forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

pankkitilin avaaminen + HYVÄT KÄYTÄNNÖN OHJEET
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Sunnuntai 4. 3. 2012 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

inca kirjoitti:
Manna kirjoitti:
inca kirjoitti:
Tah?! Milloin tama astuu voimaan? Siis tarkoitatko ettei vaikka Natwestin kortilla voi ottaa rahaa HSBC:n automaatilta? Vai muuttuuko se maksulliseksi? Ainakin Lontoon alueella tuosta tulisi aikalailla valitusta... Nyt jo arsyttaa kun ne pienemmat automaatit pikkukaupoissa (oliko ne niita Link automaatteja) velottaa £1.50 tms. kun nostaa rahaa...

No nain se oli kun ma tahan maahan tulin eli NatWestin kortilla sai maksutta rahaa vain joko RBS:sta tai Natwestista. Kaikki muut oli Linkkeja. Sen takia kai taalla on vielakin monissa automaateissa isoilla kirjaimilla etta "Free Cash", ei se ole kovin vanha juttu. Ja samannakoisia huhuja on nyt alkanut kuulua eri suunnista etta tahan oltaisiin taas menossa.

Jaahas, no sitten kylla rupeen maksamaan kortilla... Nakyy tulevan uusi kortti Natwestilta jolla voi pikku-maksuja maksaa 'touch and go' periaattella (eli vahan niinkuin Oyster card) kun menee newsagencyyn ostaan juoman tai lehden yms. £15 asti voi ostaa 'pikkukivaa' ilman PIN numbaa.

Mulla on just tallainen kortti Bank of Scotlandilta. Ekalla kerralla pitaa laittaa PIN ja sitten ne joskus randomilla kysyy sita PIN-numeroa. Kuulostaa hirveen katevalta, mutten oo viela kokeillu. Saastaa paljon aikaa kassalla!
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Sunnuntai 4. 3. 2012 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

HannaKristiina kirjoitti:
inca kirjoitti:
Manna kirjoitti:
inca kirjoitti:
Tah?! Milloin tama astuu voimaan? Siis tarkoitatko ettei vaikka Natwestin kortilla voi ottaa rahaa HSBC:n automaatilta? Vai muuttuuko se maksulliseksi? Ainakin Lontoon alueella tuosta tulisi aikalailla valitusta... Nyt jo arsyttaa kun ne pienemmat automaatit pikkukaupoissa (oliko ne niita Link automaatteja) velottaa £1.50 tms. kun nostaa rahaa...

No nain se oli kun ma tahan maahan tulin eli NatWestin kortilla sai maksutta rahaa vain joko RBS:sta tai Natwestista. Kaikki muut oli Linkkeja. Sen takia kai taalla on vielakin monissa automaateissa isoilla kirjaimilla etta "Free Cash", ei se ole kovin vanha juttu. Ja samannakoisia huhuja on nyt alkanut kuulua eri suunnista etta tahan oltaisiin taas menossa.

Jaahas, no sitten kylla rupeen maksamaan kortilla... Nakyy tulevan uusi kortti Natwestilta jolla voi pikku-maksuja maksaa 'touch and go' periaattella (eli vahan niinkuin Oyster card) kun menee newsagencyyn ostaan juoman tai lehden yms. £15 asti voi ostaa 'pikkukivaa' ilman PIN numbaa.

Mulla on just tallainen kortti Bank of Scotlandilta. Ekalla kerralla pitaa laittaa PIN ja sitten ne joskus randomilla kysyy sita PIN-numeroa. Kuulostaa hirveen katevalta, mutten oo viela kokeillu. Saastaa paljon aikaa kassalla!

Joo, tama on jo toimintana Barclaycard luottokortissa ainakin. En ole kylla kokeillut vaikka se nyt onkin 6kk:tta ollut kukkarossa. Natwesti laittoi vaan kirjeen tosta uudistuksesta viime viikolla niin siita tiedan etta funktio on tulossa ihan normaali visa debit korttiin.

Taalla on paljon keskusteltu siita naiden korttien turvallisuudesta. Eli voitko vahingossa maksaa jonkun muun ostokset kun seisot lahella sita kortin lukiaa (niin siis vastaus on etta et voi) ja se etta pystyvatko varkaat kehittamaan jonkun laitteen joka lukee korttia niin etta sielta pystyy viemaan rahaa. Meidan proffa UCL:ssa keksi sen miten Oyster korteista voi vieda rahoja ja miten niita voi 'kloonata' http://www.cs.ucl.ac.uk/staff/n.courtois/ joten katotaan mita naiden korttien toiminnalle tulevaisuudessa kay Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Sunnuntai 4. 3. 2012 16:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi ei. Nyt ma kehittelen kaikkia salaliittoteorioita paassani siita mihin kaikki mun rahat ovatkaan kadonneet!
Takaisin alkuun
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millanen papru mun pitäs pyytää village officesta pankkitilin avaamista varten? Taisiis, sanonko vaan että tarviin proof of where I live tilin avaamiseen? Tänään tai huomenna ois vihdoinkin aikaa töpötellä pankkiin.
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 08:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

FinnLassie kirjoitti:
Millanen papru mun pitäs pyytää village officesta pankkitilin avaamista varten? Taisiis, sanonko vaan että tarviin proof of where I live tilin avaamiseen? Tänään tai huomenna ois vihdoinkin aikaa töpötellä pankkiin.

Jos se on vaan proof of address niin eiko se tieto ole (a) vuokrasopimuksessa, (b) yliopiston lasnaolotodistuksessa?

Ja eiko yliopistolta voi pyytaa ihan erikseen bank letterin, ainakin takavuosina tallainenkin oli olemassa?
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 08:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manna kirjoitti:
FinnLassie kirjoitti:

Jos se on vaan proof of address niin eiko se tieto ole (a) vuokrasopimuksessa, (b) yliopiston lasnaolotodistuksessa?

Ja eiko yliopistolta voi pyytaa ihan erikseen bank letterin, ainakin takavuosina tallainenkin oli olemassa?

Tämä tonttu ei ottanut mukaan kuin vain yhden sivun vuokrasopimusta joka ei taida auttaa... Embarassed (Ihan tälleen pöljänä kysyn, millanen bank letter on?) // Joo nyt kun tarkemmin tutkailin yliopiston nettisivuja, niin ton bank letterin kanssa pitää olla se vuokrasopimus. Pitää siis jostain saada printattua sopparin ekat sivut!

Ja ai perhana. Meinasin unohtaa tuon läsnäolotodistuksen. Kela varmaan arvostaisi.
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

FinnLassie kirjoitti:
(Ihan tälleen pöljänä kysyn, millanen bank letter on?)

En muista, mutta yliopisto kirjoittaa niita tuhansia vuodessa joten he tietavat kylla mita pankit nykyisin pyytavat Smile.
Jeanne
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anteeks tää potentiaalisesti erittäin tyhmä kysymys, mutta miten pankkitilin voi sulkea? Asun jo Suomessa (tulin takaisin heinäkuussa) mutta mulla on vieläkin auki Britanniassa HSBC:n tili kun en kaikessa lähtösählingissä sitä saanut paikan päällä suljettua. Eli, miten toimia näin kotimaasta käsin? Confused
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeanne kirjoitti:
Anteeks tää potentiaalisesti erittäin tyhmä kysymys, mutta miten pankkitilin voi sulkea? Asun jo Suomessa (tulin takaisin heinäkuussa) mutta mulla on vieläkin auki Britanniassa HSBC:n tili kun en kaikessa lähtösählingissä sitä saanut paikan päällä suljettua. Eli, miten toimia näin kotimaasta käsin? Confused

Soita sinne pankkiin ja kysy.
Takaisin alkuun
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manna kirjoitti:
FinnLassie kirjoitti:
(Ihan tälleen pöljänä kysyn, millanen bank letter on?)

En muista, mutta yliopisto kirjoittaa niita tuhansia vuodessa joten he tietavat kylla mita pankit nykyisin pyytavat Smile.

Jooh, menin tonne meidän yliopiston nettipalvelujuttuun ja siellä oli heti etusivulla linkki että request a bank letter. Tilasin siitä ja viim. ens maanantaina pitäs olla se kourassa Smile Nyt pitäs vielä rekisteröityä yliopiston printtipalveluun että saisin mun vuokrasopparin ekat sivut printattua...
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 20. 9. 2012 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeanne kirjoitti:

Haluatko ihan oikeasti sulkea tilin joka on +-0 enkussa. Eli kysymys kuuluu jos siita ei mene palvelumaksuja ja sulla on siella n. alle £10 niin miksi ihmeessa sulkisit sen jos tulevaisuus on viela avoinna (?) Itsellani on ollut juuri -+0 tili suomessa joka on ollut auki kohta 13 vuotta ja pidan sen takia etta jos joskus (lue:en ikina) tulisin takaisin (well, who knows) niin mulla olisi edes se tili. Nimittain se tilin aukaisu - erityisesti UK:ssa - on niin hankalaa joten katevaa olla valmiina jos paluu tulee Smile

Jos nyt valttamatta haluat sulkea tilisi kokeilisin soittaa pankkiin ensiksi. Siina voi tulla ongelmia osoitteen kanssa joten jos vain mahdollista yrittaisin vaihtaa osoitteen ensin (esim. netti pankin kautta - joissain pankeissa onnistuu joissain ei) ja sitten vasta soittaa etta haluat tilin suljettavaksi. Yleensa silloin he lahettavat kaavakkeet kotio (pankeilla on tietty kaytannon erot ja mun tietamys voi olla vanhaa).

Kumminkin jos soitat sinne ja sanot etta et ikina tule takaisin niin kylla ne jotain keksii sen sulkemiseksi Smile
Takaisin alkuun
Jeanne
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Tiistai 25. 9. 2012 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos!

Ongelma on just se että mulla on ihan helkkarin kallis tili Briteissä, sieltä menee 13 puntaa joka kuukausi... Toisaalta muistaakseni se oli sellanen että se sulkeutuu itsestään ja se pitää jotenkin uusia tai jotain, eli on saattanut sulkeutua itestään. Kauhee ku oon ihan pihalla, hyvä että tulin "kotiin kasvamaan"... Rolling Eyes

En millään haluis soittaa kun sekin on luullakseni aika kallista, mutta kai se sitten on pakko...
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 25. 9. 2012 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeanne kirjoitti:
Kiitos!

Ongelma on just se että mulla on ihan helkkarin kallis tili Briteissä, sieltä menee 13 puntaa joka kuukausi... Toisaalta muistaakseni se oli sellanen että se sulkeutuu itsestään ja se pitää jotenkin uusia tai jotain, eli on saattanut sulkeutua itestään. Kauhee ku oon ihan pihalla, hyvä että tulin "kotiin kasvamaan"... Rolling Eyes

En millään haluis soittaa kun sekin on luullakseni aika kallista, mutta kai se sitten on pakko...

Halvempaa se on soittaa ja sulkea kuin jättää noi kuukausimaksut päälle!
raura

LähetäLähetetty: Tiistai 10. 9. 2013 06:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen lähdössä tällä viikolla Britteihin hoitamaan etukäteen muutton liittyviä juttuja ja yksi niistä on ylläripylläri pankkitili.

Katselin netistä jo valmiiksi muutamia pankkeja ja mm. Lloyds kiinnostaa. Heillä näyttää olevan Student Account, mutta saako sen suomalainen? Joku täällä mainitsi ettei saa muuta kun International student accountin.

Mitäs kun tuossa vaaditaan permanent resident? Mulla on suunnitteilla olla UKssa heinäkuun alkuun pääsääntöisesti, jolloin loppuu asuntolan vuokrasoppari. Sen jälkeen Suomeen syksyyn asti.

Kiitos, jos joku ihana osaa auttaa. (y)
Takaisin alkuun
AV

LähetäLähetetty: Tiistai 10. 9. 2013 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

raura kirjoitti:
Olen lähdössä tällä viikolla Britteihin hoitamaan etukäteen muutton liittyviä juttuja ja yksi niistä on ylläripylläri pankkitili.

Katselin netistä jo valmiiksi muutamia pankkeja ja mm. Lloyds kiinnostaa. Heillä näyttää olevan Student Account, mutta saako sen suomalainen? Joku täällä mainitsi ettei saa muuta kun International student accountin.

Mitäs kun tuossa vaaditaan permanent resident? Mulla on suunnitteilla olla UKssa heinäkuun alkuun pääsääntöisesti, jolloin loppuu asuntolan vuokrasoppari. Sen jälkeen Suomeen syksyyn asti.

Et saa student accountia. Ota normaali tili, se joku standard account tms. Siita ei mene kuukausimaksuja eika saa overdraftia, mutta saa debit-kortin ja nettipankkitunnukset jne. Asuntolan vuokrasoppari + student status letter riittanee, ei sun tarvitse edes kertoa mihin olet menossa vuokrasopparin lopun jalkeen.

Mulla on Lloydsin tili enka muista tarvinneeni juuri mitaan dokumentteja sen avaamiseen. Oli mulla student status letter ja sit tyyliin just vuokrasoppari ja tietysti henkkarit. Homma hoitui hetkessa.
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 10. 9. 2013 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AV kirjoitti:
raura kirjoitti:

Et saa student accountia. Ota normaali tili, se joku standard account tms. Siita ei mene kuukausimaksuja eika saa overdraftia, mutta saa debit-kortin ja nettipankkitunnukset jne. Asuntolan vuokrasoppari + student status letter riittanee, ei sun tarvitse edes kertoa mihin olet menossa vuokrasopparin lopun jalkeen.

Mulla on Lloydsin tili enka muista tarvinneeni juuri mitaan dokumentteja sen avaamiseen. Oli mulla student status letter ja sit tyyliin just vuokrasoppari ja tietysti henkkarit. Homma hoitui hetkessa.

Niin näyttää olevan. Student Accountin saa jos on pitempään ollut maassa ennen opiskelun alkua (Natwestillä tämä oli 3 vuotta). Eli ne jotka lukevat tätä ja ovat olleet UK:ssa kauemmin kuin 3 vuotta niin suosittelen hakemaan opiskelijatiliä. Mulla ainakin oli tosi hyvä ja siihen sai maisteriin lainan ja hyvän overdraftin joka on sen jälkeenkin säilynyt entisellään.

Lloydsilla taitaa olla (yleisten mielipiteiden mukaan) helpoin avata pankkitili. Jotkut ovat sen jopa pelkällä passilla väittäneet saavansa...
Takaisin alkuun
raura

LähetäLähetetty: Tiistai 10. 9. 2013 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Kiitän molempia. Selventyi asiat huomattavasti. Smile
Takaisin alkuun
Raffel
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Tiistai 10. 9. 2013 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näköjään Briteissäkin pankit ovat alkaneet keskittämään toimintansa yhä enemmän nettiin, pakottivat mut nimittäin mennä kotiin täyttämään hakemuksen koneella. En saa vain tehtyä tätä hakemusta loppuun, kun tuo penteleen lomake ei hyväksy suomalaista postikoodia enkä mä viittis ny päästäkään mitään heittää. Mulla alkaa punnat loppumaan... Laughing
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 10. 9. 2013 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raffel kirjoitti:
Näköjään Briteissäkin pankit ovat alkaneet keskittämään toimintansa yhä enemmän nettiin, pakottivat mut nimittäin mennä kotiin täyttämään hakemuksen koneella. En saa vain tehtyä tätä hakemusta loppuun, kun tuo penteleen lomake ei hyväksy suomalaista postikoodia enkä mä viittis ny päästäkään mitään heittää. Mulla alkaa punnat loppumaan... Laughing

eikös se pankkitili tule avata sun UK osoitteella? Tuskin sitä suomalaisella osoitteella saa avattua (vai onko joku saanut?)
Takaisin alkuun
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 10. 9. 2013 16:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, täytyy avata UK osoitteella. Paikan päällä kantsii hoitaa homma, ei siinä niin kauaa mene etteikö suomalaisella tilillä selviäisi paria viikkoa.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 6 Yht. 7

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa