forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Passin uusiminen

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Matkustaminen
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lavande

LähetäLähetetty: Torstai 22. 5. 2014 10:46    Viestin aihe: Passin uusiminen Vastaa lainaamalla viestiä

Ööhäähöö, tajusin vasta tässä pari viikkoa sitten, että hitto, munhan täytyy uusia passi täällä ja tehdä se pikapuolin! Olin turvautunut siihen, että uusin sen sitten Suomivisiitin tiimoilla, mutta kun olen lähdössä vaihtoon elokuun lopussa tarvitsen viisumia varten uutta passinumeroa.

Eli, kysynkin siis: kokemuksia Lontoossa passin uusimisesta? Olen lukenut ohjeet suurlähetystön sivuilla, mutta kuinka byrokraattista/hankalaa/aikaavievää se todellisuudessa on? Löytääkö Suomen suurlähetystöön ihan helpolla? (en ole häpeäkseni koskaan Lontoossa käynyt)

Käsittelyaika on kuulemma "n. 2 viikkoa" ja passia pitää palata hakemaan Englantiin tai sen voi tilata kotiin kuljetettavaksi, joka ei sekään kuulostanut kovin helpolta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 22. 5. 2014 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis saat sen kirjattuna kirjeena kotiisi kun maksat postimaksut lahetystossa. En tieda miten se voisi sen helpompaa olla.

Passin uusiminen ei sinallaan ole vaikeaa, mutta pitaa vaan varmistaa, etta passikuva on otettu ohjeistuksen mukaisesti. Se hieman eroaa UK-ohjeistuksesta.
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 23. 5. 2014 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole todellisuudessa ollenkaan hankalaa - yllattavankin helppoa - mutta tosiaan kaksi asiaa jotka voivat kaataa koko jutun jos ne ei ole kunnossa:

1) Passikuvan on oltava ohjeistuksen mukainen - olen itse joutunut kaymaan otattamassa uuden kuvan lahetyston lahistolla koska mukana tuomani ei kelvannut - onnistui siis kylla, mutta liian kirealle ei kannata siis ajan kanssa vetaa suunnitelmia,

2) Lahetysto printtaa hakemuksen tietokannasta suoraan, ja tietokanta on maistraatin. Osoitetiedot on siis oltava maistraatissa ajan tasalla, ja se on tehtava etukateen niin etta lahetyston printtaama paperi on oikein; jos tiedot eivat ole oikein, tulee toinen Lontoon-reissu. (Niita ei voi siis paikan paalla muuttaa.)

Muuten ihan kateva prosessi. Suurlahetysto loytyy kylla sielta missa vaittavatkin olevansa, ja siina liehuu lippu ulkopuolella. Smile
amlit
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Lauantai 3. 1. 2015 19:26    Viestin aihe: Re: Passin uusiminen Vastaa lainaamalla viestiä

Lavande kirjoitti:

Käsittelyaika on kuulemma "n. 2 viikkoa" ja passia pitää palata hakemaan Englantiin tai sen voi tilata kotiin kuljetettavaksi, joka ei sekään kuulostanut kovin helpolta.

Mulla jäi nyt joululomalla uusi passi hakematta ja nyt oon paineissa. Yritin etsiä passintoimituksesta tietoa - ajatuksena oli käydä Lontoossa tekemässä passihakemus ja pyytää että ne toimittaa mulle Edinburghiin sen passin sitten, kun se on valmis. Kenelläkään ideaa miten se toimii? Miksi se ei ole helppoa? Ei kai ole muuta mahdollisuutta, kun en voi netissäkään sitä hakemusta täyttää kun ei ole otettu sormenjälkiä?

Plus, mulla on henkilökortti, joten periaatteessa voisin matkustaa sillä Suomeen kesällä ja sitten hakea sitä passia, mutta jotenkin se henkilökortin käyttö matkustusasiakirjana epäilyttää - onko teillä sujunut ihan ongelmitta?
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Sunnuntai 4. 1. 2015 17:58    Viestin aihe: Re: Passin uusiminen Vastaa lainaamalla viestiä

amlit kirjoitti:
Mulla jäi nyt joululomalla uusi passi hakematta ja nyt oon paineissa. Yritin etsiä passintoimituksesta tietoa - ajatuksena oli käydä Lontoossa tekemässä passihakemus ja pyytää että ne toimittaa mulle Edinburghiin sen passin sitten, kun se on valmis. Kenelläkään ideaa miten se toimii? Miksi se ei ole helppoa? Ei kai ole muuta mahdollisuutta, kun en voi netissäkään sitä hakemusta täyttää kun ei ole otettu sormenjälkiä?

Plus, mulla on henkilökortti, joten periaatteessa voisin matkustaa sillä Suomeen kesällä ja sitten hakea sitä passia, mutta jotenkin se henkilökortin käyttö matkustusasiakirjana epäilyttää - onko teillä sujunut ihan ongelmitta?

Henkilokortilla voi ihan hyvin matkustaa, ma olen reissannut yli 10 vuotta niin eika koskaan mitaan ongelmia. Sulle se on varmaan selkeasti halvempi, tosin kannattaa tarkistaa etta kotikunnan poliisille paasee joko ilman ajanvarausta tai sitten tehda kesaksi se ajanvaraus (mun kotikunnassa oli viimeksi niin etta seuraava vapaa aika oli 2 kk paassa; sain kuitenkin anomuksen sisaan jonon ohi rukoilemalla ja valittelemalla ulkosuomalaisen surullista tilannetta...)

Lahetystosta passin saaminen on sekin suhteellisen helppoa (lukuunottamatta sita etta pitaa menna Lontooseen, joka on tietysti Edista tosi kaukana). Menet vaan lahetystoon ja sanot anovasi passia, ja ota entinen passi ja se henkilokortti ja muut tarvittavat paperit mukaan (lahetyston sivuilta loytyy tiedot). Ei kannata jattaa ihan viimeiseen 10 minuuttiin lahetyston aukioloajasta silta varalta etta kuvissa on jotain haikkaa - mulla on joskus ollut ja sitten joutuu kaymaan jossain otattamassa uudet... Mutta muuten se on kylla ihan yksinkertaista.

Ei kai ne sormenjaljilla viela pelaa, vaan silla etta kuva ja naama tasmaavat kasvoskannerissa. Sen takia sen kuvan pitaa olla niin justiinsa oikeanlainen.

Ja pitaa myos varmistaa ennen Lontoon-reissua etta tiedot ovat maistraatissa oikein, koska Lontoossa printtaavat tiedot sitten sielta jarjestelmasta suoraan, eika siina kohtaa voi enaa sanoa etta hei taa mun brittiosoite onkin vaarin.

Kylla ne toimittavat passin Edinburghiin pyydettaessa, tosin muistaakseni siita menee lisamaksu, tai sitten pitaa vieda sinne kirjattu valmiiksi maksettu kuori, en muista kumpi...
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Matkustaminen Kaikki ajat ovat GMT
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa