä pankkitiltä millä pystyisin elantoni/vuokranmaksuni todistamaan. Onko kokemusta asunnonvuokraajien käyttäytymisestä tälläisessä tilanteessa? Tyttöystävän kanssa oltaisiin lähdössä ja tarkoitus olisi mennö työnhakuun, niin että ainakin ensimmäisen kuukauden viettäisi tutustumalla paikkoihin ja vasta sitten aloittamalla katiivisen työnhaun.

Tuhannet kiitokset etukäteen mahdollisista vastauksista.
Takaisin alkuun
crema
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 16. 12. 2009 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kauko kirjoitti:
Morjens,

sen verran tässä kysäisisin kun en täysin ole vielä varma asiasta. Kuinka vaikeaa on saada asunto, jos en heti ole menossa lontooseen töihin/opiskelemaan, rahaa löytyisi kyllä pankkitiltä millä pystyisin elantoni/vuokranmaksuni todistamaan. Onko kokemusta asunnonvuokraajien käyttäytymisestä tälläisessä tilanteessa? Tyttöystävän kanssa oltaisiin lähdössä ja tarkoitus olisi mennö työnhakuun, niin että ainakin ensimmäisen kuukauden viettäisi tutustumalla paikkoihin ja vasta sitten aloittamalla katiivisen työnhaun.

Tuhannet kiitokset etukäteen mahdollisista vastauksista.

Jos yksityiseltä vuokraa niin tuskin mitään sen kummempia ongelmia, jos vain pystyt vakuuttamaan että sitä rahaa löytyy ja maksamaan takuuvuokran (yleensä 1 kuukausi). Miltään asunnonvälitysfirmalta on turha kysellä tuossa tilanteessa, jollei satu olemaan jotain (asunnonomistajatuttuja) Briteissä, jotka voisivat taata vuokranmaksusi.
Takaisin alkuun
Minttu

LähetäLähetetty: Tiistai 22. 12. 2009 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joissain tilanteissa ne firmat voivat kyllä ottaa myös ulkomaalaisen takaajan. Yks firma ainakin hyväksy mun äitin takaajaksi, vaikka hän asuukin Suomessa. Pieni paperisota ja sillä selvä.
MikkoAN1
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 22. 12. 2009 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minttu kirjoitti:
Joissain tilanteissa ne firmat voivat kyllä ottaa myös ulkomaalaisen takaajan. Yks firma ainakin hyväksy mun äitin takaajaksi, vaikka hän asuukin Suomessa. Pieni paperisota ja sillä selvä.

Mun Suomessa oleva aitini myos kavi vuokratakaajaksi silloin joskus yksityiselle vuokravalittajalle, muistaakseni joutui allekirjoitamaan jonkun faksin tms.

Lienee vuokravalittajakohtaista, joillakin on enemman kokemusta ulkomaalaisista opiskelijoista ja toiset eivat halua sita ensimmaistakaan kokemusta.

Takaisin alkuun
sadetikku

LähetäLähetetty: Torstai 21. 1. 2010 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Me ainajkin saatiin yksityiseltä asunto vaikka toinen meistä oli opiskelija toinen vasta työnhakija. Näytettiin vain suomalaiset bankstatementit :)
Takaisin alkuun
bella

LähetäLähetetty: Torstai 13. 5. 2010 06:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osaako kukaan arvioida kuinka suoraviivaista tuo asunnon hakeminen sitten on? Aloitan opintoni Glasgowssa ensi syyskuussa, ja koska olen tammoinnen vanha rakki (27v), en halua opiskelija-asuntolaan. Tykkasin kylla asuntoloista, mutta tama oli silloin kun olin 18-21 vuotias, ei enaa... Asun talla hetkella planeetan toisella puolella, eli paikanpaalla ravaaminen ei oikein ole mahdollista. Ajatuksenani on ottaa hostellihuone ensimmaiseksi viikoksi ja sitten etsiskella yksistyiselta (tai valitysfirmoilta??) asuntoa. Onko tama aivan naurettava ajatus? Tulisiko minulla olla tyopaikkaa tai jotain paperijuttuja hoidettuna ennen kuin asunon hankinta onnistuu? Jotain muuta mita tulisi ottaa huomioon?

Onko taalla muuten ketaan muita vanhuksia aloittamassa (taas) opintoja? Ketaan jopa Glasgown suunnalla?

Enta koska minun tulisi olla yhteydessa SAASiin lukukausimaksujen maksamisesta?

Kiittaa ja kumartaa!
Takaisin alkuun
sadetikku

LähetäLähetetty: Torstai 13. 5. 2010 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

bella:

Ihan hyvin toi varmaan onnistuu :) briteissä asunnot vapautuu sillain, että ne on lähes aina heti vapaita tai vapautuu parin päivän sisällä, joten kuukausia etukäteen harvemmin asuntoa ees voi vuokrata.

agencyt voi vaatia vuokria etukäteen ja jotain tuloja tai brittitakaajia, mutta niistä voi yleensä neuvotella. Monesti riittää pelkkä pankin statement ja suositus nykyiseltä vuokranantajalta. Etukäteen kannattaa toki katsoa asuntoja ja sopia kattomisia (me parhaimmillaan käytiin 4 asuntoa päivässä läpi ;)).

Niin ja me (minä ja tyttöystäväni) ollaan muuttamassa glasgowhun ja ajateltiin vuokrata kaksioo tai kolmioo, ja mahdollisesti etsitään kämppistä eli jos olet kiinnostunut niin ota toki yhteyttä!

SAAS:ille voi jo lähettää lukukausimaksuhakemuksen.
Takaisin alkuun
sadetikku

LähetäLähetetty: Torstai 13. 5. 2010 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin ja mä tuun opiskelee psykaa ja tyttöystävä on biokemisti.
Takaisin alkuun
helmipöllö
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 17. 5. 2010 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä kanssa toinen vanhus (27v) aloittamassa opintojaan Wink.

Mulla suunnitelmissa etsiä ihan netin kautta kämppä itselleni pariksi-kolmeksi kuukaudeksi ja sitten joulukuuksi hankkia se "oma" kämppä. Tämä lähinnä myös siksi että koirani tulevat joulukuussa maahan ja tuottavat omat ongelmansa kämppä asiaan Rolling Eyes
Takaisin alkuun
imppu
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Tiistai 18. 5. 2010 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm. Gumtreessä näyttää olevan jo useampia ilmoituksia vuokrattavista huoneista, joihin toivotaan muuttajaa syyskuun alussa.. Nämä yksityiset on kyllä huomattavan paljon halvempia Dundeessa kuin asuntola olisi, sen takia tuntuu kyllä aikast varteenotettavalta.

Oliskohan noihin hedelmällistä vastata? Näkemään en paikkoja ennen lähtöä oikein pääse. Mulla on yks kaverinkaveri tuolla opiskelemassa, ehkä saattaisin saada hänet paikalle tarkistamaan.. Vai pitäisikö kärsivällisesti odottaa syksyyn saakka ja sitten paikan päällä etsiä..? Onnistuuko edes mikään sopiminen näin etänä?

Yksi ilmoitus tuntui erityisen mielenkiintoiselta kun olis 3 taidecollegessa (johon olen menossa) opiskelevaa likkaa, vuokrasoppari syys-touko (hyvä!)ja vuokrakin vaan 55 puntaa/vko. Kuvissa näytti ihan kivalta kämpältäkin, uskaltaako siihen sitten luottaa..
tsusanna

LähetäLähetetty: Keskiviikko 19. 5. 2010 06:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kyllä suosittelisin että valitset talon/huoneen vasta kun olet sen itse nähnyt. Toki esim. google maps auttaa hahmottamaan millaisella alueella asunto sijaitsee, mutta kannattaa olla tarkkana asunnon valinnassa.

Itse kun menet katsomaan voit tarkistaa että asunto on sitä mitä sen sanotaan olevan. Kannattaa ottaa selvää myös lämmityksistä, myös useat talot voi olla aika huonokuntoisia jopa homeisia..

Itse olen jo kolme kertaa tehnyt niin että olen viikon hotellissa ja etsin samalla asuntoa. Aina olen viikossa löytänyt vaikka syyskuussa vasta mennyt paikan päälle.
Takaisin alkuun
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 19. 5. 2010 07:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

imppu kirjoitti:
Oliskohan noihin hedelmällistä vastata? Näkemään en paikkoja ennen lähtöä oikein pääse. Mulla on yks kaverinkaveri tuolla opiskelemassa, ehkä saattaisin saada hänet paikalle tarkistamaan.. Vai pitäisikö kärsivällisesti odottaa syksyyn saakka ja sitten paikan päällä etsiä..? Onnistuuko edes mikään sopiminen näin etänä?

Voin 99,9% varmuudella sanoa ettet onnistu hankkimaan kivaa kämppää käymättä paikalla. Kohtuuhintaisiin kämppiin kivoilla kämppiksillä löytyy kyllä muuttaja muutenkin ja jos on yhtään kiinnostunut siitä kenen kanssa asuu niin varmasti haluaa uuden kämppiksen joka on käynyt esittäytymässä.
Takaisin alkuun
Nypon

LähetäLähetetty: Torstai 20. 5. 2010 02:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin suosittelen paikan päällä etsimistä. Itse järjestin Suomesta käsin sähköpostilla itselleni gumtreen short term let -osiosta kahden viikon ajaksi huoneen kimppakämpästä siksi aikaa kun etsin pitempiaikaisempaa asuntoa.
helmipöllö
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Torstai 20. 5. 2010 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä meinasin netin välityksellä hankkia itselleni kämpän pariksi ekaksi kuukaudeksi ja etsiä sitten paikan päällä asunnon. Näkemään en kanssa kämppiä pääse, mutta asun kyllä kaksi kuukautta ihan missä tahansa, joten kämpän kunto sun muut ei niin hirvitä. Laughing
Takaisin alkuun
Gamlin

LähetäLähetetty: Torstai 10. 6. 2010 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin olen pohtinut tuota kämppäasiaa Glasgown suunnalla, että miten se kannattaisi hoitaa... Lasken myös itseni melko vanhukseksi vaikka olenkin vasta 21; kun kävin tutustumassa yliopistoihin huhtikuussa, oli suurin osa muista kävijöistä 17-18 vuotiaita. En sitten tiedä satuinko vain sellaiseen ryhmään missä oli paljon nuoria, koska ainakin vanhemmat opiskelijat antoivat ymmärtää että kyllä sieltä yliopistosta löytyy kaiken ikäisiä opiskelijoita Smile
Pystyisikö kukaan Glasgowssa asuva neuvomaan, onko matka yliopiston ja Victoria parkin välillä todellisuudessa kovin pitkä? Sen ympäristöstä nimittäin näyttäisi löytyvän ihan kivoja kämppiä, mutta olisi kuitenkin kiva käydä luennoilla ym. kävellen... Smile
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 10. 6. 2010 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gamlin kirjoitti:
Lasken myös itseni melko vanhukseksi vaikka olenkin vasta 21; kun kävin tutustumassa yliopistoihin huhtikuussa, oli suurin osa muista kävijöistä 17-18 vuotiaita. En sitten tiedä satuinko vain sellaiseen ryhmään missä oli paljon nuoria, koska ainakin vanhemmat opiskelijat antoivat ymmärtää että kyllä sieltä yliopistosta löytyy kaiken ikäisiä opiskelijoita Smile

Löytyy, mutta undergrad-asuntoloista ei välttämättä löydy kovin monia eri-ikäisiä:

- monet vanhemmat opiskelijat ovat ulkomaalaisia, ja Open Dayssa käy aika vähän ulkomaalaisia
- monet vanhemmat opiskelijat ovat jatko-opiskelijoita joilla on useimmissa yliopistoissa erikseen omat asuntolat, eivät siis käy undergrad-asuntoloiden Open Dayssa
- Open Dayssa käy keskimääräistä enemmän sellaisia hakijoita joilla on ylisuojelevat vanhemmat - useimmat hakijat edelleenkin hakevat asuntolaa ilman että käyvät sitä erikseen katsomassa.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Asuminen Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa