forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Työssä käynti opiskelujen ohella
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Työnhaku
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hanski

LähetäLähetetty: Keskiviikko 25. 10. 2006 16:56    Viestin aihe: Työssä käynti opiskelujen ohella Vastaa lainaamalla viestiä

Haluaisin joulua ennen tehdä pari viikkoa jossain kaupassa töitä jotta saisin rahaa joululahjoihin. Miten pitäisi toimia jos paikka löytyy? Vaikuttaako työnteko sun muut opintotukeeni jos teen työtä ulkomailla?

Mitenkäs on jos haluaisin tehdä kesätyötä briteissä. Saanko silti tukea ensivuoden opiskeluille?
Tirppa
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 25. 10. 2006 17:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Opiskelijoiden veronalaisten tulojen vaikutus tukiin selviaa Kelan sivuilta.

"Vapaa tulo lasketaan siten, että jokaista tukikuukautta kohden tuloa voi olla 505 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden 1 515 euroa. Opiskelija voi saada vapaan tulonsa milloin vain kalenterivuoden aikana."

Se, mista maasta saat tulosi ei vaikuta tukiin. Tosin Kelan on hankalampaa tarkistaa ulkomailta saatujen tulojen suuruus, mutta olen kuullut heidan sitakin joskus tekevan.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601140029IL?openDocument

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/111202140126RS?openDocument
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 26. 10. 2006 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tee pimeenä.
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 11. 2006 08:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse aloitan työt tänään ja minulla ei ole aikomustakaan ilmoitella tuloistani Kelalle etenkin kun olen osarina. Olen aina ennen kiltisti ilmotellu tuloistani ja lopulta saanu maksella jotain Suomen päässä. En usko että kukaan olisi niitä koskaan tarkistellu kaikki oli mun omalaoitteellisuuden varassa ja typeryyden. Jatkossa en sano yhtikäs mitään kelalle...

Hei tietääkö kukaan näistä verojutuista täälä? Onko täälläkin joku raja jonka alla ei tarvitse maksaa veroja?
Takaisin alkuun
Meriou
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Sunnuntai 3. 12. 2006 01:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä oon ennenki tehnyt töitä ulkomailla ja kertonut niistä kelalle, ja eivät ole vaatineet sanaani suurempia todisteita, kunhan olen pitänyt tuloni noiden rajojen sisällä. Itse haen kokoajan jouluduunia ja toivottavasti tärppää, ja aion myös hakea osa-aikaista duunia opiskeluiden ohelle ja kesänkin meinasin olla töissä (täällä Edissä). Mitään ongelmia ei tukien kanssa pitäis tulla jos ei tee liikaa töitä, ja jos tekeekin niin sitten ottaa tukikuukausia pois niin tuloraja taas nousee. Suurin osa meistä varmaan saa tukia sen 9kk, silloin saa tienata ton 9090e. Harva menee pelkillä joulu tai kesätöillä tuon yli.

Mä en tiedä noista veroista mutta ainakin mun poikaystävän palkkakuitissa lukee että veroja ei mene jos se tienaa alle 3294,94, mutta joku ihme NI-maksu siltä kyllä menee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GaryK

LähetäLähetetty: Sunnuntai 3. 12. 2006 04:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meriou kirjoitti:
Mä en tiedä noista veroista mutta ainakin mun poikaystävän palkkakuitissa lukee että veroja ei mene jos se tienaa alle 3294,94, mutta joku ihme NI-maksu siltä kyllä menee.

Tuloverojen osalta verotuskynnys on verovuodelle 2006-2007 £5,035. NI-maksut, eli National Insurance Contributions (vastaa sosiaaliturvamaksuja) taas auttavat pitämään Britannian hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä.
Takaisin alkuun
Meriou
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Sunnuntai 3. 12. 2006 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GaryK kirjoitti:
Meriou kirjoitti:

Tuloverojen osalta verotuskynnys on verovuodelle 2006-2007 £5,035. NI-maksut, eli National Insurance Contributions (vastaa sosiaaliturvamaksuja) taas auttavat pitämään Britannian hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä.

No mä en tiedä miks mun poikaystävällä sitten toi veroton tulo olis vähemmän. Osaako joku tähän keksiä selitystä?
Takaisin alkuun
milemi

LähetäLähetetty: Sunnuntai 3. 12. 2006 20:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ma en edes yrita tarjota tuohon selitysta kun en itsekaan tieda etta miksi ihmeessa maksan melkein kolmasosan palkastani veroja (NIn lisaksi) vaikka en ole lahellakaan tuota kolmea tuhatta???
Managerini sanoi etta maksan "emergency" veroa, mitakukahah?
Oon ollut tana vuonna aikaisemmin Englannin puolella toissa mutta sen ei pitais vaikuttaa, kavin sellasen paperisodan silloin saadakseni verorahani takaisin etta tilanteen ois pitanyt "nollaantua".
Pissataanko mua silmaan taalla?

Shocked
Takaisin alkuun
anttir

LähetäLähetetty: Sunnuntai 3. 12. 2006 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

milemi kirjoitti:

Emergency-verolla tarkoitetaan veroa, jota maksetaan ilman NI-numeroa.
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 4. 12. 2006 07:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

anttir kirjoitti:
milemi kirjoitti:

Ihmeellistä että tollasta maksaa samalla, kun maksaa NI-veroa:D (meriou joka ei jaksanut kirjautua)
Takaisin alkuun
anttir

LähetäLähetetty: Maanantai 4. 12. 2006 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
anttir kirjoitti:
milemi kirjoitti:

Ihmeellistä että tollasta maksaa samalla, kun maksaa NI-veroa:D (meriou joka ei jaksanut kirjautua)

Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Silloin vaan käytetään veronmaksajan syntymäajasta muodostettua väliaikaista NI-numeroa.
Takaisin alkuun
Meriou
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 4. 12. 2006 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myös mun poikaystävällä oli käytössä väliaikanen NI-numero, mutta ei se joutunut tota emergencyveroa maksamaan. Mutta toisaalta, se nyt saikin sen oikean jo. Mutta jos Milemi oot aiemminkin ollut briteissä töissä niin luulis että sulla olis se oikea numero jo?
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 4. 12. 2006 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

anttir kirjoitti:

Asia ei ole ymmartaakseni nain. Emergency veroa voi joutua maksamaan myos jos esim ei ole toimittanut tulotietoja edellisesta tyopaikasta/tayttanyt lappua jossa vakuutat etta tyopaikka on ensimmaisesi/palkanmaksuosasto on muuten vain epatietoinen. Eli Emergency veroa maksetaan silloin kun jostain syysta tyonantaja ei ole varma muista samana verovuonna ansaituista tuloista. Ihan samalla tavalla kuin Suomessa menee oliko se 40% vai 60% jos ei toimita verokorttia tyopaikkaan.
Takaisin alkuun
milemi

LähetäLähetetty: Tiistai 5. 12. 2006 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No taahan ei kay jarkeen sitten ollenkaan.
Kylla, mulla on NI-numero ja maksan sen mukaan sita veroakin mutta en sitten ymmarra etta miksi ne velottaa multa tuota emergency-veroa...
Meen itkemaan asiasta kirjanpitajallemme heti tanaan. Tai muuten.

Saanpahan ainakin roimat veronpalautukset kun taa verovuosi on ohi... Cool
Takaisin alkuun
milemi

LähetäLähetetty: Tiistai 5. 12. 2006 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aah en lukenut tarkkaan edellisen vieraan kirjoitusta...
Luulen etta asia on just nain silla managerini ihmetteli suureen aaneen miksi verotilanteeni on tallanen vaikka oon tayttanyt P46:sen ja kaikki.
Ai ainteeksi minka?
Eli en mita luultavamminkaan oo tayttanyt kaikkia lippusia ja lappusia mista tuo emergency sitten johtuu.

Joskus vois vaikka ottaa asioista selvaa niin tietais.
*sigh*
Takaisin alkuun
oliivi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 5. 12. 2006 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyyda edellisesta tyopaikasta se kyseinen lomake P45, ja anna se heti nykyiselle tyonantajallesi, niin saat verot kuntoon. Edellisen tyonantajan kuuluu lahettaa se sinulle kun olet jattanyt tyon, mutta esim. mina jouduin sita pyytamaan koska ei tullut postissa (olivat unohtaneet tai jotain!).
linkki DirectGov

P46 taytat jos olet havittanyt P45 lomakkeen (tai sinulla ei sita ole, ollessasi uusi tyontekija).
Takaisin alkuun
Meriou
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 6. 12. 2006 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä sain just töitä, ja mulla on pari kysymystä. Eli, mistä saan ton P46 lomakkeen, töistäkö ja täytän sen siellä ja annan niille vai tulostan itse ja lähetän jollekin? Ja tarviiko mun täyttää muuta kun en ole ennen tehnyt UK:ssa töitä? Mun pitää kai homma NI-numerokin, viimeksi kun kysyin siitä niin ne sanoivat että soita sitten kun oot saanu työpaikan. Kestääköhän siinä kauan kun sen saa, ja jos mulla on sillä aikaa väliaikanen numero, miten se vaikuttaa esim. veroihin? Ja meneekö multa nyt siis mitään muita veroja kun toi NI-vero? Onko mitään muita käytännön vinkkejä antaa mulle kun menen ekana päivänä töihin, onko mitään erikoista mitä pitäis tietää esim. työsopimuksesta yms? Kaikki neuvot ois tervetulleet.
Takaisin alkuun
oliivi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 7. 12. 2006 13:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meriou

Taalla on aika selvasti selitetty verotus ym. asiat ensimmaisessa tyopaikassa. Sivustolla on muutenkin hyodyllista tietoa.

Sivusto siis on www.direct.gov.uk

Yliopistollasi on myos ehkapa joku joka osaa auttaa (esim tyonvalityksessa), et ole varmaan ainoa ulkomainen opiskelija joka haluaa tyoskennella.
Takaisin alkuun
Meriou
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 11. 1. 2007 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mua nyt siis verotettiin liikaa kun olin vähän laiska täyttämään sitä P46:sta ( Embarassed ), mutta se nyt on kumminkinkin lähtenyt ja toivon mukaan oikea prosentti on jo työpaikalle ilmotettu tai matkalla... Tietääkö joku pitääkö mun itse ottaa yhteyttä jonnekin että saisin noi liiat perityt verot takaisin, vai tupsahtaako ne itsestään joskus mun tilille tms? Käsittääkseni täällä ei ole sellasta systeemiä kun suomessa että palautukset sais kerran vuodessa?
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 12. 1. 2007 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Inland Revenuelle pitaisi soittaa. Minunkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Työnhaku Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa