forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ongelmia Kelan kanssa?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ET

LähetäLähetetty: Perjantai 26. 4. 2013 16:53    Viestin aihe: Ongelmia Kelan kanssa? Vastaa lainaamalla viestiä

Mua on alkanu suoraan sanottuna vähän ärsyttää, et suurimmalla osalla tääl Briteissä opiskelevista on Kelan kanssa yleensä samat kädenväännöt samoista asioista vuosi toisensa jälkeen. Näin ollen mä lähetin niille sähköpostia, että voisinko haastatella sieltä jotain asiantuntijaa ISO ry:n puolesta ja selvittää kaikki perusasiat ja pistää ne sitte ISO:n nettisivuille ja varmaan tänneki. Ois hyvä, että ois Kelan virallinen kanta näihin britti-juttuihin eikä aina tarvis viidakkorummun kautta selvitellä, miten muut on asiat hoitaneet.

Mä keksin jo joku 15 kysymystä kaikist perusaiheista: tukien hakeminen opiskelupaikan saamisen jälkeen, mikä kelpaa todistukseks, sosiaaliturva, miten nopeesti ne tuet saa, asuntotuki ja muuttaminen jne. MUTTA ajattelin täälläkin kysyä, että jos jollain on joku kysymys jota on joutunu selvittelee tai jos on ennen britteihin menoa jotain epäselvyyksiä, niin voin mahdollisesti kysyä niitäkin! Ja varsinki, jos on ollu jotain ongelmia opintolainojen kanssa. Ja varmaan tän palstan vakkarit osaa sanoa, mitkä on yleisimpiä Kela-kysymyksiä, että tiedän sitte varmasti kysyä niistäkin!

Voi tietty olla, ettei Kela suostu tähän mun ehdotukseen. Mutta toisaalta sitten voidaan ehkä tässä just sen viidakkorummun kanssa selvitellä ongelmatilanteita Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 26. 4. 2013 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm.. Musta taalla ei oo kauheesti kela-aiheisia ongelmia tullut esille viime aikoina. Mulla ei ikaan ole ollut niiden kaa ongelmaa.
Takaisin alkuun
sayittwice

LähetäLähetetty: Perjantai 26. 4. 2013 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo emmää kyllä oo kokenut Kelan kanssa mitään ongelmia. Ainoot ongelmat mulla on johtunut vaan omasta laiskuudestani kun en lähettänyt todistuksia kelalle ja tuen saaminen loppui. Lähetin paperit ja tuet tuli seuraavalla viikolla tilille.. Ei valittamista! Lähinnä olin superyllättynyt kuinka helppoa kaikki oli ja kuinka ymmärtäväistä porukkaa siellä on oikeesti töissä.

Kaikki mikä mua on mietityttänyt on löytynyt Kelan sivuilta ja täältä foorumilta löyty aina keskustelua ihan samoista jutuista.
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Lauantai 27. 4. 2013 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei mullakaan ole ollut ongelmia. Ulkomailla opiskeluun tukien hakeminen ei varmaan hirveästi eroa Suomessa opiskelusta, kai Suomessakin pitää Kelalle lähettää läsnäolotodistukset ja todistukset suoritetuista opinnoista?

Ehkä ainoana vinkkinä se että kannattaa asioida suoraan Kelan ulkomaan yksikön kanssa (varmaan kaikki ulkomailla opiskelevat ohjataan sinne muutenkin?), siellä ne on tosi mukavia ja ymmärtäväisiä. Esim. jonkun kerran en ole saanut läsnäolotodistusta tms. hommattua ajoissa ja laitoin meiliä ongelmani selittäen ja sain aina lisäaikaa todistusten toimittamiseen.

Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla millaisista asioista ET on käynyt kädenvääntöä kun mun mielestä kaikki kelajutut on hoitunut harvinaisen helposti ja yksinkertaisesti. Esim. unohdin täyttää lomakkeen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta kun opintoni venyivät vuodella (tein sandwich year mastersin ennen kahdin valmistumista). Tuon lomakkeen täyttämiseen olisi ollut VUOSI aikaa siitä kun olosuhteet muuttuu, mutta en tässäkään ollut onnistunut. Selitin asiani Kelan tädille ja näytin todistuksen että olen valmistunut ja olen opiskellut tuon ylimääräisen vuoden ulkomailla, se oli tarpeeksi että sain Suomen sosiaaliturvan ja työttömyystukea ihan normaalisti valmistumisen jälkeen ilman mitään karensseja.
Takaisin alkuun
Eeva
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Lauantai 27. 4. 2013 09:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suvi kirjoitti:

Ehkä ainoana vinkkinä se että kannattaa asioida suoraan Kelan ulkomaan yksikön kanssa (varmaan kaikki ulkomailla opiskelevat ohjataan sinne muutenkin?), siellä ne on tosi mukavia ja ymmärtäväisiä. .

Joo, noi ulkomaan yksikon ihmiset ovat ihan eri maata kuin esimerkiksi mun entisen kotikunnan Kelan tadit. Kaikki on onnistunut ulkomaan yksikon henkiloiden kanssa helposti sahkopostilla ja ovat aina olleet joustavia.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus Kaikki ajat ovat GMT
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa