| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Ebenia Palsta-addikti
|
Lähetetty: Lauantai 6. 2. 2010 19:11 Viestin aihe: Reseptit ja niiden sopivuus Englannissa |
|
|
Eli nyt kun lähtö olisi mahdollisesti tulossa tuonne Englantiin, niin pieni huoli löytyy reseptien suhteen. Eli perussairauteni takia tarvitsen jonkin verran lääkkeitä päivittäisessä elämässäni ja olen kiinnostunut tietämään, miten käytännössä tämä homma toimii. Eli voinko käyttää Suomessa kirjoitettuja reseptejä Englannissa? Entä saanko Kela-korvausta myös Englannista ostetuista lääkkeistä (ilmeisesti?) - pitääkö Kela-korvaus hakea jälkikäteen vai voiko sen saada suoraan oston yhteydessä (ovat nimittäin "hieman" kalliita nämä lääkkeeni, monien satojen eurojen luokkaa pariksi kuukaudeksi ilman Kela-korvausta)?
Täytyy vielä soitella eri paikkoihin tietenkin tarkentaakseni, mutta jotain osviittaa systeemistä olisi kiva saada, niin voisi vähän vaurautua. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Suvi Palsta-addikti
|
Lähetetty: Lauantai 6. 2. 2010 20:22 Viestin aihe: |
|
|
Briteissä saat käsittääkseni kaikki reseptilääkkeet (ainakin brittilääkäreiden kirjoittamat) samaan hintaan, oisko ollut jotain 6 puntaa per resepti. KELAn korvauksia lienee tuon jälkeen turha pyytää, tulee varmaan muutenkin aika reilusti halvemmaksi.
Jos olet oikeasti muuttamassa koko tutkinnon ajaksi niin varmaan järkevintä pyytää loppuarvio englanniksi ja marssia se kourassa paikallisen lääkärin vastaanotolle, joka sitten voi kirjoittaa sulle brittireseptit.
E-pillerit saa ilmaiseksi jos niitä tykkää syödä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nannah Palsta-aktiivi
|
Lähetetty: Lauantai 6. 2. 2010 21:36 Viestin aihe: reseptit ja astma |
|
|
Asun itse Skotlannissa, mutta taalla ainakin maksaa vaan £4/per resepti. Mulle viimeksi laakari kirjotti 3kk:n astmalaakkeet samalle reseptille ja kaikki maksoi yhteensa vaan sen 4 puntaa. Mina toin suomesta ensin yhden kk:n astmalaakkeet tanne ja naytin laakarille niin han sitten kirjoitti samaa laaketta taalla, ja jos tasmalleen samaa laaketta ei saa niin laakari etsii jonkun vastaavan sinulle.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Manna Moderaattori
|
Lähetetty: Sunnuntai 7. 2. 2010 00:16 Viestin aihe: |
|
|
Pitää olla brittireseptit, eli tuot Suomesta mukanasi ainakin nyt parin viikon ellei parin kuukauden lääkkeet, ja marssit täällä heti ensimmäisenä rekisteröitymään täkäläiselle lääkärille ja selvität hänen kanssaan mitä täkäläistä lääkettä sinulle määrätään ja miten homma toimii. Missään nimessä ei kovin pitkään kannata pelata sillä että "mä uusin reseptin taas sitten Suomessa".
Kelalla ei ole täällä mitään virkaa, mutta kuten sanottu, reseptilääkkeet ovat jo valmiiksi tietyn hintaisia ja halpoja joten hinnasta ei lääkkeidensaantisi pitäisi olla kiinni.
Sanottakoon vielä että e-pillereiden lisäksi muuten kaikki muukin ehkäisy on Britanniassa ilmaista jos sitä pyytää lääkäriltä.
Ja ehkä itsestäänselvä asia, mutta lentokoneessa matkustaessa kannattaa olla käsimatkatavaroissa noin viikon lääkkeet, matkalaukut ei ruumasta meinaan aina tule samalla koneella perille asti ja siinä voi kestää. _________________ (Taloustiede, kehitysmaatiede, rahoitus, kauppatiede) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
HannaKristiina Palsta-addikti
|
Lähetetty: Sunnuntai 7. 2. 2010 01:55 Viestin aihe: |
|
|
| suomesta on aika helppo tuoda mukana. Itse otin nyt jouluna puolen vuoden lääkkeet kerralla mukaan ja elokuussa tänne tullessani otin tarpeeksi lääkettä jouluun asti matkaan. Nyt tosin ehkä tuntuu typerältä, kun olisi ollut varmasti halvempi hankkia täältä se resepti. Tuttu lääkäri suomessa vaan oli niin helppo vaihtoehto. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ebenia Palsta-addikti
|
Lähetetty: Sunnuntai 7. 2. 2010 07:17 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos kaikille tietämyksestä! Kuulostaa kyllä kohtuullisen yksinkertaiselta, pelkäsin, että tiedossa on pahempaakin pahempi ruljanssi. Hyvä tietää, että pitää sitten vaan nopeasti ilmoittautua lääkärin vastaanotolle, niin saa ne reseptit sitten kouraan ja tarvittaessa pilleriä lisää.
On kyllä jännä miten Briteissä on varaa antaa jokainen lääkeresepti noin halvalla, mutta Suomessa maksaa paljon enemmän Kelankin jälkeen...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Suvi Palsta-addikti
|
Lähetetty: Sunnuntai 7. 2. 2010 11:05 Viestin aihe: |
|
|
| Ebenia kirjoitti: |
On kyllä jännä miten Briteissä on varaa antaa jokainen lääkeresepti noin halvalla, mutta Suomessa maksaa paljon enemmän Kelankin jälkeen...  |
Se on se illuusio pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta ja sen vielä edes jotenkuten hyvin toimivasta terveydenhuoltojärjestelmästä... Mä olen ainakin ollut paljon tyytyväisempi brittiversioon, tosin olen tarvinnut vaan perusterveydenhuoltoa.
On ne reseptit varmaan koko maassa sen 4 puntaa sitten, muistaakseni se hinta muuttui jossain vaiheessa viime vuonna? Mulla ei ole mitään säännöllistä lääkitystä, tarvitsin vaan viime vuonna useampaan kertaan eri troppia eli mun mielikuva oli viime talvelta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Manna Moderaattori
|
Lähetetty: Sunnuntai 7. 2. 2010 13:15 Viestin aihe: |
|
|
| Suvi kirjoitti: | | On ne reseptit varmaan koko maassa sen 4 puntaa sitten, muistaakseni se hinta muuttui jossain vaiheessa viime vuonna? Mulla ei ole mitään säännöllistä lääkitystä, tarvitsin vaan viime vuonna useampaan kertaan eri troppia eli mun mielikuva oli viime talvelta. |
En Suvi tiedä missä olit, mutta kyllä ne Englannissa sen 7 puntaa ja risat maksaa.
Lisätietoa Englannin lääkeasioista muuten täältä: http://www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcosts/Pages/Prescriptioncosts.aspx
Skotlannissa: http://www.psd.scot.nhs.uk/doctors/news/prescription-charges-are-coming-down.html
Ebenia, nyt kun luin tarkemmin tuota Englannin puolta, niin selvitä sitten lääkäriltä saatko lääkkeesi jopa ilmaiseksi. Taitaa riippua meinaan sairauden laadusta. _________________ (Taloustiede, kehitysmaatiede, rahoitus, kauppatiede) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ebenia Palsta-addikti
|
Lähetetty: Sunnuntai 7. 2. 2010 13:39 Viestin aihe: |
|
|
| Kiitos Manna hyvästä linkistä! Olisi kyllä ihan mielettömän hienoa, jos ilmaiseksi voisi saada lääkkeet, mutta saa nähdä, pitää keskustella sitten lääkärin kanssa. Ei tuo 7 puntaa edes kovin kallis ole kuitenkaan tai ainakaan mitenkään suuresti eroa Suomen hinnoista, joten samapa tuo vaikka joutuisi maksamaankin. Tärkeintä, että sitä lääkettä kuitenkin saa sieltäkin päästä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MikkoAN1 Palsta-addikti
|
Lähetetty: Maanantai 8. 2. 2010 10:16 Viestin aihe: |
|
|
| Suvi kirjoitti: | Se on se illuusio pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta ja sen vielä edes jotenkuten hyvin toimivasta terveydenhuoltojärjestelmästä... Mä olen ainakin ollut paljon tyytyväisempi brittiversioon, tosin olen tarvinnut vaan perusterveydenhuoltoa.
On ne reseptit varmaan koko maassa sen 4 puntaa sitten, muistaakseni se hinta muuttui jossain vaiheessa viime vuonna? Mulla ei ole mitään säännöllistä lääkitystä, tarvitsin vaan viime vuonna useampaan kertaan eri troppia eli mun mielikuva oli viime talvelta. |
Suomen sijoitus terveydenhuoltoon on muistaakseni Pohjoismaista alhaisin (olisko BKT:sta). Jostain on jaanyt mieleen etta UK:ssa kulutus on runsaat £3k/v/hlo ja maararahat moninkertaisutneet Labourin alla.
Ja reseptihinnoissa on eroja Englannin, Walesin, Skotlannin ja Ulsterin valilla, vaittelevat jossain (Skotlannissa?) taydesta maksuttomuudesta (vai paatettiinkohan se asia jo?). _________________ 2003 LLB(Hons), University of Strathclyde;
2006 PgD Management and Corporate Governance, University of Ulster. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Suvi Palsta-addikti
|
Lähetetty: Maanantai 8. 2. 2010 21:10 Viestin aihe: |
|
|
Noniin, eipä olisi pitänyt sanoa reseptien hinnoista mitään jos ei oikeasti tiedä . |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MikkoAN1 Palsta-addikti
|
Lähetetty: Tiistai 9. 2. 2010 09:36 Viestin aihe: |
|
|
| Suvi kirjoitti: | Noniin, eipä olisi pitänyt sanoa reseptien hinnoista mitään jos ei oikeasti tiedä . |
Nojaa, oleellista on siis etta kaikilla reseptin kautta haetuilla laakkeilla on se muutaman punnan tasahinta - se onko se £0, £4 vai £6 ei liene hirmu oleellista tassa tilanteessa. _________________ 2003 LLB(Hons), University of Strathclyde;
2006 PgD Management and Corporate Governance, University of Ulster. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sonny Palsta-addikti
|
Lähetetty: Maanantai 21. 6. 2010 19:08 Viestin aihe: |
|
|
| Onko kukaan käyny hakemassa e-pillereitä? Tarviiko siihen jotain ehkäisyluentoa, kuten jossain päin Jenkkejä, tai gynen käynnin vai riittääkö yleislääkäri? Kun tartten niitä ihon takia ja pohdin tässä, että millanen prosessi olis edessä.. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
mimi
|
Lähetetty: Maanantai 21. 6. 2010 19:15 Viestin aihe: |
|
|
| Sonny kirjoitti: | | Onko kukaan käyny hakemassa e-pillereitä? Tarviiko siihen jotain ehkäisyluentoa, kuten jossain päin Jenkkejä, tai gynen käynnin vai riittääkö yleislääkäri? |
Ei yhtään sen monimutkaisempaa kuin Suomessakaan, ihan yleislääkäri riittää, tai jopa sairaanhoitaja. Meidän medical centerissä menee niin että ensimmäisen kerran pitäisi käydä lääkärillä mutta sen jälkeen reseptin voi käydä uusimassa hoitajalla. Verenpaine mitataan ja ne peruskysymykset, muuta ei vaadita. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sonny Palsta-addikti
|
Lähetetty: Maanantai 21. 6. 2010 19:22 Viestin aihe: |
|
|
| ok thanks :) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
sadetikku
|
Lähetetty: Tiistai 22. 6. 2010 04:27 Viestin aihe: |
|
|
| vinkkinä allergikoille se, että briteissä lääkärit ei määrää kortisonia eli se kannattaa tuoda suomesta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|