forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Opintojen mahdollinen keskeyttäminen

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
aleksus

LähetäLähetetty: Lauantai 5. 11. 2011 11:39    Viestin aihe: Opintojen mahdollinen keskeyttäminen Vastaa lainaamalla viestiä

Moi,

aloitin ensimmäisen vuoden yliopisto-opintoni lokakuussa, ja mielessä on jo käynyt opintojen keskeyttäminen monistakin eri syistä. Haluaisin vain tietää, että missä vaiheessa keskeyttäminen olisi viisainta. Muutama kysymys:

Joutuuko Student Loanin maksamaan heti takaisin jos opinnot keskeyttää esim. ensimmäisen lukukauden tai -vuoden jälkeen vai päteekö siihen samat säännöt kuin valmistuneilla?

Jos suorittaisin ensimmäisen vuoden opinnot ja lopettaisin koulun siis kesäkuussa 2012, olisinko suorittanut tarpeeksi opintoja Kelan mielestä, jotten joutuisi palauttamaan vuoden tukia?

Suurkiitokset vastauksista, nämä painavat mieltä aika lailla. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
H.J.V.
Moderaattori

LähetäLähetetty: Lauantai 5. 11. 2011 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos nyt olet jo varmasti päättänyt, että haluat jättää leikin kesken, niin eiköhän olisi järkevintä lopettaa heti eikä odottaa 8 kuukautta.

Palautat nuo 2 kuukauden opintotuet, ja saatat hyvällä tuurilla saada osan vuoden lukukausimaksustasi anteeksi jos lopetat näin alussa. Kannattaa käydä puhumassa sopivan henkilön kanssa yliopistossasi näistä asioista, osaa varmasti auttaa paremmin.

Sen sijaan, että hukkaat aikaa opiskelemalla ilman päämäärää kesäkuuhun asti voisit mennä töihin ja keskittyä hakemaan eri opintoihin seuraavaksi vuodeksi.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
tsusanna
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Lauantai 5. 11. 2011 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tarvii palauttaa opintotukia jos keskeytät mut siinä oli joku tietty lukumäärä päiviä minkä tulee täyttyä, eikä opintolainaakaan tarvii maksaa takas.

Itse keskeytin viime vuonna 22.10. ja olin saanut tuen vaan lokakuulle jota ei tarvinnut palauttaa koska tietty määrä päiviä täyttyi.

Lukukausimaksuissa taitaa olla että jos lopetat ennen joulua ei sun tarvitse maksaa mitään eli vaikka lukukausimaksulaina olisi myönnetty niin se vaan mitätöityy.
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Lauantai 5. 11. 2011 15:28    Viestin aihe: Re: Opintojen mahdollinen keskeyttäminen Vastaa lainaamalla viestiä

aleksus kirjoitti:
Moi,

aloitin ensimmäisen vuoden yliopisto-opintoni lokakuussa, ja mielessä on jo käynyt opintojen keskeyttäminen monistakin eri syistä. Haluaisin vain tietää, että missä vaiheessa keskeyttäminen olisi viisainta. Muutama kysymys:

Joutuuko Student Loanin maksamaan heti takaisin jos opinnot keskeyttää esim. ensimmäisen lukukauden tai -vuoden jälkeen vai päteekö siihen samat säännöt kuin valmistuneilla?

Jos suorittaisin ensimmäisen vuoden opinnot ja lopettaisin koulun siis kesäkuussa 2012, olisinko suorittanut tarpeeksi opintoja Kelan mielestä, jotten joutuisi palauttamaan vuoden tukia?

Suurkiitokset vastauksista, nämä painavat mieltä aika lailla. Smile

Tietysti sinun ei tarviste syita keskeyttamiseen mainita talla foorumilla. Ymmarran toki jos olet perhesyista palaamassa takaisin Suomeen, mutta jos syyt liittyvat muihin asioihin (esim. useat ulkomailta tulevat kokevat yksinaisyytta, suoritus paineita, rahahuolia yms.) niin silloin kavisin puhumassa naista asioista ennen kuin heittaisin hanskoja naulaan... Muunmuassa yliopistoilla on psykologinen "neuvonta palvelu". Heita voi lahestya minka vain ongelman kanssa koski se ihmissuhteita tai muita vakavampia tunnetiloja ja sitten tietysti raha asioiden kanssa voi kayda konsultoimassa student advisoreita.

Kumminkin kun olet nainkin ison vaivan tanne lahtemalla nahnyt niin olisihan se (ainakin omasta nakokulmasta) lieva pettymys palata takaisin alkutilanteeseen. Tietty jos meinaat hakea takaisin englantiin opiskelemaan sitten on myos suuremmat lukukausi maksut edessa.

Niin ja vinkkina viela etta kannattaisi olla suunnitelma valmiina Suomessa ettet vaan jaa sohvalle talvikaamoksen pauloihin seuraavaksi 5 kuukaudeksi.
Takaisin alkuun
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Lauantai 5. 11. 2011 21:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komppaan ihan taysilla incaa, kannattaa puhua ongelmistaan ennen kuin jattaa opinnot, mutta samaan aikaan kukaan muu kuin sina ei tieda mika on sulle parasta.

Joskus se tutkinnon keskeyttaminen ja Suomeen paluu on oikeasti ainoa aikuinen valinta. Itseaan ei missaan nimessa kannata vakisin kituuttaa tilanteessa
Takaisin alkuun
merirosvoradio

LähetäLähetetty: Keskiviikko 4. 1. 2012 23:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on keskeyttäminen ja Suomessa saman alan opintojen jatkaminen käynyt myös mielessä ja asiaa olen ehtinyt jo harkita vakavasti.

Haluaisin vielä selventää tuon hieman epäselväksi jääneen kysymyksen, että tarvitseeko Student Financen maksamaa lukuvuosimaksuilainaa siis maksaa heti lopettamisen jälkeen jos opiskelee koko lukuvuoden kesäkuulle saakka? Haluaisin kuitenkin suorittaa nämä opinnot nyt tältä vuodelta kun samaa alaa Suomessakin jatkaisin ja saisin kerrytettyä opintopisteitä jo valmiiksi..
sayittwice

LähetäLähetetty: Torstai 5. 1. 2012 00:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä kattelin just student financesta et jos koulun lopettaa term 3:lla, laina pitää maksaa 100% takaisin. Mulla on mielessä myös Suomeen takaisin palaminen..
merirosvoradio

LähetäLähetetty: Torstai 5. 1. 2012 02:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hölmö kysymys mutta onko term 3 siis ns. "summer term"? Meidän yliopistossa on ainakin jaettu noin eli autumn term olisi term 1, winter term 2 ja summer term 3. Haluan vaan saada huolen pois ettei olisi vielä liian myöhäistä jos haluaa välttyä lainan takaisinmaksulta. Very Happy
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 5. 1. 2012 07:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

merirosvoradio kirjoitti:
Haluan vaan saada huolen pois ettei olisi vielä liian myöhäistä jos haluaa välttyä lainan takaisinmaksulta. Very Happy

Näin isot jutut pitää selvittää suoraan student financelta. Säännöt muuttuvat, joten vaikka joku osaisi kertoa viime vuoden kokemuksia sekään ei ole välttämättä enää totta.
sayittwice

LähetäLähetetty: Torstai 5. 1. 2012 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tän hetkinen info student financessa ( http://www.direct.gov.uk/en/EducationAndLearning/UniversityAndHigherEducation/StudentFinance/DG_10034866 )

If you leave your course early

If you leave your course early you need to repay a percentage of the Tuition Fee Loan for that year. The percentages are:

25 per cent during term one
50 per cent during term two
100 per cent during term three
merirosvoradio

LähetäLähetetty: Torstai 5. 1. 2012 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Soitin äsken Student Financen EU-osastolle ja sieltä sanottiin että vaikka ehtisivät maksaa lukuvuosimaksut koko vuoden ajalta, ei sitä tarvitse maksaa takaisin vielä JOS jatkaa opiskeluja ja jos ilmoittaa varmistuksen opiskelupaikasta Student Financelle mahdollisimman pian sen saamisesta. Eli jos menen nyt Suomeen tämän lukuvuoden jälkeen opiskelemaan, aloitan syyslukukaudella ja ilmoitan ajoissa tiedot opiskelupaikasta ei takaisinmaksu tule voimaan kuin vasta normaalien sääntöjen mukaan tienatessani tietyn summan rahaa vuodessa.
sayittwice

LähetäLähetetty: Torstai 5. 1. 2012 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti infosta! Helpotti munki fiilistä suuresti Very Happy
sayittwice

LähetäLähetetty: Maanantai 15. 7. 2013 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä nyt päätin jättää yliopiston kesken kahden vuoden jälkeen Shocked

Soitin student financeen ja sieltä ne sanoi, ettei heille tarvitse ilmoittaa mitään ite. Kuulemma pitää pitää heidät vaan ajan tasalla et missä mä asun seuraavat vuodet. Ei tullut puhetta tulorajoista lainanmaksuun liittyvistä asioista sun muista, että en sitten tiedä Very Happy Nähtävästi sinne riittää vaan tieto yliopiston päästä että oon suksinu vit...Suomeen.

Mä aloitan Suomessa ammattikorkeessa opinnot joten pistän varmaan varman päälle ja laitan sinne tiedot et opiskelen tällä hetkellä, etteivät ala kyselemään verotietoja.

Mutta ai että tuntuu hyvältä Very Happy Joo joo meni kaks vuotta hukkaan ja voi voi ku jäi opintolainaa niin hirveesti... No, oli ainakin hyviä bileitä. Nyt lähtis Suomeen ja koittais hankkii "kunnon koulutuksen" ja "kunnon duunin".
Rosina

LähetäLähetetty: Tiistai 16. 7. 2013 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oho! No mutta onnea rohkeasta päätöksestä, jos tuntuu oikealta. Eihän mikään vuosi elämässä, varsinkaan opiskelu ja ulkomailla asuminen mene hukkaan. Arvokasta elämänkokemusta!
Takaisin alkuun
Jeanne
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Torstai 14. 11. 2013 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites sitten, kun mä pidin keskeyttämisen jälkeen välivuoden jolloin olin töissä, ja nyt alotin yliopisto-opinnot? Unohdin viimevuonna ilmottaa niille yhtään mitään... En kuitenkaan todellakaan tienannut edes puolta siitä 21 tuhannesta, riittääköhän että pistän niille työsopimukset ja -todistukset, joissa näkyy tunti- ja palkkamäärät? Pitääkö ne kääntää englanniksi? Että menee vaikeeks...
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 14. 11. 2013 16:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeanne kirjoitti:
Mites sitten, kun mä pidin keskeyttämisen jälkeen välivuoden jolloin olin töissä, ja nyt alotin yliopisto-opinnot? Unohdin viimevuonna ilmottaa niille yhtään mitään... En kuitenkaan todellakaan tienannut edes puolta siitä 21 tuhannesta, riittääköhän että pistän niille työsopimukset ja -todistukset, joissa näkyy tunti- ja palkkamäärät? Pitääkö ne kääntää englanniksi? Että menee vaikeeks...

Kysy niilta suoraan, taalla tuskin kukaan on ollut samassa tilanteessa.
Takaisin alkuun
cornflakegirl

LähetäLähetetty: Keskiviikko 27. 11. 2013 16:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moikka,

tässä muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen oli sen verran omakohtainen topikki, että täytynee kommentoida. Avuksi, tueksi ja ymmärrykseksi muille. Smile

Itse aloitin opinnot KCL:ssä Lontoossa syksyllä 2009. Rakkaus kaupunkia kohtaan paloi vahvana, mutta opinnot ei oikein tuntuneet natsaavan omien intressien kanssa ja suurin osa opiskelijaporukkaakin tuntui sillä hetkellä rikkailta eurooppalaisilta (kurssillani oli paljon ulkomaalaisia), joiden elämäntyyliin oli junttisuomalaisen hankala samaistua. Koti-ikävää Suomeen ei kuitenkaan ollut, mahtavat kämppikset ja työnteon aloittaminen pitivät siitä huolen. Suoritin 1. vuoden loppuun ja sain sen jälkeen kesäksi kokopäivätyön paikasta, jossa puurtavat useaa eri kansalaisuutta edustavat ihmiset on vieläkin osa läheistä ystäväpiiriäni. Vaakakuppi oli seuraavan syksyn lähestyessä sen verran epätasapainoisesti kallellaan, että kävin vaihtamassa sanan tutorini kanssa (hän oli oikein mukava ja neuvoa-antava, mutta tuossa vaiheessa olin jo päätökseni tehnyt), minkä jälkeen lähetin yliopistolle sanan päätöksestäni keskeyttää opinnot. Jatkoin työntekoa Lontoossa vuoden loppuun, ja voin rehellisesti sanoa tämän olleen yksi tämänastisen elämäni kohokohtia. Opin paljon itsestäni, oikeasta työnteosta ja loin elämänmittaisia ystävyyssuhteita. En ole ikinä ollut urakeskeinen ihminen, ja kun palasin Suomeen seuraavan vuoden alkupuolella, palasin ehdottomasti voittajana.

Palasin, koska halusin opiskella Suomessa. Toisinsanoen, en nähnyt brittiyhteiskunnan tarjoavan minulle sillä hetkellä mitään rakentavampaa kuin alipalkattuja duuneja ja kallista (itselleni epämieluisaa) koulutusta. En ole ikinä kokenut tarvetta elää Suomessa, enkä usko tämän olevan loppuelämän kohtaloni, mutta epävarmuus omasta itsestä ja tulevaisuudesta ei vielä tuolloin riittänyt opiskelemaan metropolissa, jossa olisi tarvittu ennenkaikkea kilpailuviettiä, rahaa, kunnianhimoa - käytännöllisesti katsoen hyvin erilaisia elämänarvoja, joita itselläni on.

Kun hain opiskelemaan yliopistoon Lontooseen, olin varma, mitä haluan ja tein sen eteen kovasti töitä. Mutta kokemus elämisestä uudessa maassa ja kaupungissa erilaisien haasteiden ja ihmisten keskellä muutti minua; ikäänkuin ymmärsin, että olin tavoittelemassa jotain, mikä ei oikeasti ollutkaan minua varten.

En ole vieläkään menossa ihan täydelliseen suuntaan, mutta tulen päivä päivältä varmemmaksi. Smile Nykyinen elämäntilanteeni on parempi kuin hyvä, ja viime vuodet ovat olleet täynnä uusia maita, uskallusta ja rakkautta. Olen oppinut, että sijainti ei ole niinkään olennaista - oma asenne sen sijaan on!

Tehkää siis valinta sen mukaan, miltä teistä oikealta tuntuu. Yrittäkää tuntea itsenne (tiedän: nuorena on vaikea tietää, mitä haluaa). Vaikka tulevat vuodet osoittaisivat valinnan vääräksi, siitä voi olla ylpeä tietämällä, että on elänyt ja tehnyt valinnan senhetkiselle omalle itselleen.

P.S. Niin ja tuosta lainasta. Joudun maksamaan 1. vuoden lainan takaisin. Vielä en ole aloittanut sen maksua. Olen ilmoittanut Kelalta saamani opintotuen määrän ja niiden perusteella minun ei vielä tarvitse aloittaa takaisinmaksua. Olen myös käynyt palkkatöissä opintojen ohella, mutta niistä en ole ilmoittanut mitään.
Takaisin alkuun
AV

LähetäLähetetty: Torstai 28. 11. 2013 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

cornflakegirl kirjoitti:

Palasin, koska halusin opiskella Suomessa. Toisinsanoen, en nähnyt brittiyhteiskunnan tarjoavan minulle sillä hetkellä mitään rakentavampaa kuin alipalkattuja duuneja ja kallista (itselleni epämieluisaa) koulutusta. En ole ikinä kokenut tarvetta elää Suomessa, enkä usko tämän olevan loppuelämän kohtaloni, mutta epävarmuus omasta itsestä ja tulevaisuudesta ei vielä tuolloin riittänyt opiskelemaan metropolissa, jossa olisi tarvittu ennenkaikkea kilpailuviettiä, rahaa, kunnianhimoa - käytännöllisesti katsoen hyvin erilaisia elämänarvoja, joita itselläni on.

Olen erittain samaa mielta etenkin viimeisen lauseen suhteen. Valilla hammastyttaa, miten ruusuinen kuva monella on yliopisto-opiskelusta Englannissa ja miten heppoisin perustein tanne haetaan vaikka arvosanat eivat riita edes Russell Groupiin. Fakta on, etta kilpailu on aarimmaisen kovaa jo yliopistossa seka etenkin sen jalkeen. Lukukausimaksut ovat nousseet, kuten myos elamiskustannukset. Kuten sanoit, taalla parjaa mikali on kilpailuviettia ja kunnianhimoa (rahasta olen vahan eri mielta, kahdella ensimmaisella tulee rahaakin riittavasti). Alykkyys on toki myos plussaa Smile
cornflakegirl

LähetäLähetetty: Keskiviikko 11. 12. 2013 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AV kirjoitti:
cornflakegirl kirjoitti:

Olen erittain samaa mielta etenkin viimeisen lauseen suhteen. Valilla hammastyttaa, miten ruusuinen kuva monella on yliopisto-opiskelusta Englannissa ja miten heppoisin perustein tanne haetaan vaikka arvosanat eivat riita edes Russell Groupiin. Fakta on, etta kilpailu on aarimmaisen kovaa jo yliopistossa seka etenkin sen jalkeen. Lukukausimaksut ovat nousseet, kuten myos elamiskustannukset. Kuten sanoit, taalla parjaa mikali on kilpailuviettia ja kunnianhimoa (rahasta olen vahan eri mielta, kahdella ensimmaisella tulee rahaakin riittavasti). Alykkyys on toki myos plussaa Smile

Juu, onneksi meillä kaikilla on oikeus olla kerran elämässä ihan vaan nuori ja naiivi. Wink
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus Kaikki ajat ovat GMT
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa