forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Muita, joilla jää seurustelukumppani tai puoliso Suomeen?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Muut jutut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pikkukissa

LähetäLähetetty: Keskiviikko 21. 4. 2010 08:43    Viestin aihe: Muita, joilla jää seurustelukumppani tai puoliso Suomeen? Vastaa lainaamalla viestiä

Päätin tehdä nyt ihan uuden keskustelun aiheesta.

Itse olen ensi kesänä ollut poikaystäväni kanssa 3 vuotta yhdessä ja on aika sekavat fiilikset syksyn suhteen. Minulla on siis varma paikka Aberdeenissa ja olen sinne ehdottomasti menossa. Poikaystävä ei missään nimessä halua itse ulkomaille opiskelemaan eli syksyllä alkaa siis etäsuhde tai tulee ero Rolling Eyes
Me asutaan nyt toista vuotta yhdessä ja tuntuu todella oudolta, että kohta asun yksin. Toisaalta se on kivakin ajatus, viihdyn hyvin omissa oloissani. Lisäksi voi olla ihan hyväkin juttu, että molemmat pääsemme elämään opiskelijaelämää ja omaa itsenäistä elämää (näistä tunteista on tietenkin allekirjoittaneella huono omatunto).
Poikaystävä tietenkin toivoo, että jäisin Suomeen opiskelemaan, mutta ymmärtää kyllä, että en voi jättää tälläistä mahdollisuutta käyttämättä.

Lähtö tuntuu tällä hetkellä todella epätodelliselta, en ole sitä oikein vielä tajunnut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sonny
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 21. 4. 2010 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla lähes sama tilanne, yhdessä oltu nyt reilu 2v ja asuttu yhdessä syyskuusta asti. Poikaystävä sentään on onneksi opiskeluorientoitunut itsekin ja tukee mun lähtöä täysillä, mutta...

Mulla oli kaveri kylässä just to-su, jolloin poikaystävä oli vanhempiensa luona ja öisin kyllä tuli hirveä ikävä... Eniten pelottaa, että osaako sitä enää nukkua yksin tai muutenkaan...

En missään nimessä halua kaukosuhdetta, koska J:n intti vuosi sitten oli niin tuskaa. En myöskään ole sata varma, että haluanko J:n kanssa elää loppuelämääni, joten ollaan ajateltu tämä niin, että parempi erota näin, kuin riidoissa.

Vaikeeta siitä tulee... :(
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Keskiviikko 21. 4. 2010 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tsemppiä tsirbulat! En oo kyl varma onko sonny tyttö vai poika... mut tsemppiä kumminski!

Itselläni oli sama tilanne ja parisuhde sitten päättyikin kuukautta ennen lähtöä. Hyvä, että päättyi ennen lähtöä eikä lähtiessä, en varmaan ois selviytyny kaikesta stressistä kerrallaan.

ja pitää myöntää, että onhan sitä sälliä monesti niin mieletön ikävä.. pitkä aika siinä menee, että nää haavat korjaantuu
Takaisin alkuun
Sonny
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 21. 4. 2010 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haha, Sonny on mun aussikavereiden antama lempinimi ja tulee Sonjasta :D

Me muutetaan erilleen kesäkuun jälkeen, koska ollaan menossa aika paljon yhdessä ja erikseen heinä-elokuussa, joten tyhmää olis maksaa 2kk vuokra "tyhjästä". Siinähän sitä sit opetellaan yksin nukkumista...
Takaisin alkuun
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Keskiviikko 21. 4. 2010 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sonny kirjoitti:
En missään nimessä halua kaukosuhdetta. En myöskään ole sata varma, että haluanko J:n kanssa elää loppuelämääni, joten ollaan ajateltu tämä niin, että parempi erota näin, kuin riidoissa.

Vaikeeta siitä tulee... Sad

Mun poikaystävä on Glasgowssa, itse olen ollut Norwichissa syyskuusta lähtien. Käytännössä etäisyys on sama tai pidempi kuin esim. Lontoo-Helsinki, sekä ajallisesti että rahallisesti. Olen sentään menossa ensi vuodeksi takaisin, mutta olin silti syksyllä sitä mieltä ettei tule onnistumaan ja parempi erota näin. Kävi lähinnä niin että eroaminen ei onnistunut, edelleen me kituutetaan etäisyydestä huolimatta Very Happy. Skype-suhde ei ehkä ole ideaali, mut asian kanssa pystyy elämään (ainakin vuoden, tuskin onnistuisi 3-4 vuotta).
Takaisin alkuun
Salla
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 06:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikea tilanne, mutta lukion jälkeen on vielä suht nuori ja kannattaa lähteä maailmalle jos siltä tuntuu. (Myöhemmin se voi olla paljon vaikeampaa!) Jos suhde ei tunnu niin "vakavalta", että sen vuoksi jäisi Suomeen, niin ehkei se sitten sitä ole. Vaihtomahdollisuuksiakin on, jos ulkomaille lyhyemmäksi aikaa haluaa.

Monilla opiskelijoilla opiskelijaelämä ja uudet sosiaaliset piirit "vie mennessään", eikä suhdetta vain pysty pitämään yllä entisenlaisena välimatkan takaa. Lisäksi tulee aivan varmasti tapaamaan paljon mielenkiintoisia ihmisiä ja voi olla että seurustelukumppani toisessa maassa unohtuu. Mutta riippuu aina tietysti pariskunnasta miten välimatka vaikuttaa.

Itse muutin takaisin Suomeen melko samaan aikaan kun aloin seurustella nykyisen (suomalaisen) avomieheni kanssa, enkä suostuisi kaukosuhteeseen muuta kuin pakottavista ja väliaikaisista syistä (työasiat tms.). Asiaan varmasti vaikuttaa se, että olen jo ulkomailla asustellut eikä sinne ole enää niin kova kaipuu kuin lukion lopussa. Lisäksi kun suhde on ns. vakava ja toiveissa yhteinen tulevaisuus/loppuelämä, niin ei tulisi mieleenkään lähteä vuosiksi ulkomaille "huvikseen".
Takaisin alkuun
Pikkukissa

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 07:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sonny kirjoitti:
En myöskään ole sata varma, että haluanko J:n kanssa elää loppuelämääni, joten ollaan ajateltu tämä niin, että parempi erota näin, kuin riidoissa.

Vaikeeta siitä tulee... Sad

Veit sanat suustani. Mun poikaystävä on myös lähdössä syksyllä opiskelemaan. Intistä selvittiin hyvin (tai siis minä selvisin, heh), koska tykkään olla yksin.
Kai tätä pitää vaan koittaa ajatella positiiviselta kantilta, molemmat saa aikaa miettiä asioita ja elää sitä kuuluisaa nuoruutta ja opiskelijaelämää Razz
Takaisin alkuun
Sonny
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Salla kirjoitti:
Vaikea tilanne, mutta lukion jälkeen on vielä suht nuori ja kannattaa lähteä maailmalle jos siltä tuntuu. (Myöhemmin se voi olla paljon vaikeampaa!)

Niinpä niin! Mä oon tosiaan kohta 21v, et nyt pitää lähtee tai sit jumiudun johonkin takahikiän ammattikorkeeseen ja musta tulee tradenomi. Jes. (ei kai siinäkään mitään pahaa ole, mutta i want more..)

Vaikeeks tän tekee kans se, et ollaan J:n kanssa tunnettu 7 vuotta ja siinä ajassa hänestä on tullut myös paras ystäväni... Välillä tuntuu hyvin itsekkäältä ja typerältä luopua kaikesta tuosta..

Kaikki sanovat, että voihan se sitten kolmen vuoden jälkeen olla taas toimiva, jos se on meant to be...

OT, Pikkukissa, mut mulle intti oli NIIIIIIIIIIIIIN tuskaa :D Oh god.. Vuosi ajelua Jpää-Vekarajärvi väliä :D
Takaisin alkuun
villiviini

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä palailen tänä vuonna Suomeen pääosin juuri miehen vuoksi, syksy Skotlannissa meni ihan hyvin kun olin kaikesta uudesta innoissani mutta joululoman jälkeen soitin heti saarelle palattuani ettei tästä tule mitään, tulen takaisin ja katsotaan miten suhteen käy.

Sinänsä varmaan täysin idioottimaista heittää hukkaan hyvä opiskelupaikka, muttei huvita palata syksyllä Skotlantiin olemaan täysin surkeana ja onnettomana. Ehkä tässä ei nyt sitä loppuelämää yhdessä olla, mutta ennemmin valitsen muutaman onnellisen vuoden Suomessa. Ja kun sitä on niin nuori ja ehdoton ettei toisesta erossa oleminen nyt tule kyseeseenkään.

Uskon kyllä että etäsuhdekin voi toimia, riippuu niin paljon ihmisestä. Mutta on se hankalaa opetella nukkumaan yksin ja jäädä vaille mitään läheisyyttä. Hirveästi tsemppiä teille näiden asioiden kanssa painiskeville, kannattaa tehdä niin mikä tuntuu itsestä hyvältä.
Takaisin alkuun
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

villiviini kirjoitti:
Sinänsä varmaan täysin idioottimaista heittää hukkaan hyvä opiskelupaikka, muttei huvita palata syksyllä Skotlantiin olemaan täysin surkeana ja onnettomana.

Ihan oikea asenne jos silta tuntuu, asiat jarjestyy aina jotenkin. Usein jopa paremmin kuin jos olisi valinnut sen rationaalisesti kannattavimman vaihtoehdon.
Takaisin alkuun
Salla
Moderaattori

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Villiviini, rohkea ja rehellinen päätös! Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tärkeintä on olla siellä missä on onnellinen. Ja monestihan se meillä ihmisolioilla tuppaa olemaan niin, että "home is where your heart is".

Niin paljon kuin itsekin Glasgow'sta kaupunkina tykkäsin, jouduin toteamaan kolmantena opiskeluvuonna sen, ettei elämäni siellä ollut monessakaan mielessä sitä mitä olin toivonut. Silti en kadu yhtään siellä viettämääni päivää, en olisi sama ihminen tänä päivänä jos kaikki tuo aika olisi tullut vietettyä Suomessa.

Eli muistakaa matkaan lähtevät, että takaisin pääsee aina, eikä ole pakko lähteä neljän vuoden kertarysäys -asenteella, vaan tilannetta voi puntaroida aina kun siltä tuntuu.
Takaisin alkuun
imppu
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En nyt itse edes tiedä vielä olenko lähdössä tänä syksynä, mutta vastailenpa kuitenkin.

Me ollaan oltu yhdessä pari vuotta ja pian vuosi asuttu yhdessä.

Oon ajatellu jo ennen häntä ulkomaille lähtöä. Muutin 16 vuotiaana Helsinkiin omilleni ja siitä jäi vähän ns. himo, että haluaisin taas lähteä johonkin ihan uuteen paikkaan. Muutin HKIstä takaisin lukion jälkeen kotipaikkakunnalle osittain juuri poikaystäväni takia.

Oon kokenut vähän raskaaksi ihmisten ihmettelyn lähdöstäni. Hirveetä kauhistelua, että mites miehes nyt sitten! Ihan kuin olisin todella itsekäs. Se harmittaa kun joutuu hommaa jatkuvasti perustelemaan. Onko muilla ollut tällaista?

Ajatus lähdöstä kyllä vähän kauhistuttaa mutta tarkoitus olisi koittaa jatkaa. Huolettaa vain, kun tuo mies on vähän huono puhumaan puhelimessa tai siis on muutenkin hiukan hiljainen, että mitä siitä sitten tulee. Pelkään, että turhaudun. No katsotaan mihin syksyllä päädytään, eri paikkoihin opiskelemaan kun lähdetään joka tapauksessa. En tiedä sitten onko se maiden välinen ero loppupeleissä NIIN paljon suurempi kuin paikkakuntien nykyelämässä.
imppu
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitää nyt vielä sanoa, että ei mua sinänsä kaukosuhteen ajatus kauhistuta. Mulla on yksi sellainen takana ja siitä on ihan hyviä muistoja. (loppua lukuunottamatta Very Happy )

Viihdyn ihan hyvin yksin ja tavallaan kaukosuhteessa on jotain minulle sopivaa, kun olen vähän sellainen 'äärimmäisyyksien' ihminen. Välillä on mukavaa olla ihan omissa oloissaan, ikävän tunnekin on ihan tuottoisa toisinaan ja sitten on hienoa 'rakastaa täysillä' kun ollaan taas yhdessä. Mulle perusarki on siis joskus vähän vaikeaa. Smile
Sonny
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

imppu kirjoitti:

Oon kokenut vähän raskaaksi ihmisten ihmettelyn lähdöstäni. Hirveetä kauhistelua, että mites miehes nyt sitten! Ihan kuin olisin todella itsekäs. Se harmittaa kun joutuu hommaa jatkuvasti perustelemaan. Onko muilla ollut tällaista?

HYVIN tuttua! Ensin kysytään, että millon mun lähtö on ja seuraava kysymys on, että mites J? Tuntuu ihan hirveältä ja olen päätyny sanomaan jotain ympäripyöreää vastaukseksi. En mä halua kaikille toitottaa, että ero on tulossa, koska olen niin itsekäs ihminen :S
Takaisin alkuun
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 22. 4. 2010 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Salla kirjoitti:
Villiviini, rohkea ja rehellinen päätös! Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tärkeintä on olla siellä missä on onnellinen.

Aamen. Siina vaiheessa kun rupeaa jatkuvasti tuntumaan pahalta kun ei koti tunnu kodilta ja kun on jatkuva ikava, niin kuuluu pistaa mielenterveys muun edelle. Jos elamanlaatu on parempi muualla, niin sitten kuuluu olla siella muualla.
Takaisin alkuun
sadetikku

LähetäLähetetty: Sunnuntai 25. 4. 2010 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä taas asia meni niin, että sanoin tyttöystävälleni et tulee ero jos se lähtee edinburghiin, mutta sit en saanut opiskelupaikkaa suomesta,joten päätin lähteä tämän mukaan brittilään :) nyt olen työskennellyt vuoden ja saanut opiskelupaikan Glasgowsta- nyt vain jännitetään, että saako tyttöystäväni toisen vuoden entryn glasuun vai ei (jos ei, niin hän jää opiskeleen edinburghiin).
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Sunnuntai 25. 4. 2010 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sonny kirjoitti:
HYVIN tuttua! Ensin kysytään, että millon mun lähtö on ja seuraava kysymys on, että mites J? Tuntuu ihan hirveältä ja olen päätyny sanomaan jotain ympäripyöreää vastaukseksi. En mä halua kaikille toitottaa, että ero on tulossa, koska olen niin itsekäs ihminen :S

Mulla on monia monituisia tuttuja pariskuntia jotka ovat jossain vaiheessa parisuhdettaan tai jopa avioliittoaan eläneet eri maissa opiskelun tai työnteon takia. Se on melkeinpä arkipäivää kansainvälisissä piireissä nykyisin (ainakin korkeasti koulutettujen keskuudessa), joten tuota ihmettelyä ei onneksi tarvitse täällä kuunnella. Saatetaan kysyä että mitäs mies tykkää lähdöstäsi, mutta muuten muualle muuttamista ei pidetä mitenkään outona.

Kaveripiiristä täältä löytyy siis yleensä tukea tuollekin ratkaisulle. Toinen juttu tietysti on miten se Suomeen jäänyt mies siihen suhtautuu, jos hänen suomalaisen lähipiirinsä oletus on että pariskuntien pitäisi olla yhdessä, ja kaukosuhteita lähtökohtaisesti vähän epäillään.

Ja Sadetikulle että vaikkei samassa kaupungissa opiskelu onnistuisikaan, niin Skotlanti on niin pieni maa että kahden kaupungin välillä reissaa helposti viikonloppuja, tai vaikka vain yhdeksi yöksi hätätilanteessa Smile
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Sunnuntai 25. 4. 2010 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manna kirjoitti:

Ja Sadetikulle että vaikkei samassa kaupungissa opiskelu onnistuisikaan, niin Skotlanti on niin pieni maa että kahden kaupungin välillä reissaa helposti viikonloppuja, tai vaikka vain yhdeksi yöksi hätätilanteessa Smile

Aivan näin, kun ostaa bussilipun etukäteen maksaa menopaluu alle kymmenen puntaa. Puoltoista tuntia bussissa per suunta. Ei oo paha!
Takaisin alkuun
Eeva
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Sunnuntai 25. 4. 2010 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotkut opiskelijat jopa asuvat Glasgowssa/Edinburghissa vanhempiensa luona ja kayvat junalla tai bussilla yliopistossa toisessa kaupungissa. Tyomatkana Glasgow-Edinburgh valia matkustaa tuhansia ihmisia.
Takaisin alkuun
sadetikku

LähetäLähetetty: Sunnuntai 25. 4. 2010 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eeva kirjoitti:
Jotkut opiskelijat jopa asuvat Glasgowssa/Edinburghissa vanhempiensa luona ja kayvat junalla tai bussilla yliopistossa toisessa kaupungissa. Tyomatkana Glasgow-Edinburgh valia matkustaa tuhansia ihmisia.

niimpä :) halvimmillaan junalla jopa 1.9 puntaa.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Muut jutut Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa