forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Muita Aberdeeniin päässeitä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Koulukohtaiset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
petriinak95

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 06:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikä, voiko oikeesti olla niin et kaikki koulun asuntoloiden kämpät olis menny jo :O koulun sivuilla nimenomaan lupaillaan, et ekan vuoden opiskelijoille taattais kämpät sieltä. Sinuna kysyisin sit viel ens viikolla uudelleen! Harmi jos koulu antaa kämppiä sit esim vanhemmille opiskelijoille, ennenku freshereillä on kämpät Sad

Mitä lähet muuten opiskelemaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karoliinak

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nii, emmä si tiä onko ne menny vai pihtaako ne niitä jostain syystä, mutta hakee niitä ei tällä hetkellä ainakaan voi. Ja siis siin kun luvataan feshereille kämpät ni siin lukee et joko yliopistolta tai with one of our partners et toi periaattees täyttää sen lupauksen. Kai mä sit viä niiltä utelen ens viikolla niist koulun kämpistä mut saankohan ees hakee kun oon kerran jo hakenu ja offerin saanu.

Otin muuten kans nyt sen KLM:in aamulennon Very Happy
Saasin lento houkutteli kun se olis ollu puolet halvempi mut kaks vaihtoo ja yöpyminen kööpenhaminas ei sit kyl oikeen iskeny.

Ja mun kurssihan on siis Mechanical Engineering with Business Management
Takaisin alkuun
JJ.

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 19:48    Viestin aihe: Aberdeeninsuomalaisten kesäpiknik Vastaa lainaamalla viestiä

Onnittelut kaikille Aberdeeniin päässeille!

Tulkaa ihmeessä 20.8. Aberdeeninsuomalaisten perinteiselle kesäpiknikille Espalle tutustumaan toisiinne ja muihin Aberdeenissa opiskelleisiin. Siellä saa varmasti joltakin vastauksen lähes mihin tahansa kysymykseen.

Tässä linkki fb tapahtumaan: https://www.facebook.com/events/1127207203989290/

En jaksanu käydä teijän aikasempia viestejä läpi mut jos jollain on jotain mikä jo mietityttää ni mulle saa kanssa laittaa viestiä, niin mä voin yrittää vastailla. Itse aloitan neljännen vuoteni Politics&IR opiskelijana.

Ja facebookista löytyy myös meidän Nordic Societyn fb ryhmä Nordic Soc Aberdeen Uni. Voisin jo markkinoida meidän Freshers weekin free beer and crisps -tapahtumaa (freshers esitteessä minkä saatte se on nimellä nordic society welcome night tjsp koska ei saatu mainostaa alkoholia Laughing ). Siellä nähdään! Ja sitten meijän legendaarinen family ties pub crawl tulee aika pian sen jälkeen! Wink (Sanottakoon vielä että ei me mitään alkoholisteja olla ja molempiin saa ja pitää tulla vaikka ei alkoholi maistuisikaan)

-Jare

Viimeinen muokkaaja, JJ. pvm Perjantai 29. 7. 2016 20:00, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
JJ.

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 19:56    Viestin aihe: Lennoista Vastaa lainaamalla viestiä

Ainiin noihin ylläoleviin viesteihin piti vastata että nyt kaikki hommaa SAS eurobonus kortin ja lentää aina SAS:n lennoilla nuorisohintaan (niitten nettisivulla on book a youth ticket silleen sniikisti siinä sivussa ja se ei muuten laske sitä halpaa hintaa jos ei erikseen mee sen nuorisomatkahaun kautta!).

Toi nuorisolippu tulee useimmiten halvemmaksi kun mitkään muut liput mitä löydätte (ebookers, skyscanner, halvatlennot tms), on nopein vaihtoehto (ei mene turhan kauas etelään), mukavat kentät (Köpis ja Oslo) ja mikä parasta: vuoden lenneltyänne pitäis olla tarpeeksi pisteitä että saa aina lipusta riippumatta ilmaisen matkalaukun (SAS go light luokassa 23kg ja normi SAS go luokassa 2x23kg) ja talvella ja kesällä pääsee loungeen kentillä jos on pidempi vaihto. Suosittelen lämpimästi, ite en tajunnut kun joskus tosi myöhään vasta ekana vuonna. Ja muuten SASsilla tulee usein halvemmaksi ostaa meno ja paluulento erikseen joten älkää ostako meno-paluulentoja kerralla Very Happy näin kokemuksesta tässä monta vinkkiä! Wink Varsinkin noi kaks matkalaukkua tulee tarpeeseen heti kun enemmän tarttee kamaa roudata ja säästää jo siinä sen mitä muuten ois ehkä onnistunu säästämään muilla lentoyhtiöillä (mitä epäilen).

Viimeinen muokkaaja, JJ. pvm Lauantai 30. 7. 2016 09:57, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
JJ.

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 20:25    Viestin aihe: Vielä käytännön asioista Vastaa lainaamalla viestiä

Luin nyt kuitenkin vielä pari edellistä viestiä Laughing

En oo koskaan kuullukaan Causeway view asuntolasta, joten en osaa sanoa millainen on. Koulun asuntolat taataan ykkösvuotisille jos hakee siihen tiettyyn päivään mennessä (se kai meni jo?) ja aikaisempina vuosina tunku on ollut niin kovaa että ne on kai lopulta majottanut osan hotelleissa koska ovat luvanneet taata asuntolapaikan mutta niihin ei ole mahtunut. Itse asuin Crombiessa kampuksella ja onhan se hävyttömän kallis mutta oli tosi kiva olla kaikkien tapahtumien keskellä kampuksella koko ajan ja lähempänä keskustaa. Ette missaa mitään vaikka ette menisi Hillheadiin.

Ardmuir on myös yksi opiskelija-asuntoloita tarjoava yritys, jolla on hyvälaatuiset kämpät ja hyvillä sijainneilla kämpät. Toki kalliita, mutta Aberdeenissa kaikki asuminen on kallista.

Yliopiston kämpissä älkää todellakaan odottako mitään luksusta. Todennäköisesti huoneessanne on hometta (eri homekanta kuin suomessa ja ei aiheuttanut ainakaan itselleni allergiaa) ja ikkunasta vetää. Halvemmissa kämpissä kuvitelkaa paluu esim. 90-luvulle ja se vastaa todellisuutta aika hyvin. Joitain asuntoloita on päivitetty nykyaikaisemmiksi onneksi. Kämppikset on aika 50/50 tuleeko niiden kanssa toimeen ja todennäköisesti kaikki paikalliset on 17-18 -vuotiaita, siivoustaidottomia ja juoksevat bileissä enemmän kuin yliopistolla.

Käytin kolme vuotta Giffgaffin liittymää, johon tulee SIM kortti freshers paketissa. En suosittele. Parempi vaihtoehto on 3 (three) liittymä, halvemmat hinnat ja hyvät datapaketit, parempi kuuluvuus yms. En todellakaan vaihtaisi takaisin giffgaffiin enään!

Pankeissa itselläni Bank of Scotland, mikä on suurimmalla osalla opiskelijoista kai muutenkin. Niillä oli ennen konttori kampuksella, joka tosin suljettiin viime keväänä. Niitten verkkopankki toimii hyvin ja tykkään kun niillä saa osotteenki vaihdettua suomeen ja loma-aikoina kortit yms tulee tänne.

Rahansiirtoon käyttäkää aina transferwisea (tällä linkillä saa ensimmäisen siirron ilmaiseksi https://transferwise.com/u/0fd8d ). Transferwisella siirto on nopeampaa kuin verkkopankkisiirrolla ja siirtokuluja menee huomattavasti vähemmän. Vertailin itse ja bank of scotland vei samasta siirrosta 30€ mistä transferwisella meni 6-7€... Tykkään myös transferwisen avoimuudesta vaihtokurssin yms suhteen kun suoraan pankkisiirtona se on aina vähän arpapeliä että mitä saa. Ja joo ekalla kerralla itteäkin jännitti toi tranferwise et mihin sitä rahansa laittaa mutta oon nyt jo vuoden käyttäny vaan sitä ja ei oo koskaan ollut mitään ongelmaa (paitsi että niitten viitekoodi ei toimi suomen viite-kentässä vaan pitää kopsata viesti-kenttään niin toimii) Smile
Takaisin alkuun
petriinak95

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vauu, kiitti kaikesta inside tiedosta! Mä huomasin kans et SAS tarjoo halvempia nuorisomatkojs mut se ei tietenkään tarjonnu mitään matkoja just sille päivälle ku meijän pitää Aberdeeniin lentää :'D

Saanko tosta pankkihommasta kysyy, että hankitko/kannattaako se hankkia heti skotteihin päästäessä? Muutama ihminen on sanonu käyttäneensä vaan Visa Electronia.

Yritän kans ehdottomasti päästä tonne Espalle, olis kivs tutustua porukkaan vähän etukäteen. Jospa se rauhoittelis tätä hiipivää paniikkia mikä alkaa kuohumaan just Very Happy
Takaisin alkuun
helmileppanen

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos munkin puolesta ihan mielettömästi noista viesteistä JJ avasit monta mietittänyttä asiaa ja säästit paljolta research vaivalta!! Aberdeen piknik kuullostaa ihan mahtavalta valitettavasti vaan just päällekkäin festarin kanssa, mutta ehkä ens kerralla sitten Smile Oon tulossa lukeen samaa kurssia kun sä niin mietin, että onko mitään vinkkejä mitä voit antaa aloittamiseen esim. onko jotain kirjoja mitä voi/kannattaa lukea etukäteen?

Noista Hillheadin kämpistä vielä sen verran, että meijän kurssilaisten chatissa muutamat oli kuulleet huhuja, että Hillhead aukee uudelleen elokuussa vaihtoehdoks kun hakee asuntolaa, koska he pitävät osaa paikoista ns. holdissa skoteille, jotka odottavat vielä arvosanojaan. Myös joku oli ottanut yhteyttä sinne accommodation toimistolle ja sieltä varmistettiin, että Hillheadissa on vielä tilaa eli kannattaa soittaa sinne jos haluaa vielä yrittää ja he ovat viesteissään epäselviä.
Takaisin alkuun
JJ.

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei mitään, kiva vaan ku saa olla avuks Very Happy

Harmi kun SAS ei tarjonnut lentoja sillon kun tartteet niitä (miksköhän ku kaikki menee samaa aikaa Laughing ). Mut jatkossa tiedät että kannattaa keskittää SASsille niin saa hyvät edut! Mä ite en jaksa stressata lennoista enkä oo ees kattonu niitä vielä Very Happy Meen joskus 29.8.-3.9. välillä varmaan.

Ja pankkitiliä te ette siellä saa kuitenkaa heti auki, se vaatii yliopistolta sellasen erikoiskirjeen ja senki jälkeen menee viikko tai pari se pankki saa sen tilin auki (ja saattaa olla jonoa jos tarvii varata bank appointment). Mulla vielä ku sukunimi on järvinen ni piti käydä vielä hubissa vaihtamassa nimi jaerviseks jarvisen sijasta ku se on 'passin muoto' Very Happy se siellä pankissa sano et jarvinen ei käy... Ni vaihdoin sit opiskelijakorttiin ja kaikkeen jaervinen ja ku pankkitili oli auki ni vaihdoin ne kaikki takas jarviseks Very Happy et jos on ääkkösiä ni voi tulla ongelmia. Tosin mitä oon kyselly ni kaikilla kavereilla ei tullu...

Visa Electron toimii ihan ongelmitta, tiiän ihmisiä jotka on vetäny sillä suomikortilla onnellisesti koko ajan ja ei se aiheuta mitään ongelmia kun vasta sitten jos haluu paikallisen työpaikan tai jos lähtee kakkosvuonna vaihtoon (suosittelen) ja pitää saada tili erasmus-tuelle. Ite kuitenkin hankin sen paikallisen tilin niin ei mee niitä kortin kuluja koko ajan. Mutta pari viikkoa tai kuukautta selvii ihan ongelmitta ilman brittitiliä. Vasta kun kakkosvuonna muutatte yksityiselle ni se brittitili on kätevämpi kun maksaa ite laskuja ja vuokraa ja niitten sort code systeemi on tosi paljon kätevämpi ku mikään IBAN siirto.

Ja helmileppanen en haluu masentaa mut ykkösvuonna ei tarttee hirveesti stressata noista lukemisista :/ toki itekkin stressasin mut jälkeenpäin ajatellen ihan turhaan ku arvosanat ei merkannut mitään ja koskaan kuitenkaan tutoriaalissa puhunut sillon paitsi jos oli pakko Very Happy

Kirjoista käy kai lähes mitkä vaan Introduction to IR ja Introduction to politics. Meillä oli kirjat Joseph Nyen Introduction to International Relations (en löytäny tätä enää ees googlaamalla, muistankohan väärin) ja Garner et al. Introcution to Politics. Ihan perus teorioista ja poliittisista järjestelmistä noi puhuu mut tosiaan ei tarttee kyllä yhtään ottaa etukäteen stressiä. Ja Aberdeenissa meet heti ku saat lukulistän käteen Johnston Halliin BOOKENDSiin tai Spitalilla (katu) Old Aberdeen book shoppiin hakemaan halvalla ne kirjat mitä tarviitte second hand ennenku muut kerkee hakee ne halvat eka. Sit kolmosvaihtoehto on amazon ja vasta neljäs se kallis blackwells kampuksella.

Ja joo asuntolapaikkoja tosiaan pidetään pari varuilta paikallisille ja vaihtareille. Vasta ihan lopuks ne antaa ne sellasille joilla ei oo mitään paikkaa. Ja itse asiassa niitä vapautuukin vuoden mittaan tasasesti ku ihmiset löytää kämpän yksityiseltä tai lähtee yliopistosta. Yleensä kevättä kohti on jo hyvin tyhjiä huoneita... esim yhen kaverin luona oli keväällä kolme tyhjää huonetta viiden hengen solussa keväällä kun vaihtarit lähti ja uusia ei tullut Very Happy Ja ne on epäselviä varmaan just siks ku niillä on perinteisesti aina syyskuussa se kaaos että liikaa halukkaita ennenku paine loppuu ja niil jääki pari huonetta tyhjilleen Very Happy
Takaisin alkuun
petriinak95

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hei pakko kysyy vielä noista kirjoista nyt kun se tuli puheeks - en millään malta odottaa sinne Espalle saakka Very Happy siis minkä verran noita oppikirjoja oikeesti pitää hankkia? Oon kuullu aika vaihtelevasti juttua ihmisiltä, et ilmeisesti vaihtelee ainakin vähän aineista riippuen - ite lähen opiskelmaan ekonomiaa. Jotkut on maininnu kans että jotain kirjoja lainattais kirjastoista?
Mä taisin elää sellasessa haavemaailmassa että suurinosa luettavasta lyötyis verkosta, enkä oo yhtään laskenu kirjakuluja mun epätoivosiin rahan meno laskelmiin.
Takaisin alkuun
karutyyppi

LähetäLähetetty: Perjantai 29. 7. 2016 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Woah JJ, kiitos myös mun puolesta näistä viesteistä! Ite tajusin ostaa SAS:in nuorisolennot ja säästin siinä joku 60€ mut emmä mitään bonuskorttia tietenkään hiffannut... Nooh, onneks ei oo liian myöhäistä. Tuun myös PIR:ia opiskelemaan, ja arvostan suuresti kaikkii second hand kirjavinkkejä. Oon kuullu vaan kauhutarinoita niistä hinnoista ja just mietin, että mitenkähän tässä nyt käy, kun menee rahaa muutenkin ihan tuhottomasti... Mut hyvä tietää et niitä saa (jos ehtii)!

Tekeeks siellä kuinka moni EU-opiskelija noin yleensä jo ekana vuonna töitä jossain, tai ylipäätään missään vaiheessa? Mietin vaan, että onko miten helppoa saada siellä osa-aikasia töitä tms.? Ois ihan kiva vaan jillailla ja opiskella mut mitä oon PIR:ää opiskelevalta kaverilta kuullut niin varsinaista koulua on aika vähän, että vois hakee duuniakin. Muutenkin opiskelijana tietty rahatilanne vähän on mitä on, niin varmaan on pakko taloudellista asemaansa parannella jossain välissä.
Takaisin alkuun
JJ.

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 08:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm oppikirjojen määrä riippuu aika suoraan oppaineesta. Muistan että mä ostin ekan vuoden ekalla semesterillä viis kirjaa (IR x 2, Saksa x2 ja mantsa 1), tokalla semesterillä hankin neljä (Politics, Mantsa, Saksa ja Sosiologia). Ekalla semesterillä mulla oli myös hissa, jossa ei ollu kirjaa.

Tosiaan kirjat on aika iso menoerä, riippuen toki siitä onnistuuko löytämään ne second hand... Varmasti £50-150 per semester kannattaa budjetoida kirjoihin ihan varmuuden vuoks. Ekana vuona on varsinki kalliit kirjat kun noi introduction kirjat tuppaa olemaan aika paksuja ja kalliita.

Hyvä uutinen on se että tosiaan käytettyjä kirjoja on usein monta kappaletta Bookendsissä jos vaan kerkee hakemaan ne. Hinnat vaihtelee yleensä kunnon mukaan koska ne saa myyjät ite hinnoitella. Esim ite ostin sieltä toisen IR kirjan ekana vuonna (20th century world and beyond) £20 ja sit myin sen vuoden päästä ite £20 (tosin bookends vetää välistä jonku pikkusumman millä ne pyörittää niitten toimintaa). Jos vaan kirja pysyy samana ja edition on viimesimpiä niin ne menee melko varmasti kaupaks ja voitte kuvitella sen oman kirja-hankinnan 'vuokrauksena'. Old Aberdeen bookshop on kans yksityisen pyörittämä käytettyjen kirjojen kauppa siinä yliopiston vieressä mutta sille ei kannata myydä mitään kun se maksaa tosi vähän niistä ja enemmän saa ku myy ite bookendsissä.

Kaikkia kirjoja ei tosiaan tarvitse edes ostaa, sen näkee course guiden reading listasta että onko joku tietty kirja mistä pitää lukee kappaleita joka viikko vai vaihteleeko ne kirjat. Jos ne vaihtelee paljon niin ei kannata ostella vaan lukee kirjastosta (yliopiston skanneri lähettää suoraan sun yliopiston sähköpostiin kopion niin voi myös vaan lukee näytöltä niin muutkin pystyy käyttää sitä kirjaa). Moni joilla on tiukka budjetti sit kilpailee niistä kirjaston kirjoista mut niilläkin pärjää tarvittaessa.

Osa kirjaston kirjoista on 'heavy demand' eli ne saa lainata vaan seuraavaan aamuun klo 10 asti tai tulee sakko. Voin antaa vinkin miten tätä päivärajaa voi kusettaa mitä en yleensä kerro ku en haluu ite joutuu sen 'uhriks' mut teijän kaa en kilpaile samoista kirjoista Very Happy Eli lainaa heavy demand kirjan päiväks, palauttaa illalla ja heti requestaa sen itelleen netissä aamuks (ei voi requestaa jos se on sillä hetkellä lainassa ni siks pitää palauttaa eka). Sit aamulla klo 10 jälkeen hakee sen saman kirjan takas ja sillä välillä kukaan muu ei oo voinu hakee sitä kirjaa koska se on varauksessa (harva tajuu et niitä voi varata). Käyttäkää vaan tarpeessa kun monia varmasti ärsyttää jos edes päiväks ei saa kirjaa käteensä mitä pitää saada luettua Very Happy

Moni kirja ja kaikki artikkelit on verkossa eli ei hätää. Ite kyllä en pysty lukemaan pitkiä tekstejä näytöltä vaan suosin perinteistä kirjaa.

Sitte karutyypille - sä voit rekisteröidä sun lennot bonukseen vielä jälkikäteen, eli nyt vaan sitä korttia hommaamaan Smile ja joo kiireesti vaan bookendsiin tai sit ettii jonkun vanhan jolla on kirjoja ja haluu myydä tai lainata ne.

Tosi moni EU opiskelija on töissä, itse asiassa melkeen kaikki paitsi suomalaiset ku meillä on opintotuki ja -laina Very Happy Aberdeenissa on helppo löytää töitä, mutta ennen kun voi hakea niin pitää olla National Insurance number, jonka saa työkkäristä (Job Centre). Sinne pitää soittaa ja varata aika haastatteluun, missä ne kyselee miks haluut sen sotun (ettet claim benefits) ja kerrot vaan et oot opiskelija ja tarviit töitä. Sieltä saa heti väliaikasen lapun millä saa alottaa töiden teon, mutta haastatteluajan saamisessa voi ruuhka-aikaan mennä pari viikkoa. Mulla ne vielä hukkas mun hakemuksen ja kuukauden päästä soitin et mites tää varsinainen sotu ei oo tullu vieläkään ja sit ne vasta laitto sen hakemuksen eteenpäin...).

Koulua teillä on about 12h viikossa, eli hyvin kerkee töihin jos jaksaa tehä. Mitä aikasemmin hakee sen lähempää varmaan saa töitä, tiiän monta jotka käy hirveen bussimatkan päässä töissä kun ei oo läheltä löytänyt mitään. Mut aina löytyy jotain.

Bussista vielä loppuun sen verran että niissä käy vaan käteinen tasaraha ja saa opiskelija-alennuksen. En lähtis ostamaan mitään kalliita kausilippuja kun kaikki kuitenkin kävelee yhdessä ni oot sit yksin sen kanssa. Smile
Takaisin alkuun
petriinak95

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 08:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hitto sä voisit kirjottaa jonku kirjan näistä neuvoista Very Happy ihanaa et joku jaksaa auttaa meitä uusia avuttomia!
Takaisin alkuun
karutyyppi

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hahah, jälleen kerran kiitos vastauksesta (ja nopeesta sellaisesta!!)! Hyvä kuulla noista duunijutuista, mietinkin et ei voi olla niin helppoa, et vois vaan samantien hakee... mut kyllä näillä neuvoilla jo pärjää. Tyyliin screenshottaan nää sun kommentit ja tulostan jonnekin seinälle Very Happy
Takaisin alkuun
annanyt

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, kiitos tästäkin suunnasta neuvoista Smile

Osaatko yhtään sanoa, että kuinka kauan jengillä on pisimmillään kestänyt saada tietoa SAAS:ilta omasta hakemuksesta? Mä oon tässä koko kesän odotellut, ja hakemus vaan jumittaa samassa kohdassa Confused
BHL

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iso kiitos JJ. vinkeistä!

Oliko teille muille muuten tullut vielä niitä joining instructions -kirjeitä, mitä heinäkuusta alkaen piti alkaa saapua? Asun paikalla jossa postinjakajat on ennenkin jakaneet väärin, niin ettei tarvitte huolestua. Laughing
Takaisin alkuun
JJ.

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haha vois joo kirjottaa kirjan Very Happy kaks vuotta Aberdeenissa asuneena on kertyny aika paljon tietoa kaikesta ja vuoden olin Ranskassa vaihdossa ni osaan kertoo siitäki Very Happy

Mun piti tulla tänne vaan kertomaan Aberdeen piknikistä ja Nordic Societystä mut tää vähän veny.

SAASsi on mun kokemuksen mukaan tosi epälooginen, mulla on aina tullut niitten päätökset tosi nopeesti mut sit tiiän kyl muita joilla on kestäny paljon kauemmin. Mut loppukesä on niilläkin se ruuhka-aika niin kärsivällisyyttä vaan.

Ainiin meitä suomalaisia on Aberdeenissa muuten about 160, eli älkää yllättykö kun tulette törmäämään suomalaisiin kampuksella. Toiset välttelee Nordic Societyä kun ruttoa ja toiset bondaa muitten pohjoismaalaisten kanssa meijän tapahtumissa (oon ite komiteassa). Smile
Takaisin alkuun
petriinak95

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vau vitsi olis kivaa lähtee vaihtoonki ! Vaik jokus sanois varmaan, et kantsis vaan keskittyy sinne Aberdiiniin asettumiseen Very Happy

Oon vissii aikasemminki maininnu tääl keskustelussa, mut mä tosiaan sain päätöksen sielt SAASista parin päivän sisällä. Mut olin kyllä ekojen joukossa, ku stalkkasin sitä sivua koko kevään! Toisaalta jos oot jo kauemmin odotellu nii tarkistaisin ettei sulta puutu sieltä mitään Very Happy
Takaisin alkuun
JJ.

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainiin muuten tuleeko teillekin SAASin päätös vaan verkkoon? Mulla tuli ekana vuonna kirjeitse mutta nyt myöhempinä vuosina ku on vaan nopeesti uusinut klikkauksella ni se päätös löytyy vaan verkosta ja ei tullu mitään erillistä ilmotusta postitse tai sähköpostitse. Kannattaa tutkailla jos ei päätöstä näy et oisko vaan näin.

Ja kannattaa lähtee vaihtoon! Aberdeen on sen verran pieni että siellä kyllästyy kyllä sateeseen ja tuuleen aika nopeesti ja sieltä on tosi pitkä matka mihinkään muualle. Vaihtovuosi oli ehdottomasti mun yliopisto-ajan hauskin vuosi! Ei kakkosvuosi merkkaa mitään Aberdeenissa kuitenkaan niin sama se on nähdä enemmänkin maailmaa ja siitä maksetaan tosi kivasti (Erasmus-tuki 400€ kuussa + opintotuki 480€ + ranskassa erikseen valtion tuki). Näyttää hyvältä CV:ssä ja oppii elämästä. Taisin käydä 7 maassa ton yhden vaihtovuoden aikana kun oli aikaa ja rahaa Very Happy
Takaisin alkuun
petriinak95

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vauu, kuulostaa sika hyvältä! Kui vaikee tonne vaihtoon on päästä? Jostain luin en tarjolla olevat maat riipuu ihan aineesta mitä opiskelee mut luulis et ekonomiaa olis helppo opiskella missä vaan.
Takaisin alkuun
BHL

LähetäLähetetty: Lauantai 30. 7. 2016 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

SAAS:ilta ei siis puutu mitään, vaan itse Aberdeenin Unilta ne mun käyttäjätunnukset tms, jotta voi kirjautua sinne niiden palveluun (joka pitää ohjeiden mukaan suorittaa ennen 3. syyskuuta.)

Oon ite kyllä kans miettiny tuota vaihtoa. Houkuttelis aika paljon lähteä, mut pitää katsoa et miten nuo tarkalleen menee sitten kun pääsee asettumaan sinne Aberdeeniin.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Koulukohtaiset Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Seuraava
Sivu 23 Yht. 25

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa