forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Yo-lakit ja laketit

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Muut jutut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
amlit
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No voi perse, ihanan kouluni byrokratia ei suostu edes leimaamaan itse kääntämääni yo-todistusta, eli ytl:n 33 e todistus kai hankittava.... Siis kauan siinä nyt sitten mahtaa mennä?

Niin ihanan kankeaa tää yksityiskouluilu, kun kerroin, että haluun lakkiaisiin laketin niin reksi huokaili teatraalisesti ja kysyi haluunko varmasti poiketa arvokkaan perinteen polulta... Evil or Very Mad Oli niin läppä että isä jo lupas tulevansa lakkiaisiin naisten vaatteissa jos soitan koululle ja kysyn käykö se! Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 08:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

amlit kirjoitti:
Niin ihanan kankeaa tää yksityiskouluilu, kun kerroin, että haluun lakkiaisiin laketin niin reksi huokaili teatraalisesti ja kysyi haluunko varmasti poiketa arvokkaan perinteen polulta... Evil or Very Mad Oli niin läppä että isä jo lupas tulevansa lakkiaisiin naisten vaatteissa jos soitan koululle ja kysyn käykö se! Twisted Evil

Eiköhän noi reksit kauhistu ilman sitä yksityiskouluakin, aika harvoin kuitenkaan ihmiset ihan koulun juhlaan haluavat muun kuin sen perinteisen lakin.
amlit
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

FinnLassie kirjoitti:
amlit kirjoitti:

Eiköhän noi reksit kauhistu ilman si tä yksityiskouluakin, aika harvoin kuitenkaan ihmiset ihan koulun juhlaan haluavat muun kuin sen perinteisen lakin.

Joo siis mutta tää on vaan niin peruskauraa meidän koulussa, ei sitä tajuu jos ei oo sitä käynyt. Wink
Takaisin alkuun
Peregrine
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan mun oma henk koht mielipiteeni on, että se laketti istuu päähän vappuna ulkomailla ihan eri tavalla ku tuommonen hitaasti kellastuva merimieslätsä.

Muuten, tarviiko sun nyt saada se leima siihen todistukseen? Kokeile ihmeessä ensin ihan omalla käännöksellä vaan yliopistolle, kyllä ne sitten pyytää virallista leimaa jos tarvitsee.
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tunnen itseni varsin vanhaksi, kun en tajua tata, edes ensin googlattuani mika on laketti.

Siis selittakaa nyt ulkomaanelavalle miksi ihmeessa tallaiselle on edes kysyntaa? Jos haluaa olla erilainen, niin eiko sen juhlan voi lapikayda ilman lakkia? Tai jattaa juhlat kokonaan valiin, mika on ollut kaytannolliseksi havaittu tapa kapinoida systeemia vastaan hamalta 60-luvulta?

Ja minusta se on kasittamatonta, etta naiset nimenomaan hakevat oikeutta ilmaista valmistumisensa erilaisella pukineella kuin miehet. Ei siita ole vasta kuin pari sukupolvea, kun naiset taistelivat oikeudesta ylipaansa kirjoittaa ylioppilaaksi.

Mutta tunnustan kylla, etteivat minuakaan naisten oikeudet tai asema tai varsinkaan niiden symboliikka kiinnostaneet parikymppisena. Smile
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manna, miehille on tullut tänä vuonna YO-mirri. Wink tasa-arvoa niinku.
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

FinnLassie kirjoitti:

No kun vanha ei ymmarra etta jos tasa-arvoa haettiin niin mika vika niissa lakeissa oli... Kaveri valaisi, etta ilta- ja vappukayttoon, ja niin tata naytetaan mainostettavankin, eli tarkoitus ei vissiin ollutkaan, etta koululla laketissa tai mirrissa. Mutta yllattyisin kylla, jos naita ei siellakin nakyisi.

Mua on jo pidempaan kiinnostanut tama kysymys naisten oikeuksista Suomessa. Siis se, ollaanko jo niin pitkalla, ettei aiheeseen enaa kiinniteta edes huomiota. Olisi maailmassa aika uniikkia, jos nain on.
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manna kirjoitti:
FinnLassie kirjoitti:

No kun vanha ei ymmarra etta jos tasa-arvoa haettiin niin mika vika niissa lakeissa oli... Kaveri valaisi, etta ilta- ja vappukayttoon, ja niin tata naytetaan mainostettavankin, eli tarkoitus ei vissiin ollutkaan, etta koululla laketissa tai mirrissa. Mutta yllattyisin kylla, jos naita ei siellakin nakyisi.

Mua on jo pidempaan kiinnostanut tama kysymys naisten oikeuksista Suomessa. Siis se, ollaanko jo niin pitkalla, ettei aiheeseen enaa kiinniteta edes huomiota. Olisi maailmassa aika uniikkia, jos nain on.

No ei kai se tasa-arvoa niin tarkalleen oo, vitsinä heitin. Tai ehkä tasa-arvoa siinä mielessä että nyt kun naiset sai laketin niin miksei miehillekin jotain. Mä en kyllä nyt yhtään tiiä mitä löpötän, pitäs varmaan saada ruokaa nassuun ennen ku käyn foorumia läpi. Laughing

Naisillahan oli ennen aivan erilainen yo-lakki? Sellanen nuttu oikeastaan. Joskus 1900-luvun ihan alussa tai siinä taipeessa taisi kuitenkin yleistyä kokonaan sen normi yo-lakin käyttö.

Suomea pönkitetään aina maailmalla maailman ykkösenä naisten, äitien, yms oikeuksissa, että ne epäkohdat taidetaan unohtaa, tai sitten niistä ei puhuta.
Peregrine
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä vaan ajattelin, että se pointti on siinä, että lakille on joku vaihtoehto. Ihan varmasti Suomessa on paljon naisia, jotka mieluummin ottaisivat (ja ottavatkin) sen YO-mirrin jos sellainen vaihtoehto on. Tasa-arvoa olis musta se, että miehetkin sais sitten pitää lakettia, jos siltä tuntuu. En usko, että sellaista tilannetta Suomessakaan kuitenkaan on.

Täytyy myöntää, että tuntuis hassulta itsestä painaa panta päähän lakituksessa, mutta ihan tyylikkäitä noi mun mielestä iltakäyttöön on, ja piristäviä jossain ylppärikuvassakin. Tosin en tiiä oonko muutenkaan sanomaan mitään, kun mulla mitään lakkia tullut hankittua. Pöhkö päähine se musta vaan on. Ja ihan liian kallis yhtä kertaa varten käytettäväksi.
amlit
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielestä se laketti on vaan nätimpi, ei siinä kummempaa syytä sen valintaan ollut. Tai ehkä sisäinen kapinalliseni halusi vastustaa sitä ajattelua, että kaikkien pitää näyttää samalta ja että se seremoniallisuus olisi jotenkin arvokkaampaa siinä tilanteessa kuin se ylioppilaaksi pääsy. Wink
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No offence... BUT tuo lakettihan on aivan järkyttävä! Siis ihan kun joku koiranäyttelyn rusetti...

Minusta on ehkä enempi tasa-arvoa se että naisia ja miehiä ei erotella (laketeilla ja lakilla).

Vappuna Lontoossa on ollut monta kertaa lakki päässä ja ei ne ulkomaalaiset (tai no nyt enkut) sen kummemmin sitä katso. Kysyyvät kiinnostuneena että mikä se on ja ovat jopa hieman kadeja kun heillä ei ole lakkia A-levelsin jälkeen tai yleensäkin päivää jolloin kaikki tunkevat sen päähän ja vetävät per***t Smile

Niin ja miten käy tuon laketin kun se vuosien myötä kellastuu? Lakki on silti jotenkin vielä hauska ja tahroja täynnä kaikilta vapuilta kun se on istunut päässä (Paitsi tietysti MikkoAN1 lakki kun se hukkaa sen joka vuosi... Cool )
Takaisin alkuun
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

inca kirjoitti:
No offence... BUT tuo lakettihan on aivan järkyttävä! Siis ihan kun joku koiranäyttelyn rusetti...

Repesin talle aaneen. Mutta oon siis samaa mielta. Seka tosta, etta se on jarkyttava, etta siita, etta tasa-arvoa on se, ettei erotella.

Ymmarran myos sen arvokkuusargumentin, siis se hattu on kuitenkin perinteikas ja se 'juttu' yo-juhlatilaisuudessa on se, etta kaikilla on se paassa. Toki kukin tavallaan, tulee ainakin erilaisia yo-kuvia kun jotkut erottuu joukosta laketteineen.

Lainaus:

Niin ja miten käy tuon laketin kun se vuosien myötä kellastuu? Lakki on silti jotenkin vielä hauska ja tahroja täynnä kaikilta vapuilta kun se on istunut päässä (Paitsi tietysti MikkoAN1 lakki kun se hukkaa sen joka vuosi... Cool )

Tarvii varmaan hankkia se mun lakki mukaan sielta Suomesta ennen seuraavaa vappua. Mulla ei oo ollu sita ikina yo-paivan jalkeen missaan kaytossa ku en oo ollu koskaan suomessa vappuna sen jalkee ja se hattu on jossain pain Kokkolaa.
Takaisin alkuun
Rosina

LähetäLähetetty: Torstai 30. 5. 2013 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kirjoittaisin nyt ylioppilaaksi niin ihan hyvin saattaisin harkita sitä lakettia. Mun mielestä se on ihan hieno, ja näen siinä jotain makeeta että perinteisestä asusteesta yo-lakista on tällaisia päivitettyjä versioita. Ei kaikki ala ensimmäisenä pohtia tasa-arvoa sitä päähinettä valitessaan, vaan mielessä voi olla vaikka tyyli, ja se että kampaus pääsee juhlissa oikeuksiinsa jos ei tarvii olla hattu päässä. Kaikille se ei sovi ja istu niin kovin hyvin, minulle ei ainakaan sopinut Very Happy

Mutta jos kuvittelen että valmistuisin nyt laketti päässä, niin saattasiin silti vappuja varten hankkia sen oikean lakin liattavaksi Very Happy

Viimeinen muokkaaja, Rosina pvm Tiistai 4. 6. 2013 09:17, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
S-K

LähetäLähetetty: Torstai 30. 5. 2013 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koko lakkiperinteen saisi kyllä puolestani romuttaa, oli ehkä ihan jees silloin joskus kun lukiossa oli jotain ihmeellistä ja todella tavoiteltavaa mutta nykymuodossaan se on pelkkää historia- ja hienostelularppausta. Tai sitten olen tylsä ihminen kun en koe suurta yhteyttä menneiden vuosikymmenten ylioppilaisiin ja tahdo jatkaa yo-lakin ylpeää traditiota.
Takaisin alkuun
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 30. 5. 2013 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulle lakin hankinta oli jotenkin aina täysin selkee juttu, vaikka meidän perheessä ei mitenkään pistetty mitään koulutusta palkintopallille. Sisko, joka kävi amiskan sanoi myös samaa, että jotenkin se lakki on niin itsestäänselvyys, itekkin hankki valmistujaislakin omilla ammattiväreillään. Kai meissä on jotain outoa fiksaatiota molemmissa kun pitää olla lakki päässä. Laughing

Kai siinä oli osana se nostalgia ja perinne, mutta halusin myös että minulla on jotain konkreettista todisteena kolmen vuoden helvetillisestä raatamisesta (ei sillä että lukio itsessään, mutta siihen kun ynnää vähän muuta shittä niin johan oli hauskaa). Wahlmanilta tuli se oma lakki ostettua. Hintavaahan se oli ja olis sen rahan voinu johonki muuhun käyttää, mutta mä halusin upottaa varojani lakkiini. Mulla on myös Karjala-vuori evakkosuvun muistoksi, sitten vanhana dementikkona voin miettiä että mitäs helvettiä tämäkin tarkoittaa.

Varmaan aika yleistä Suomessa, mutta ei mun suvussa tää ylioppilaaks valmistuminen ees kovin uusi juttu taida olla, olikohan omat vanhemmat sitä ekaa sukupolvea. Sekin tuo jonkinlaista viehätystä hommaan.
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 5. 2013 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

S-K kirjoitti:
Koko lakkiperinteen saisi kyllä puolestani romuttaa, oli ehkä ihan jees silloin joskus kun lukiossa oli jotain ihmeellistä ja todella tavoiteltavaa mutta nykymuodossaan se on pelkkää historia- ja hienostelularppausta. Tai sitten olen tylsä ihminen kun en koe suurta yhteyttä menneiden vuosikymmenten ylioppilaisiin ja tahdo jatkaa yo-lakin ylpeää traditiota.

En mä nyt usko että se mitään hienostelua enään on varsinkin isommissa kaupungeissa. Minusta on hienoa että Suomessa ylipäätään on tuollainen "perinne" ja yo-juhlat on yhtä arvostetut kuin täällä ulkomailla yliopistosta valmistautuminen. Mun yliopisto kaverit on joka vuosi ihan hoo-moilasena ja toivovat samaa perinnettä omaan kulttuuriinsa kun mä vedän lakin päähän, serpentiinä kaulaan, puhallan ilmapallot ja lähen piknikille muiden lakkipäiden kanssa.

Yleensäkin mä fanitan valmistumisbileitä kympillä ja sitä yhdessä juhlimista kun kaikilla on hatut ja on hauskaa. Toivottavasti tää mun viimeinen valmistuspäivä koittais pian Smile

Jos menen ikinä käymään Suomessa Vapun aikaan niin aion kyllä ostaa päähäni tämän enkku yliopisto hatun Smile
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 5. 2013 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

S-K kirjoitti:
Koko lakkiperinteen saisi kyllä puolestani romuttaa, oli ehkä ihan jees silloin joskus kun lukiossa oli jotain ihmeellistä ja todella tavoiteltavaa mutta nykymuodossaan se on pelkkää historia- ja hienostelularppausta.

Oh gioventù Smile No, onhan se ylioppiluus tietysti yleisempaa nyt, mutta kylla kai sita edelleen pidetaan saavutuksena...?

Suomessa on aika vahan mitaan aikuistumis- tai muitakaan riitteja, ja varsinkin tuntuu etta alakouluian ja parikymppisen valilla tallaisia juhlia tulee kaytya tosi vahan (koska useimmilla ei ole esim. valtavaa eri-ikaisten serkkujen tai tuttavien parvea eli haat ja kastejuhlat on olleet yleensa samoihin aikoihin oman perheen vastaavien kanssa, ja sitten ollaankin jo parikymppisia ennenkuin seuraava sukupolvi alkaa menna naimisiin - or is it just me?). Perinteista tulee useimmille ihmisille vanhemmiten tarkeampia, ja lahinna vanhempien (ja jopa pelkkien kuvien) takiahan monet valmistujaisetkin pidetaan ja monet niihin paattavat osallistua. Valmistujaiset ovat aika iso bisnes anglomaailman yliopistoille. Suomessa tasta ei oikein osata rahastaa. Viela...
MikkoAN1
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 3. 6. 2013 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

inca kirjoitti:
Lakki on silti jotenkin vielä hauska ja tahroja täynnä kaikilta vapuilta kun se on istunut päässä (Paitsi tietysti MikkoAN1 lakki kun se hukkaa sen joka vuosi... Cool )

Itse asiassa viime vapuksi hankkimani lakki on laskujeni mukaan vasta seitsemas, eli vappuhattu kestaa keskimaaraisesti 2v. Edellinen hattu kesti muuten useamman vuoden seka Lontoon etta Helsingin vaput.

Jos haluaa kikkailla lakkiaisissa, niin eikos muutama vuosi sitten kehitelty YO-pipo talven ylioppilaille(kin)?

Itse kikkailua en pida hirmu huolestuttavana (ellei ole huolissaan irrottelijasta itsestaan): tollaset ponotysperinteet jyraa kylla poikkeavat niin ettei muiden arvokkuus karsi - yleensa nolaten erilaisuuteen pyrkijat.

2006 PgD Management and Corporate Governance, University of Ulster.
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Maanantai 3. 6. 2013 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikkoAN1 kirjoitti:
Jos haluaa kikkailla lakkiaisissa, niin eikos muutama vuosi sitten kehitelty YO-pipo talven ylioppilaille(kin)?

Se ei kato oo kuul. Naiden uusien juttujen pointti on ettei tukka litisty...

...mika mun mielesta kertoo siita etta juhlan merkitys on muuttunut aika radikaalisti, vahan samalla tavalla kuin 90-luvulla oltiin huolissaan siita, etta ripille mentiin pelkkien lahjojen takia.
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 4. 6. 2013 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tallaiselle vilukissalle yo-pipo oiskin loistava vapun viettoon Laughing.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Muut jutut Kaikki ajat ovat GMT
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa