forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

psykologian opiskelijat!!
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Työnhaku
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras

LähetäLähetetty: Lauantai 25. 3. 2006 15:50    Viestin aihe: psykologian opiskelijat!! Vastaa lainaamalla viestiä

Onko täällä ketään jo valmistuneita psykan opiskelijoita? Itse olen vasta aloittamassa BA-opintoja, mutta vähän mietityttää onko tämä ihan hullu idea. Mitäs jos jostain syystä haluaisinkin valmistumisen jälkeen Suomeen takaisin, onko minulla silloin edes mahdollisuutta tehdä Suomessa alani töitä (eli hyväksytäänkö siellä brittiläistä psykologian tutkintoa) vai tarkoittaako opiskelun aloittaminen täällä automaattisesti ikuisia hyvästejä Suomelle? Tällä hetkellä ei kyllä ole mitään intressejä Suomeen palata(olen asunut Englannissa jo vuoden vaikka en ole opiskellutkaan vielä), mutta eihän sitä tiedä mitä ajattelee sitten vuosien päästä...
Entäs sitten työllistymismahdollisuudet Briteissä?? Tietenkin se riippuu arvosanoista yms... mutta noin yleisesti ottaen? Tämä on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta tuleeko minun olemaan vaikeampaa löytää töitä, kuin esim. paikallisen samoin arvosanoin läpäisseen? Tarkoitan siis, että kun olen kuitenkin ulkomaalainen täällä eikä englantini tule koskaan olemaan yhtä täydellistä kuin äidinkielenään sitä puhuvien...Onko kellään kokemusta tuleeko siitä olemaan haittaa työelämässä vai onko Englanti niin kansainvälinen maa ettei se haittaa? Minun tavoitteeni on siis jatkaa BA:n jälkeen opintoja ja jonain päivänä toimia psykologina...

No, tällaisia nyt tuli mieleen, jos joku jaksaa vastailla tai kertoa omia kokemuksiaan työllistymisestä psykan opintojen jälkeen, niin olen tosi kiitollinen! Smile
Takaisin alkuun
Jonna
Vieras

LähetäLähetetty: Lauantai 25. 3. 2006 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi,

en osaa valitettavasti vastata sun kysymyksiin Suomeen palaamisesta ja siella tyoskentelysta, mutta taalla opiskelusta ja tyoskentelysta on kylla kokemusta.

Ma opiskelin ensin Yorkissa psykan BScn ja sen jalkeen sain toita support workerina LD (learning disability) alalla. Mulla kesti vahan aikaa saada ensimmaista assistant psychologist paikkaa, ja olen kuullut etta nykyaan on itse asiassa melkein vaikeenpaa saada assistentin paikkaa kuin paasta kliinisen psykan kurssille!? Yleensa toista paikkaa on sitten jo helpompi loytaa. Lisaksi olin lyhyesti yliopistolla tutkimusassistenttina toisssa. Yhteensa kesti nelja vuotta, etta vihdoin paasin Newcastlen kliinisen psykan kurssille ja nyt on enaa kuusi kuukautta kunnes valmistun, jee! Ja kun on valmistunut, ei pitaisi olla ongelmia saada toita, olitpa ulkomaalainen tai et.

Joten, vaikeeta on ollut - en kyllakaan usko suomalaisuuden vuoksi, vaan valtavan kilpailun takia, mutta ei mahdotonta!! Yliopistosta on kyllakin pakko saada vahintaan 2.1 muuten on melkein mahdotonta paasta kliinista psykaa lukeen. En tietystikaan ole varma, etta puhuitko just kliinisesta psykasta - on monia muitakin vaihtoehtoja, kuten health, counselling, forensic, etc.

Toivottavasti auttaa vahan! Onnea opintoihin!

Jonna
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Lauantai 25. 3. 2006 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos Jonna vastauksesta. Kliinisestä psykasta juurikin puhuin. Onneksi olkoon valmistumisesta, hieno kuulla että sulla on hyvin mennyt vaikka olis vaikeeta välillä ollutkin. Joo, niin olen ymmärtänyt että 2:1 pitäisi vähintään saada ja siihen aion tähdätäkin(jollen siihen pysty niin ei sitten ehkä ole minun ala...) joten ei auta varmaan muu kuin päntätä Smile

Edelleen muidenkin kokemuksia olisin kiinnostunut kuulemaan Very Happy
Takaisin alkuun
johanna3
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 12. 5. 2006 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi! Huomasin vasta nyt tän viestin, joten sori että vastaus on kestänyt...

Mäkin opiskelen tällä hetkellä kliinistä psykologiaa (Manchester), joten ajattelin pistää muutaman ajatuksen 'paperille'.

Ihan just niinkuin Jonna sanoikin, kilpailu kurssipaikoista on armoton. Mä tein BScn Leedsissä, jatkoin siitä PhDhen Sheffieldissä, ja sen jälkeen pääsin kurssille. Samaan aikaan hain myös assarin paikkoja, mutten onnistunut saamaan mitään vielä siihen mennessä kun kurssipaikka varmistui - joten ainakin mun perspektiivistä kurssille pääsy on helpompaa!

Missään vaiheessa suomalaisuudesta ei ole ollut ongelmia - päin vastoin. Sekä haastatteluissa että nyt kliinisessä työssä siitä on jopa kiitetty, ja arveltu että ulkomaalaisuus antaa uutta perspektiiviä ihmisten kohtaamiseen. Kun tietää itsekin mitä on olla 'erilainen', tai kun ei aina automaattisesti ymmärrä/tule ymmärretyksi, on helpompi samaistua asiakkaiden vaikeuksiin (esim juuri LD työssä). Jotkut kurssit saattavat kysyä suunnitelmista DClinPsyn jälkeen, ja tiedustella oletko aikonut jäädä tähän maahan töihin, mutta minultä tätä ei ole ikinä kysytty. Toisaalta kun takana on jo 8 vuotta UKssa, niin ehkä täällä mun elo näyttää vakituisemmalle.

Olin jossain vaiheessa yhteydessa Suomen psykologiliittoon kysyäkseni mahdollisuutta Suomessa toimimiseen. Silloin he eivät olleet alkuunkaan tietoisia Englantilaisen tutkinnon rakenteesta ja niistä vaatimuksista jotka meidän pitää täyttää. Suhtautuminen ei ollut hirmuisen lämmin, ja arvelivat että pitäisi tehdä jonkun verrankin opintoja vielä suomessa tän lisäksi, että voisi psykologiksi siellä rekisteröityä. Siinä vaiheessa kun takana on kaksi tohtorin tutkintoa ja vuosien työkokemus, ei tämä välttämättä hirveästi houkuttele. Mutta ajat voivat hyvinkin muuttua, ja tutkintorakenteet ovat hyvinkin muuttumassa yhteis-eurooppalaiseen suuntaan.

Kävi miten kävi, en ikinä vaihtaisi tätä tutkintoani suomalaiseen. Kuten olet jo saanut selville, täällä tehdään tohtoria, suomessa kaikki valmistuvat maisterina. Suomalaiset maisterit opiskelevat pelkkää teoriaa, ja ovat sitten opintojensa loppuvaiheessa 12 viikkoa työharjoittelussa. Sen jälkeen he ovat valmiita psykologeja, mutta psykologilehdessä käydyn keskustelun mukaan he kokevat olevansa kovin huonosti valmistautuneita työelämään. Brittitutkinnon aikana koko ajasta ollaan heti alusta alkaen 60% kliinisen psykologin hommissa 'trainee clinical psychologist' nimikkeellä. Eli kokemusta näyttäisi kertyvän huomattavasti enemmän - puhumattakaan kokemuksesta jota vaaditaan jo kurssille pääsyyn.

Sen sijaan täkäläisellä tutkinnolla pääsee suorilla töihin esim. Australiaan, Uuteen Seelantiin ja Kanadaan - joiden tutkinnot ovat aivan vastaavia. Psykologeista on kaikissa noissa maissa huutava pula - ihan kuten täälläkin. Siinä missä assarin paikkojen saanti ja kurssille pääsy muodostavat pullonkaulan, valmistumisen jälkeen työllistyminen on helppoa. Suurin osa mainostetuista työpaikoista saa keskimäärin alle yhden hakemuksen! Joillain alueilla/aloilla kilpailu on tietysti kovempaa.

Urakka on siis pitkä, mutta täysin sen arvoinen! Onnea matkaan.
Takaisin alkuun
Jonna
Vieras

LähetäLähetetty: Sunnuntai 14. 5. 2006 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi kun toi sun positiivinen tyollisyystilanne olisikin todellisuutta - etsin talla hetkella toita ja koko north east alueella ei ole kuin yksi aikuispaikka tarjolla!?!? Tilanne on myos muuttunut ennen huononmaineisilla aloilla kuten older adult - pari vuotta sitten ei supervisorini mukaan olisi tullut yhtaan hakemusta, nykyaan noin kahdeksan ihmista hakenut samaa paikkaa...
Takaisin alkuun
johanna3
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 15. 5. 2006 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi Jonna! (onea pikapuolisen valmistumisen johdosta!)

Joo, tota yritinkin sanoa, että alueittain on hirveästi vaihteluita. Kokonaisuutena tilanne on edelleen se, että jos ajatellaan koko UKta ja kaikkia erikoistumisaloja, niin hakijoita on alle yksi, ja paikkoja jää täyttämättä. Mutta yksittäisillä alueilla, kuten sun seutu, ja esim North West (jonka paikkoja hakee tosi iso osa Machesterin, Liverpoolin, Lancasterin ja Leedsin, jopa Sheffieldin valmistuneista (siis pahimillaan yli 125 hakijaa...), on työpaikat taas kiven alla. Mutta jos erikoistuu esim LD työhön, ja on valmis vaihtamaan paikkakuntaa joskus hyvinkin joustavasti, niin töitä saa about varmasti.

Miten teidän kurssin vuosiryhmät vaihtelevat? Meidän alueella perinteisesti kovin kilpailu on ollut lapsipaikoista, mutta nyt esim mun vuodella on pari hassua lapsityöhön erikoistujaa, ja kaikki muut hakeutuvat aikuistyön eri osa-alueille - mikä tulee varmaan hankaloittamaan munkin työnsaantia huomattavasti. Grr!
Takaisin alkuun
Jonna
Vieras

LähetäLähetetty: Sunnuntai 21. 5. 2006 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, unohdin sanoa, etta 'vieras' oli onnitellut vahan liian aikasin - on tassa kuitenkin viela nelja tyontayteista kuukautta jaljella ennen kuin valmistun!

Joo, meidan vuosi on onneksi lapsipainoinen, joten ei pitaisi olla ihan liikaa ihmisia, jotka hakee aikuispaikkoja. Yksi meidan vuodelta on menossa Lontooseen haastatteluun lapsipaikkaa varten - kuulema oli 90 hakijaa!?!? Luulisin, etta Agenda for Change ja monet Trust mergerit on valitettavasti jaadyttanyt monet rahotukset ja tilanne tulee olemaan koko maassa huonompi kuin ennen lukuunottamatta ehka todellisia erikoisintresseja, kuten LD forensic, etc.

P.S. Sari, saitko mun meilin Manchesterin keikasta? Valitettavasti se on nyt sitten peruuntunut, mutta toivottavasti jossain vaiheessa sinne asti ehditaan!!
Takaisin alkuun
johanna3
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 22. 5. 2006 17:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MoiJonna!

Sain, ja vastasin just tänään. Harmi - yritetään taas joskus uudelleen Very Happy

Go Lordi!!
Takaisin alkuun
Jonna
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 7. 7. 2006 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, jatkoa edelliseen, en halua olla negatiivinen, mutta tyomarkkinat todella jumissa talla hetkella, 21sta meidan vuosiluokkalaisesta vasta kolmella tyopaikka...syyskuussa valmistutaan...koko maassa noin 50 tyopaikkaa talla hetkella...
Takaisin alkuun
johanna3
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 20. 7. 2006 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep - samalle alkaa vaikuttamaan täälläkin... Huhu kertoo että esim 'kaikki' eteläisen englannin virat on jäädytetty toistaiseksi. Siis psykologiesta on huutava pula, mutta trusteilla ei ole varaa palkata ketään. Agenda tosiaan heitti pakan ihan sekaisin. Pylly!
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 27. 7. 2006 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen tässä juuri psykan opintojani aloittelemassa ja mietin mitkä olisivat sitten työnsaannin kannalta kliinistä psykologiaa parempia vaihtoehtoja. Ajatuksia?

T.Emma
Takaisin alkuun
johanna3
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 7. 8. 2006 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi Emma,

Oletan että kaikki NHSn palveluksessa olevat psykologit (alasta riippumatta) ovat ainakin osittain samassa veneessä.

Mutta jos olet vasta aloittamassa undergrad tutkintoasi, niin sinuna en kyllä yhtään huolisi. Alalla veikataan että tämä on hetkellinen ongelma, seurausta isosta palkkauksen muutoksesta koko lafkassa. Siinä vaiheessa kun sinä olisit valmistumassa psykologiksi (3v kandia, n.1-3v työkokemusta ja 3v kliinistä kurssia; eli mahdollisesti vasta 7-9 vuoden kuluttua) tilanne on varmasti jo aivan toinen. Kysynnän ja tarjonnan puolesta kliinisistä psykologeista tulee olemaan pulaa vielä vuosia.

J
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 25. 8. 2006 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hei tää on todella hyvä ja mielenkiintoinen topic! Smile
Jaksaiskohan joku selventää vähän noita termejä, clinic-, forensic-, health (jne) psychology? Tai laittaa vaikka linkkiä johonkin jossa selitetään noista...?
Takaisin alkuun
omppu
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Perjantai 25. 8. 2006 14:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Psykologien liiton sivuilla on hyvät kuvaukset:

http://www.bps.org.uk/careers/areas/areas_home.cfm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
johanna3
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 25. 8. 2006 17:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulin hiljattain huhun että Lontoossa on edelleen reilusti paikkoja tarjolla - eli agenda ei olisi siellä johtanut paikkojen jäädyttämiseen. Eri asia on tietysti haluaako sinne muuttaa. Minä henkilökohtaisesti en. Haaveissa sen sijaan sijoittua jonnekin Bristolin tienoille.
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Lauantai 26. 8. 2006 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti omppu, tuosta linkistä oli tosi paljon apua!
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 11. 9. 2006 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heippa kaikki psykan opiskelijat! mulla ois pai kysymystä.
jos suorittaa psykan undergraduate tutkinnon, pääseekö sillä johonkin töihin (psykan alalle tai vaikka ihan jonnekkin muualle ja sellaselle alalle mikä ei liity mitenkään psykaan), eli onko undergraduate tutkinnosta jotakin hyötyä jos ei jaksa enää opiskella lisää?

katoin minun valitseman yliopiston postgraduate kursseja ja ne oli kaikki, paitsi yksi kurssi , yksivuotisia. psykologian liiton sivuilla sanotaan, että lähes kaikki post.. kurssit on kolmevuotisia. eli eikö noi mun unin kurssit oo mitään post kursseja vaan jotakin lisäkursseja??

tiedättekö kauan suomessa kestää suorittaa psykan kandin ja maisterin tukinto, entä kauan pelkästään maisteriksi?
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Tiistai 12. 9. 2006 08:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä bisnes- ja johtoalan töihin varmaan pääsee, varsinkin jos on tehnyt joitain tilastotieteen tai muun matematiikan kursseja. Esimerkiksi henkilöstöhallinto voisi olla yksi vaihtoehto psykasta kiinnostuneelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
omppu
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 12. 9. 2006 16:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:

katoin minun valitseman yliopiston postgraduate kursseja ja ne oli kaikki, paitsi yksi kurssi , yksivuotisia. psykologian liiton sivuilla sanotaan, että lähes kaikki post.. kurssit on kolmevuotisia. eli eikö noi mun unin kurssit oo mitään post kursseja vaan jotakin lisäkursseja??

Jos olet löytänyt jotain vuoden kursseja, niin yleensä niiden päälle pitää sit olla 2v. "työharjottelussa" jotta saat psykologin pätevyyden. Riippuu psykan haarasta, en ole tarkemmin muihin kuin organisaatiopsykaan tutustunut. Mutta vaikea sanoa ovatko ne postgrad-kursseja kun en tiedä minkä nimisiä kursseja olet katsellut. Kyllä niissä pitäisi Masters lukea aika selvästi, sit kaikki diplomit ja conversionit on erikseen.

Anonymous kirjoitti:
tiedättekö kauan suomessa kestää suorittaa psykan kandin ja maisterin tukinto, entä kauan pelkästään maisteriksi?

Suomessa 5,5 vuotta keskimääräinen suoritusaika, pelkän maisterin 2,5v. Psykologian maisterin tutkinto on muita suomalaisia maisterin tutkintoja laajempi (muissa kandi+maistereissa laskettu suoritusaika 5v ja pelkän maisterin 2v) , ja Kelan tukiakin tippuu siksi kokonaiset 5 kuukautta enemmän kuin muilla (60kk) Smile Näin siis Suomessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
johanna3
Vieras

LähetäLähetetty: Tiistai 12. 9. 2006 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:

Näiden täytyy olla muita kuin kliinisen psykologian tutkintoja. Eli esim Health Psychology, FOrensic Psychology tms. Kliininen on aina toi kolme vuotta muiden juttujen päälle. Ja tosiaan niinkuin Omppu sanoi, noihin yksivuotisiin pitää lisätä työharjoittelua ja muuta sälää joten aika kyllä sen puolesta pitenee.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Työnhaku Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa