forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ceevee
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Työnhaku
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 15. 2. 2008 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja mita vieraskielisiin nimiin tulee niin itse asiassa Briteissakaan ei ole mitenkaan itsestaanselvaa etta pomon nimi on John Smith tai Jane Brown. Joskus tuntuu etta melkein todennakoisemmin sukunimi on Khan tai Singh tai Yee tai Zhang tai...
Ani
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 21. 2. 2008 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alright, nyt minäkin vihdoinkin kysyn jotain CV:stä, kun sitä olen yrittänyt tässä pitkään tehdä, mutta on sellaisia asioita, joihin taidan parhaimmat vastaukset saada täältä.

Meille lähetettiin erään Careers Eventin jälkeen ihanne-CV:n formaatti. Siellä 'Event':issä pohdittiin tän CV:n tyyliä, hyviä kohtia jne. Koska en kuitenkaan tehnyt toiseen asteen tutkintoa ym. Britanniassa, minulla olisi teille vähän kysyttävää..

Ongelmani on melkein samanlainen kuin useimmilla muillakin täällä: työkokemus, ylioppilasarvosanat... Teen CV:tä ensisijaisesti rahoitus-/investointialoille Spring tai Summer Interneihin ja tähän se Eventkin, josta mainitsin, liittyi. Siinä ihanne-CV:ssä ensimmäisen vuoden opiskelijalla oli jo kokemusta BarCapilla työskentelystä..Confused itse olen viime kesinä ollut töissä hautausmaalla, hotellissa siivoojana, SuomenKerran tehtaalla ja "kesäesiintyjänä" (kaupunki palkkas kaksi nuorta soittajaa esiintymään eri laitoksilla ja tapahtumissa kesällä). Eli ei mitään suoranaisesti relevanttia, myynti/bisnesalaan liittyvää. Kannattaako nämä siis mainita vai jättää kokonaan mainitsematta, jolloin minulla ei siis ole mitään työkokemusta? Yritän nyt lomaksi saada jostain kaupasta töitä, niin olisi jotain kokemusta edes hieman lähempää omaa alaa..ja lompakkokin on tullut jo ylilaihaksi.

Toinen asia: yo-kokeet ja arvosanat. Meitä neuvottiin laittamaan ne tärkeät aineet, joita on tähän mennessä opiskellut ja kirjoittanut jne. Jos ei ole A-levelsia tai IB:tä pitäisi kuulemma laittaa UCAS tariff pointsit. Menin UCAS:in sivuille, mutta sielläpä ei ole yo-tutkinnolle mitään. Mitä olette itse tehneet? Entäs GCSE:n tilalle, mitä olette laittaneet? Kysyn vielä meidän Careers Centrestä, mutta tuskin osaavat tuohon yo- ym. asioihin vastata.. ja ne aineet ja arvosanat suositellaan laitettavaksi.

Olisi hyvä saada se CV vihdoin ja viimein valmiiksi. Kaikilla tuntuu olevan jo sellainen tiptop kainalossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikkoAN1
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 21. 2. 2008 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ani kirjoitti:
Meille lähetettiin erään Careers Eventin jälkeen ihanne-CV:n formaatti. Siellä 'Event':issä pohdittiin tän CV:n tyyliä, hyviä kohtia jne.

Muista etta se on vain yksi tyyli monien CV-tyylien joukossa.

Ani kirjoitti:
Ongelmani on melkein samanlainen kuin useimmilla muillakin täällä: työkokemus, ylioppilasarvosanat... Teen CV:tä ensisijaisesti rahoitus-/investointialoille Spring tai Summer Interneihin ja tähän se Eventkin, josta mainitsin, liittyi. Siinä ihanne-CV:ssä ensimmäisen vuoden opiskelijalla oli jo kokemusta BarCapilla työskentelystä..Confused itse olen viime kesinä ollut töissä hautausmaalla, hotellissa siivoojana, SuomenKerran tehtaalla ja "kesäesiintyjänä" (kaupunki palkkas kaksi nuorta soittajaa esiintymään eri laitoksilla ja tapahtumissa kesällä). Eli ei mitään suoranaisesti relevanttia, myynti/bisnesalaan liittyvää. Kannattaako nämä siis mainita vai jättää kokonaan mainitsematta, jolloin minulla ei siis ole mitään työkokemusta?

Totta kai mainitset! Varsinaista tyopaikkaa oleellisempaa on miettia mita opit - ts. kuinka kasvoit tyontekijana - mistakin tyopaikasta. Ja mika olisi relevantimpaa myyntialalla kuin esiintymisvarmuus?!

2006 PgD Management and Corporate Governance, University of Ulster.
Takaisin alkuun
crema
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 21. 2. 2008 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ani kirjoitti:
Toinen asia: yo-kokeet ja arvosanat. Meitä neuvottiin laittamaan ne tärkeät aineet, joita on tähän mennessä opiskellut ja kirjoittanut jne. Jos ei ole A-levelsia tai IB:tä pitäisi kuulemma laittaa UCAS tariff pointsit. Menin UCAS:in sivuille, mutta sielläpä ei ole yo-tutkinnolle mitään. Mitä olette itse tehneet? Entäs GCSE:n tilalle, mitä olette laittaneet? Kysyn vielä meidän Careers Centrestä, mutta tuskin osaavat tuohon yo- ym. asioihin vastata.. ja ne aineet ja arvosanat suositellaan laitettavaksi.

Itse olen laittanut Yo-kokeisiin jotain tyyliin graduation exam, a-level equivalent exams ja sitten kaikki arvosanat numeroina ja arvosteluasteikon. Eli tyyliin:

Graduated from Random-lukio 2000, Ylioppilaskoe (A-level equivalent exams), Grades on a scale 7 (excellent) - 1 (failed)
English 7, Mathematics 7, German 6, Swedish 5, Finnish literature 5, History 4 etc. (ei siis oo mun omat arvosanat, ihan haravalla vaan heitettyjä lukuja)

Yleensa suositellaan kanssa laitamaan yläastetodistuksen numerot kanssa (GCSE). Suomalaisillahan niitä on niin älyttömästi että tuskin kannattaa laittaa kaikkea. Itse laitoin ylläolevaan malliin keskiarvon ja sitten matikan ja englannin erikseen, eikä mitään sen kummempaa multa ole ikinä kysytty haastatteluissa.
Takaisin alkuun
Ani
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 21. 2. 2008 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, kiitos paljon teille Mikko ja Crema, nyt on paljon varmempi olo. Smile

Mikä olisi muuten paras vastine henkilöstövuokraukselle (?)/henkilöstövuorauksyritys(?). En edes muista kunnolla, mikä se on suomeksi. Siis kun olin sellaisen kautta töissä viime kesänä tehtaalla ja sitten siivoojana.

-Kiitos taas!
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 22. 2. 2008 00:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minkä takia sun pitää sanoa että olit henkilöstövuokrauksen kautta? Minä sanon ainakin omastani vain että olin töissä Yritys X:llä enkä mainitse mitä kautta sain työn, vaikka itse asiassa olin teoriassa henkilöstövuokrauksen palkkalistoilla enkä X:n. Kaipa mahdollinen suositus kuitenkin tulee pomolta eikä henkilöstövuokraajalta?
MikkoAN1
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Perjantai 22. 2. 2008 09:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ani kirjoitti:
Joo, kiitos paljon teille Mikko ja Crema, nyt on paljon varmempi olo. Smile

Mikä olisi muuten paras vastine henkilöstövuokraukselle (?)/henkilöstövuorauksyritys(?). En edes muista kunnolla, mikä se on suomeksi. Siis kun olin sellaisen kautta töissä viime kesänä tehtaalla ja sitten siivoojana.

-Kiitos taas!

Kuten Manna jo totesikin, niin parempi laittaa ne firmat joissa olet fyysisesti ollut toissa (olettaen etta olit aina ainakin useamman viikon samassa paikassa).

Temping agency.

Takaisin alkuun
Ani
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 22. 2. 2008 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai? Okei!Smile Eikun olin siis sellaisella firmalla töissä, joka palkkasi työvoimaa tarvitseviin yrityksiin työntekijöitä. (Selitin varmaan jotenkin väärin.) Ja ne yritykset sitten antoivat palautetta työntekijöistä sille firmalle. Ihmiset, joihin otin yhteyttä kaikissa (ongelma)tapauksissa olivat sen firman jäseniä ja he olivat myös pomojani. Eli jos suositusta pitäisi pyytää, niin sen tulee tekemään juuri se firma, koska niillä yrityksillä ei omien sanojensa mukaan ole mitään asiaa. Ja sit tosiaan työtodistuksessa luki, että työnantajani on "se firma" eikä ne yritykset, mutten tiedä, onko sillä nyt väliä. ..ymmärsinköhän nyt oikein, mitä tarkoititte?
Takaisin alkuun
Tirppa
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Perjantai 22. 2. 2008 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen nähnyt sähköisissä työhakemuksissa ohjeen käyttää juuri temp agencyn nimeä eikä niitä itse firmoja joissa on fyysisesti ollut töissä. Tämä tukee myös sinun kertomustasi suosituksista yms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 22. 2. 2008 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Outoa. Minkähän takia sellainen ohje annetaan? Meinaan että ainakin omassa tapauksessani se agency ei kyllä osaisi sanoa yhtä eikä toista työtaidoistani tms. Mutta toisaalta olin vuoden verran "permatemp" -tyylisenä työntekijänä, ehkä tuon suosituksen idea on että parin viikon perusteella pystyy sanomaan niin vähän että on parempi jos niitä suosituksia on useammalta firmalta joilla on ollut pätkätöissä. Ja ehkä niillä agencyilla on sitten jonkinlainen systeemi

Tässä sanoisin että jos CV:ssä on tilaa niin on silti syytä mainita mitä olet tehnyt ja minkätyyppisissä firmoissa.
iiris

LähetäLähetetty: Torstai 20. 3. 2008 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysymys Education and Qualifications -osuudesta. Onko väärin tai muuten vain hassua ilmoittaa tässä tai jossain muualla kohtaa CV:ssa, että on vastaaloittamassa yliopisto-opiskelut syyskuussa vaikka kursseja ei vielä ole takana?

Tyyliin:

September 2008 - Yliopiston nimi, BSc (Hons) Psychology (3 years full-time)

2006 Lukion nimi, ylioppilasarvosanat jne.

Lähinnä siksi vain mietin, kun ei ole koulua tosiaan tullut käytyä sitten kevään 2006. Että antaneeko tuo sitten kovin hyvää vaikutelmaa akateemisesti, vaikkakin a) kyseessä on CV "pelkästään" lyhytkestoiseen duuniin esim. pubissa tai kaupassa b) olen tehnyt töitä tuosta 2006 lopusta lähtien.

Mielipiteitä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
H.J.V.
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 20. 3. 2008 19:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa laittaa, että aloittamassa opinnot. Tee kuitenkin selväksi, että et ole vielä aloittanut, mutta paikka on jo varma.

Mie ainaki laitoin viime kesänä, ja pääsinki sitten kauppaan töihin (en tiiä oliko vaikutusta tuolla, että alottaa opinnot, mutta ei siitä ainakaan tuon kokemuksen mukaan haittaa ollut). Tämä oli tosin Suomessa.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Ani
Moderaattori

LähetäLähetetty: Tiistai 25. 3. 2008 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iiris, meitä neuvottiin laittamaan yliopisto, kurssi ja milloin valmistuu sekä kurssit (moduulit), jotka on ekana vuonna opiskellut. Tästä voidan olla eri mieltä, mutta itse ainakin tein niin eivätkä siitä ole opintojen ohjaajat, advisorit ym. valittaneet.
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Tiistai 25. 3. 2008 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iiris kirjoitti:
Tyyliin:

September 2008 - Yliopiston nimi, BSc (Hons) Psychology (3 years full-time)

2006 Lukion nimi, ylioppilasarvosanat jne.

Niin siis ei nain, koska tama nayttaa silta etta valmistuit 2008. Mina laittaisin koulutusosioon:

2008 - 2011 -- BSc Hons Psychology, University of X
2003 - 2006 -- Finnish Matriculation Examinations tms.

Nain kay selvaksi se etta aloitat vasta 2008, seka se etta opinnot ovat kolmevuotiset.

Moduuleita mina laittaisin vain jos ne ovat tosi relevantteja. Ensimmaisen tutkinnon aikana laitoin vain muutaman opintosuunnan josta olin lukenut enemman kursseja (omassa tapauksessani: "Particular emphasis on Marketing, Human Resource Management and Economics"). (Joo, sillisalaatti, tiedan, mutta ainakin niista valikoitui ammatti.) Tama hanta on tietysti pudonnut pois vuosien varrella koska halusin paasta eroon sillisalaattivaikutelmasta, ja koska varsinaisen kiinnostukseni kohde kay nyt ilmi myohemmista tutkinnoista seka kirjoittamistani artikkeleista.
Enaa siina lukee BSc-tutkinnon nimi ja arvosana seka dissertationin aihe, ja maisterista samat tiedot.

Joskus laitoin myos maisterintutkinnosta sellaisia moduuleja CV:hen joita varmasti kysytaan oletko tehnyt niita, mulla se oli "Basic and Advanced Econometrics", joka kertoo asiaan vihkiytyneelle lukijalle heti osapuilleen mita osaan. Psykassa esim. tilastotiede saattaisi olla tallainen etta jos olet sita lukenut (tai sitten kun olet) niin se olisi syyta sanoa.

Se aukko 2006-2008 on tietysti taytettava jollain, mutta se on sitten sinun tapauksessasi siella employment-osiossa.

Ja CV:han muuttuu vuosien varrella ja myos riippuen siita mihin sita kaytetaan. Itse olen pudottanut yo-tulokset jo kokonaan pois (kun mulla on BSc ja MSc) mutta olen silti jattanyt abivuonna tehdyn amerikkalaisen SAT-testin, koska ainakin joissain piireissa SAT:ia pidetaan alykkyystestina, joten se lahettaa tietynlaisen viestin. Samasta syysta yksi kaveri laittaa vielakin CV:hensa, etta lapaisi Mensan paasykokeen joskus vuonna nakki. Naita psykologisia vaikutteita kannattaa miettia varsinkin sitten kun CV:n taytetta alkaa jo olla sen sivun tai kahden verran.
iiris

LähetäLähetetty: Sunnuntai 30. 3. 2008 00:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos kaikille vastauksista!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Soleil

LähetäLähetetty: Sunnuntai 10. 8. 2008 17:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt siis ekaa CV:tä vääntämässä ja hieman apua tarvitsisin työtodistuksen käännöksessä.
Olen käsityömyymälässä myyjänä ja sovittiin työnantajan kanssa että käännän itse todituksen enkuksi ja he sitten "tarkistavat" sen.

Palvelen asiakkaita, pidän hyllyt siisteinä ja silloin tällöin laitan päivän tilitykset/myynnit koneelle. Turistit myös pitävät pientä kauppaa infopisteenä ja kyselevät kaikenlaista Very Happy (kauppa sijaitsee ravintola/hotelli/kylpylä rakennuksessa, joten se on ymmärrrettävää)

Siis, nimikkeeni on kai Shop Assistant ja siihen kuvaus kohtaan tulisi jotain serving customers, stocking (OK?) Siitä tilityksestä, kävisikö fraasi "maintaining financial records" vai antaako se sitten ihan eri kuvan?

Mutta, kiitoksia avusta ja toivottavasti ei mennyt kamalasti off-topickiin Smile
Onneksi yliopisto mainostaa että CV:n laatimiseen he auttavat mielellään ja kerkiän siis kokonaisuutta hioa vielä kaikessa rauhassa...
Takaisin alkuun
Ani
Moderaattori

LähetäLähetetty: Maanantai 11. 8. 2008 14:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi työtodistuksen käntäminen? Oon kuullut, ettei Englannissa/Briteissä niin työtodistuksia harrasteta, vaan tarvittaessa kysytään suositusta työnantajalta. Et jos laittaisit vaan työkokemuksena CV:hen ja työntarjoajat sit tarvittaessa ottaisivat yhteyttä entiseen työnantajaasi? Itse laitan nimikkeen, työnkuvaus ja vastuualueet. Halutessa voi laittaa myös mitä (uutta) oppi, erityisesti jos tekee CV:n johonkin tiettyyn tarkoitukseen, esim. Internshipiin, jolloin voi painottaa niitä alan kannalta olennaisia opittuja asioita. Näin siis meitä on yliopiston Career Centressä neuvottu. Very Happy
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Maanantai 11. 8. 2008 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, Ani on oikeassa, Briteissa ei harrasteta tyotodistuksia. Laitat CV:hen tyokokemuksen (titteli, firman nimi, paivamaarat ja tyonkuva osapuilleen). Sitten CV:n loppuun References ja pari nimea ja osoitetta. Toisaalta saattaisin ottaa referenssin yliopistosta enka Suomesta, koska luultavasti brittityonantaja ei halua soittaa Suomeen yhtaan enempaa kuin suomalainen kaupanpitaja haluaa keskustella englanniksi...

Ja referenssin pyytaminenhan tarkoittaa vain sita etta pyydat luvan laittaa suosittelijan nimen ja yhteystiedot CV:hesi. Sitten han tietaa etta haneen saatetaan ottaa yhteytta. Mitaan suosituskirjeita ei yleensa pyydeta.

CV:hen voit laittaa tyonkuvaksi vaikka Customer service, stocking, maintaining financial records? Tuo asiakaspalvelu on ehka noista tarkein.
Soleil

LähetäLähetetty: Maanantai 11. 8. 2008 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahaa, kiitoksia Ani ja Manna!
Tosiaan, en tullut edes ajatelleeksi ettei sitä työtodistusta välttämättä tarvita Laughing Embarassed no kerrankin oli näin päin että pääsee helpommalla Shocked

Hmm joo, muistelenkin et meidän lukiokirjan esimerkissä oli kaksi referenssiä, työpaikalta ja yliopistosta...
Takaisin alkuun
MikkoAN1
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 12. 8. 2008 14:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muista etta tarvitset sen tyotodistuksen kuitenkin jollain kielella (ja olet siihen oikeutettukin), jonka voit sitten kaantaa myohemmin ajan ja ajatuksen kanssa englanniksi jos on tarvetta.

Itse olen jatkanut taalla tyotodistusten pyyntoa vetoamalla siihen etta niita Suomessa kysytaan - ja ovat osoittautuneet hyvaksi lisaksi CV:hen taalla. Eli vaikka taalla ne eivat olekaan tapana, niin niita kannattaa silti hankkia. Varsinkin em. syysta etta monella on kova kynnys soitella SUomesta referensseja.

Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Työnhaku Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa