forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Realistinen budjetti (rautalangasta vääntäen)
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Merihirviö

LähetäLähetetty: Sunnuntai 24. 3. 2013 20:27    Viestin aihe: Realistinen budjetti (rautalangasta vääntäen) Vastaa lainaamalla viestiä

Suunnitelmissa olisi hakea jonnekin päin Skotlantia (kunhan ensin saisi päätettyä mitä haluaa opiskella), varmaan Glasgow'hun tai Edinburgh'hun ensi vuonna. Haluis siis nyt tietää mahdollisimman tarkkaan, kuinka paljon rahaa siellä tulisi realistisesti kulumaan. Olen tässä suurimman osan lukioaikaa elänyt about pelkällä opintotuella, joten tiukkaan budjettiin on totuttu, mutta tää kysymys on se mikä lopullisesti päättää sen, voinko Skotlantiin lähteä.

Eli:
1) Paljonko about asuminen maksaa (vuokra+muut kulut, halls vs. vuokrakämppä)
2) Paljonko rahaa menee ruokaan
3) Paljonko meni kaikkeen alkuhässäkkään lentojen ja muuton ja uusien hankintojen kanssa, mihin tarkalleen ottaen?
4) Mistä saat tuloja (opintotuki + laina? työ?)
5) Jos työ, kuinka paljon vaikuttaa opiskeluihin? Kuinka helppoa on löytää duunia? Millaista? (itsellä siis hyvin vähän työkokemusta kun suhteet ja ammatillinen koulutus puuttuu)
6) Onko mitään muuta mitä budjetissa pitää ottaa huomioon? (Onko mitään yllättäviä menoja mitä helposti unohtuu tms?)

Sori jos kysymykset rupee vituttaan (tai niihin on vastattu 7 miljoonaa kertaa, mut en löytäny ku yhen threadin siitä eikä siinä ollu ku pari Skotlantiin liittyvää postia) mut oon tosi anal budjettiasioiden kanssa koska jos rahat loppuu ni oon kusessa, porukoilta kun ei lähde yhtään ylimäärästä ja vaikka halua olis lähtee ni koko homma pelottaa että jos ei pärjääkään.

Kiits jo valmiiks!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Sunnuntai 24. 3. 2013 20:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toivotaan, etta tahan tulee tyydyttavia vastauksia. En usko etta kysymys ketaan sinallaan arsyttaa, eika tata kai kovin usein edes kysyta, mutta kun ainoa vastaus jonka tuohon voi antaa on etta riippuu elamantavoista ja tottumuksista, ja esim. tyontekokysymykset riippuvat aineesta jota opiskelet, jne. Teknisten aineiden opiskelijalla voi joskus olla 20 tuntia viikossa oppitunteja, humanististen aineiden opiskelijalla joskus alle 10.

En asu Skotlannissa enka ole enaa opiskelija, joten jatan vastaamista muille joilla on kaytannonlaheisempaa nykykokemusta. Mutta jos vastaukset eivat ole niin rautalankaa kuin tykkaisit, voi olla etta kysymys oli alunperinkin mahdoton.

Osa-aikatoista on kyselty paljon, kokeile ehka niita hakutoiminnolla uudestaan. Baareista ja pubeista kai monet hakevat toita.

Meilla on myos olemassa ISO ry:n Missing Manual, loytyy taalta http://isory.org/infopaketti , ja siina on listattu asioita joihin kuluu rahaa. Mutta on kotoisin vuodelta noin 2005 ja luultavasti Lontoo-keskeinen, joten summiin tuskin kannattaa kiinnittaa isommin huomiota.
Peregrine
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Sunnuntai 24. 3. 2013 21:19    Viestin aihe: Re: Realistinen budjetti (rautalangasta vääntäen) Vastaa lainaamalla viestiä

Aika isoja kysymyksiä joihin on vaikea antaa tarkkoja vastauksia, mutta katsotaan.

Merihirviö kirjoitti:

3) Paljonko meni kaikkeen alkuhässäkkään lentojen ja muuton ja uusien hankintojen kanssa, mihin tarkalleen ottaen?
5) Jos työ, kuinka paljon vaikuttaa opiskeluihin? Kuinka helppoa on löytää duunia? Millaista? (itsellä siis hyvin vähän työkokemusta kun suhteet ja ammatillinen koulutus puuttuu)
6) Onko mitään muuta mitä budjetissa pitää ottaa huomioon? (Onko mitään yllättäviä menoja mitä helposti unohtuu tms?)

1. Glasgown yliopiston asuntolat on hinnaltaan samaa luokkaa muiden yliopistoasuntoloiden kanssa, mutta vuokratasoltaan muuten korkeat verrattuna yksityisiin. Asuntolahinnat pyörii £80-130/vko, ja sisältää aina kaiken asumismenon (lämmityksen, netin, veden jne) ja on tietysti kalustettuja. Kalustettujen asuntojen löytäminen on muuten helppoa, eli huonekaluhankintoihin sun ei välttämättä tarvitse budjetoida mitään. Glasgowssa on vain yksi asuntola joka on ns. catered, eli vuokraan sisältyy aamupala ja illallinen, mutta mä en missään nimessä suosittele kyseistä paikkaa (himokallis, ruokailut ovat joustamattomiin aikoihin, ja asuntola sijaitsee tunnin bussimatkan päässä kampukselta). Yksityisellä vuokra riippuu paljon siitä, missä asuu, jakaako kämppää, mitä mukavuuksia asuntoonsa kaipaa jne. Itse maksan vuokraa £420/kk, mikä on aivan liikaa, ja oon muuttamassa parin kuukauden päästä halvempaan kämppään. (kun vaan nyt löytäisin sen). Jaan tällä hetkellä kodin yhden henkilön kanssa, mutta nappaan sen mukaan ja muutetaan parin muun kanssa yhteen. Oma asumisbudjetti pyörii max £330 tällä hetkellä, mut mulla on yks kurssikaveri joka asuu puolen tunnin kävelyn päässä yliopistolta ja maksaa £150 kuussa huoneesta.

2. Mulla on semmoinen periaate, että £5 päivässä saisin laittaa ruokaan. Oon vege, mikä helpottaa elämää sillä liha on kalliimpaa kuin kasvisruokailu, mutta suoraan sanottuna saisin tolla rahalla kyllä lihaakin syötyä. Suurin ongelma mulle on se, että en oikein osaa tehdä lounasta itelleni yliopistolle mukaan, ja koululla syöminen on mun mielestä suhteessa kallista, ja vie äkkiä tuosta budjetista leijonanosan. Itseasiassa se £35 viikossa ruokaan on aika paljon, ja monet vetää vähemmällä. Mun mielestä ruoka on Briteissä halvempaa kuin Suomessa, mutta tää voi olla ihan mututuntuma juttu.

3. Mä en muuttanut Britteihin yliopistoa varten, joten en osaa tähän oikein kommentoida. En oo myöskään lentoja vähään aikaan kattellu, joten en niistä hinnoista tiedä. Kattele vähän että mitä lisäkilot lentämällä maksaa ja priorisoi sen pohjalta.

4. Opintotukihan on kai sen 480€ kuussa. Lainan saa lähes automaatilla siihen päälle jos tahtoo. Monelle opintotuki+laina riittää ja sit kesällä tehdään palkkatöitä (tai lähdetään takas Suomeen).

5. Riippuu susta itsestäsi. Toiset ei pysty/ehdi, toiset hyvinkin pystyvät, varsinkin parina ekana vuotena. Osa-aikaduunien löytäminen kuitenkin on aika hankalaa, ja mä en suosittele et sen saantiin kannattaa luottaa. Jos sulla ei oo säästöjä, niin älä pelkää sitä lainanottoa, se ei ole mikään piru, vaan ihan inhimillinen ja järkevä vaihtoehto ja just opintotuen pienuuden takia olemassa. Yliopistot kyllä välittää työpaikkoja ja osaa auttaa työpaikan löytämisessä. Ravintola-alalle pääsee aina, toisin kuin Suomessa, ilman hyggapasseja ja vastaavanpätevyyksiä. Tunnen aika paljon ihmisiä jotka tekee puhelinmyyntiä koulun ohella. Jotain varmasti aina löytyy, mutta yritä ihmeessä rahoittaa opintoja ainakin ensi alkuun jotenkin muuten, koska uuteen maahan tuleminen ja opintojen aloittaminen on jo itsessään stressaavaa, ja jos et heti paikalla lyödä töitä niin pakkotilanne ahdistaa varmasti liikaa.

6. Asuntojen kanssa täytyy varmaan tehdä eniten taustatyötä. Suurin yksittäinen lasku vuokralaiselle taitaa olla council tax, mutta siitä saa opiskelijana vapautuksen. Monissa kimppakämpissä laskut sisältyy hintaan, mutta ne pitää erikseen neuvotella vuokranantajan kanssa, muussa tapauksessa maksat itse. Samat periaatteet kuin Suomessakin. Sähkölämmitys on sit kallista, ja talot on täällä poikkeuksetta ihan helvetin kylmiä. Jos löydät kämpän jossa on toimiva (kaasu)takka niin sulla on asiat melko hyvin. Razz
Mulla sisältyy laskut vuokraan, joten ainoa lasku joka mulla on kuussa on puhelinlasku. Maksan kympin kuussa (mulla ei oo kytkyä) siitä ilosta.

Kaikki "ylimääräinen" raha menee mulla keikoilla ja pubeissa istuskeluun. Onneksi oon viime aikoina alkanut viihtyä myös yliopiston unionilla, kun siellä on niin paljon halvempaa olustella. Rolling Eyes Jonkun järkevän harrastuksen voisin varmaan hankkia.
Suurin ero täällä ja Suomessa opiskeluun on varmaan se, että kun rahat loppuu (ja aina ne loppuu), niin en voi mennä vanhemille ryöstämään jääkaappia. En oo kuitenkaan vielä kuollut nälkään, vaikka äitini ei mua elätäkkään.
mimi

LähetäLähetetty: Sunnuntai 24. 3. 2013 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäisenä vuonna asuin asuntolassa joka oli aika kallis, mutta toisaalta kaikki laskut kuului mukaan. En muista tarkkaan kuinka paljon se oli, mutta oisko ollut noin 420 punnan paikkeilla? Sen jälkeen muutin yksityiselle, kahden tai kolmen kaverin kanssa asuen ja tällä hetkellä asun poikakaverin kanssa. Kaikki asunnot on olleet enintään 20 minsan kävelyn päästä yliopistolta ja suhtkoht hyväkuntoisia, vuokraa olen maksanut 265-300 puntaa/kk. Tän hetkisessä kämpässä maksan 280.
Netti maksaa n. 30 puntaa kuussa ja se jaetaan sitten asujien kesken. Sähkö ja kaasu vaihtelee aika paljon ja talvella laskut voi olla tosi korkeitakin, mutta viime vuonna muistaakseni maksoin n. 40 puntaa kuussa (kaasu+sähkö), ja kämppis saman. Tv-lupa 140 puntaa/vuosi. Puhelimessa mulla on prepaid liittymä johon menee 10-15 puntaa kuussa.

Undergradin aikana elin opintotuella ja asumislisällä, joten ruokaan meni se mitä vuokran ja laskujen jälkeen jäi, eli 90-100 puntaa. Tuo oli juuri ja juuri tarpeeksi, mutta ei sillä kyllä kovin monipuolisesti tai terveellisesti syönyt. Nyt opiskelen maisteria josta mulle maksetaan palkkaa ja tällä hetkellä sanoisin että ruokaan menee 150 puntaa kuussa.
Sanoisin että ruuassa voi säästää yllättävän paljon kun vaan käy halvemmissa supermarketeissa (Asda, Aldi yms.) Mie elin viimeiset neljä vuotta halpismerkeillä mutta nyt mulla on ensimmäistä kertaa elämässäni ylimääristä rahaa niin oon ihan surutta ostanut kaiken Marks & Spenceristä. Rolling Eyes

Minä en tuonut Suomesta mukanani muuta kuin vaatteet, eli ei tarvinnut maksaa extrakiloista. Kaikki kämpät on ollut kalustettuja, ja kahdessa neljästä asunnosta on ollut myös kaikki lautaset, kattilat yms. En ole oikeastaan ostanut muuta kuin peiton ja tyynyt (oisko mennyt 35 puntaa), pari lakanasettiä (40 puntaa) ja pari lautasta, laseja, ruokailuvälineet (ehkä 20 puntaa). Eli tosi halvalla pääsee alkuun. Taisin minä ostaa jotain julisteita ja valokuvakehyksiä yms. mutta nuohan ei ole pakollisia juttuja. Ikeasta ja Primarkista saa halvalla kaiken. Asuntolassa muuten oli peitot, tyynyt ja lakanatkin valmiina eli piti vaan ostaa ruoanlaittojutut (ja nekin koordinoitiin kämppisten kanssa eli joku osti paistinpannun, toinen kattilan yms.).

Kandin aikana elin opintotuella ja kahtena ekana kesänä olin kesät töissä Suomessa. Vanhemmat auttoi aina jos oli tarvetta (lähinnä jos tuli jotain isompia hankintoja). Nyt maisteria tehdessä saan palkkaa (tämä on periaatteessa mini-phd).

Itse en siis opiskelujen aikana työskennellyt mutta moni kaveri kyllä. Kahtena ekana vuonna varmasti onnistuu helposti, mutta kahtena viimeisenä veikkaisin että se alkaisi vaikuttaa opiskeluun (tietty alasta riippuen). Mutta uskoisin että aika helppo täältä on löytää töitä, varsinkin jos baari- ja tarjoilijanhommat kelpaa.

Kuten Peregrine sanoikin niin ole tosi tarkkana asunnon kanssa. Itse en maksaisi vuokraa 300 puntaa enempää (siis huoneesta, parin ihmisen kanssa asunto jakaen). Tosiaankin tarkista että kuuluuko laskut vuokraan vai ei. Jos kestät kylmää niin laskut on pienempiä. Minä suosittelisin asumista yliopiston lähellä että voit liikkua kävellen ja säästät bussi/metro-maksuissa. NHS:n kautta terveydenhuolto on periaatteessa ilmaista eli siihen ei pitäisi mennä rahaa paljoakaan. Täällä Glasgowssa saa yliopiston kuntosalin ja uimahallin vuosijäsenyyden tosi halvalla, se taitaa olla nykyään 40 tai 50 puntaa. Yliopiston urheiluseurojen jäsenyys on tosi halpaa myös ja erilaisten societyjen jäsenyydet on yleensä vaan pari euroa per vuosi. Opiskelijalippu elokuviin on 6 puntaa ja yliopisto unionin baarissa juomia saa parilla punnalla.
Kurssista riippuen kirjoihin saattaa mennä jonkun verran rahaa, mutta ainakin Glasgowssa on tosi hyvä käytettyjen kurssikirjojen kauppa josta saa kirjat puolet halvemmalla kuin uudet.

Opintotuella ja lainalla pärjää kyllä kun vaan kuluttaa järkevästi ja elää budjetin mukaan. Mutta suosittelisin tuota lainan ottamista että on sitten sellainen hätävararahasto jos tulee jotain yllättäviä isoja menoja.
Takaisin alkuun
Lavande

LähetäLähetetty: Sunnuntai 24. 3. 2013 22:54    Viestin aihe: Re: Realistinen budjetti (rautalangasta vääntäen) Vastaa lainaamalla viestiä

Merihirviö kirjoitti:

Glasgowssa asustan, Strathclyden yliopistolla opiskelen.
1. Asun yliopiston asuntolassa. £85 viikossa. Tää tais olla toisteks halvin majoitusvaihtoehto kampuksella.
2. £10~18 viikossa. Asioin Aldissa, joka on hintatasoltaan Lidlin luokkaa. Jos asuisin muualla ja lähin marketti olisi joku kalliimpi, niin varmasti ruokaan menisi enemmän. 18 puntaa viikossa sisältää jo ainakin yhden pullon viiniä. Kun asun kampuksella, pääsen kätevästi syömään kun nälättää, niin kaikki syömiseni on nimenomaan itse tehtyä. Niin ja olen sekasyöjä ja tuon summan saisi pysymään kymmenessä puntaa, jos en alkaisi kaupassa kaipaamaan vuohenjuustoa tai suklaata. Mutta nää riippuu hyvin paljon omista mieltymyksistä, itsellä ei ole "tyypillinen" suomalainen ruokavalio. Mulla ei mee Suomessakaan ruokaan tota enempää ja syön mielestäni aika tasapainoisesti ja hyvin.

3. Lentolippu (Ryanair Tampere-Edinburgh) oli jotain varmaan 70 euroa muistaakseni. Mulla oli yksi matkalaukullinen tavaraa mukana. Muuten mulla ei pahemmin rahaa kulunut mihinkään. Kämppikseni oli saapuneet muutama päivä aikaisemmin ja hamstranneet kamaa Ikeasta, joten tullessani huomasin, ettei kaappiin oikein mahdu enää mitää Very Happy Kenties syksyllä ostan pannuja tai kippoja... Sitten sukkia sun muita hamstrasin Primarkista ja Hemasta heti alkuun, kun tiesin olevani laiska pyykkäämään.

4. En oo tänä ekana vuonna ottanut lainaa, eikä välttämättä tarvitse ensi vuonnakaan ottaa. Mulla on opintotuki/asumislisä+säästöt (ja ne on suurella tuskalla hanttihommia monessa vuorossa vääntämällä hankitut, ei mitään isovanhempien puolen tonnin synttärilahjoja Very Happy). Mua ei myöskään tue ketkään sukulaiset, niin että ilmankin pärjää kun vaan päättää pärjäävänsä. Kesäksi palaan Suomeen ja ainakin kaupan kassa kutsuu...

5. En oo osa-aikatöissä, mutta mietin jos ens vuonna hakis, kun kolmantena vuonna on vaihtoon lähtö ja olis ihan kiva jos olis rahaa säästössä vielä siinä vaiheessa.

6. Kannattaa laskea menot reippaasti yläkanttiin, niin ei sitten tule ainakaan yllätyksiä. Hammaslääkäri maksaa jonkin verran, puhelinlaskut, yöelämä, vaatteet ja kosmetiikka... Kaikki ylimääränen kyllä menis helposti Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Peregrine
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Sunnuntai 24. 3. 2013 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä haluan oppia syömään 10 punnalla viikossa. Shocked

mimi kirjoitti:
Opiskelijalippu elokuviin on 6 puntaa ja yliopisto unionin baarissa juomia saa parilla punnalla.

Joo ja rajattoman leffassakäyntioikeuden Cineworldissa saa 15 punnalla kuussa, mikä on mun mielestä aika hyvä diili kun se sisältää siis kaikki leffat, uutuudet, 3D ja D-box mukaanlukien. Jos siis tykkäis käydä leffassa niin se ainakin on suhteellisen halpa harrastus opiskelijalle.
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmisilla on kasittamattoman huono kasitys omasta rahankaytostaan ja varsinkin ruokakuluja on tosi helppo arvioida alakanttiin.

10 punnalla viikossa ei voi syoda tasapainoisesti, mutta jos kayttaa paljon kuivattua ruokaa (linsseja, riisia, jne) jotka sitten keittaa ja syo aika vahan, niin kylla tuo onnistuu. Silloinkin pitaa tosin omistaa pakastin ja tehda isoja annoksia kerralla. En suosittele tosin - hampaat tippuu suusta. Joku jarkikin kannattaa pitaa mukana.
Takaisin alkuun
Peregrine
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kenties totta. Mä kuitenkin tykkään mun hedelmistä ja marjoista ja muista tuorekamoista.
Yorkin yliopistossa justiinsa viikko pari sitten jollain oppilalla diagnosoitiin keripukki. Asui ilmeisesti vielä niissä kalliimmissa asuntoloissa, että jotenkin luulis että olis ollu rahaa appelsiiniin edes silloin tällöin, mutta ei ilmeisesti. Shocked
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Musta olisi kiva kuulla aterialistaukset tolle 10 punnan viikkoruokabudjetille, olen nimittain aika varma etta toi on mutu-tuntumalta heitetty arvaus joka heittaa aika reilusti. Mulla oli kandiaikoina 5 punnan budjetti per paiva. Vaikka ostin ruokani Lidlista, soin kasvispainotteisesti ja valmistin ateriani itse piti kylla olla tarkkana etta pysyy budjetin rajoissa. Olen toki aika pitka ja harrastan liikuntaa, mutta ei kai siita nyt oikeasti noin suuria eroja voi tulla?
Takaisin alkuun
Eeva
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla ja toisella puolikkaalla menee yhteensa ruokaan normi-viikkona ehka joku £70. Sitten kun tulee viikko, jona pitaa ostaa vitamiinit, oljyt, kahvit, teet ja siivouskamat tuleekin Tescossa helposti £100 lasku. Koitetaan aika paljon keskittaa ostoksia Tescoon ja kaydaan kerran viikossa tekemassa isot ostokset, aika hyvin saa Clubcard pisteita ja nykyaan sielta saa melkein joka kerta kassalta sallaisen "save £5 of your next £40 shop" lappusen. Jeee. Musta on tullut crazy coupon lady! Very Happy

Saan nykyaan palkkaa, etta niin tarkka en enaa ole kuin olin undergradina rahan suhteen. Undergradina meni varmaan normi-viikkona meilta yhteensa £50 ruokaan. Kahdestaan elaminen ja syominen mun mielesta pienentaa laskuja kylla jonkun verran.
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eeva kirjoitti:
Mulla ja toisella puolikkaalla menee yhteensa ruokaan normi-viikkona ehka joku £70. Sitten kun tulee viikko, jona pitaa ostaa vitamiinit, oljyt, kahvit, teet ja siivouskamat tuleekin Tescossa helposti £100 lasku. Koitetaan aika paljon keskittaa ostoksia Tescoon ja kaydaan kerran viikossa tekemassa isot ostokset, aika hyvin saa Clubcard pisteita ja nykyaan sielta saa melkein joka kerta kassalta sallaisen "save £5 of your next £40 shop" lappusen. Jeee. Musta on tullut crazy coupon lady! Very Happy

Saan nykyaan palkkaa, etta niin tarkka en enaa ole kuin olin undergradina rahan suhteen. Undergradina meni varmaan normi-viikkona meilta yhteensa £50 ruokaan. Kahdestaan elaminen ja syominen mun mielesta pienentaa laskuja kylla jonkun verran.

Mustakin on tullut kunnon coupon hamstraaja ja pisteillä eläjä! LOL Ostan kyllä vitamiinit ja shampoot sun muut Bootsilta kun siellä kertyy paljon helpommin enempi pisteitä ja tuotteet on usein tarjouksessa (esim. osta 3 maksa 2) niita 5punnan alennuskuponkeja saa koko ajan niin siina ostaa meikitkin pilkkahintaan samalla. Tescolle keskitän noi muut ostokset ja kerään Virgin Atlantic pointseja niin että kohta on edulliset tax only lennot Nykiin Smile
Takaisin alkuun
Lavande

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No voi hitto Very Happy

Uskoisin ruoka-arvioni olevan melko realistinen, koska säilytän kuitit ja pidän kirjaa siitä, mihin raha menee. Aldi on myös edullinen kauppa. Kävin kerran Morrisonilla ja loppulasku oli yli kakskymppiä, vaikka tuntui etten ostanut paljon mitään. Kämppikseni, joka tosin ei syö paljo muuta kuin paahtoleipää ja hilloa tai spagettia ja sokeria, elelee vielä pienemmällä budjetilla. Olen elänyt hyvin säästäväisesti koko aikuiselämäni (hurjat kolme vuotta), koska mulla on suuria suunnitelmia, joita varten olen tarvinnut rahaa. Ruokaan menisi varmasti enemmän jos esimerkiksi söisin eineksiä enemmän. En myöskään voi allergioiden takia syödä hedelmiä, niin niihin ei mene mitään.

Mulla on tässä vanha kuitti, voin huvittaa teitä ostoslistallani:
4.2 kirjoitti:
Kilo porkkanoita 0,39
Multigrain-leipä 0,89
Pakastepizza 0,99
Topped baguettes (pakaste) 0,69
cream crackers 0,39
chicken breast fillet (pakaste) 3,99
Closed cup mushrooms 0,89
Passata 0,29
Galaxy kaakaopaketti 2,29
Sipsipussi 0,89
Litra maitoa x2 0,53
tortillapakkaus 0,89
Stir fry sauces 0,49
gouda 12 siivun paketti 1,19
TOTAL 15,33

No niin, jos en olisi kaupassa alkanut persoilemaan ja ostanut sipsejä (0,89), pizzaa ja baguetteja (0,99+0,69) ja kaakaota (2,29) (yhteensä 4,86) niin loppusumma olisi vähän yli kymppi. Jääkaapissa on yleensä vihanneksista, joita ei näemmä tässä kuitissa pahemmin ollut, vähän vaihtelevasti munakoisoa, butternut squashia, sipulia, kaalia ja paprikaa. Kaapissa on yleensä purkkimaissia, papuja, kanamunia, cous cousia, pastaa, bataatteja, nuudeleita, puurohiutaleita, instantkahvia ja riisiä. Suosin kaikessa yleensä isompia pakkauskokoja niin ei tarvi joka viikko kaupasta kantaa samoja juttuja.

Voin tarvittaessa myös pitää ruokapäiväkirjaa huimasta gourmeearjestani! Laughing Laughing
Mutta joo, siinä 10~18 punnan välimaastossa ruokaostokseni liikkuvat.
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lavande kirjoitti:

Voin tarvittaessa myös pitää ruokapäiväkirjaa huimasta gourmeearjestani! Laughing Laughing
Mutta joo, siinä 10~18 punnan välimaastossa ruokaostokseni liikkuvat.

Tämä on musta ihan ihana postaus Smile Meidän pitäs ruveta laittaa opiskelijan ruokareseptejä tänne. Itse kokkaan myös aika vähällä kun teen armeija annoksia pakastimeen esim. joku thai kanakeitto (vielä paleo ystävällinen) ei maksa paljon mitään tehdä kun ostaa halpaa kanaa. Siihen coconut milk, sipuli, vegecube, paprika. limeä ja korianteria niin on muutamalla punnalla jo 4-5 ruokakerran ateria.

Varsinkiin kun ostaa mausteet kerran, vegecubet ja lime-sitruuna mehut pullossa.
Takaisin alkuun
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lavande kirjoitti:
4.2 kirjoitti:
Kilo porkkanoita 0,39
Multigrain-leipä 0,89
Pakastepizza 0,99
cream crackers 0,39
Passata 0,29
Sipsipussi 0,89
Litra maitoa x2 0,53
tortillapakkaus 0,89
Stir fry sauces 0,49
TOTAL 15,33

Siis kuinka pitkään sä näillä elät? Jos oikeasti viikon niin syöt tosi vähän, mä vetäisin noi siinä kolmessa päivässä ihan kevyesti.
Takaisin alkuun
Peregrine
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lavande kirjoitti:

4.2 kirjoitti:
Kilo porkkanoita 0,39
Multigrain-leipä 0,89
Pakastepizza 0,99
cream crackers 0,39
Passata 0,29
Sipsipussi 0,89
Litra maitoa x2 0,53
tortillapakkaus 0,89
Stir fry sauces 0,49
TOTAL 15,33

Riittääkö tää sulle viikoksi?

Musta tuntuu, että mä kulutan verrattuna ihan saakelisti ruokaan. Jos kävisin töissä kuluttaisin vielä enemmän, plus ravintolaillat päälle.

Muuten, jos sattuu muuttamaan alueelle jossa sitä Aldia/Lidliä/Icelandia/tms. ei ole lähellä, niin voi olettaa kuluttavansa aika paljon enemmän. Mun lähin puoti on Waitrose, jossa kämppis tekee kaikki ostoksensa, mutta ite kävelen mieluummin sen 10 minsaa kauemmaksi Tescoon.

Inca, mun mielestä tää My Fridge Food on aika hauska. En tosin oo koskaan kokeillut noita reseptejä, joten en tiedä kuinka hyviä ne on. Toisaalta, jos kaapissa on vaan esim. jauhoja, niin en sitten tiedä että kuinka kronkeli sitä voi reseptiikassa sitten olla. Laughing
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ma kaytan sen verran kylla kasviksia ja hedelmia, etta 10 puntaa ois ihan mahdoton, se kymppi ei riita ees tuoreisiin, puhumattakaan sitten muuhun. Tanaan kavin Waitrosessa shoppailemassa Embarassed joten rahaa kului enemman kuin normaalisti. Oisko mennyt joku 20 puntaa ja ostin

- kasvisliemikuutioita
- vehnatortillaa
- white cabbage
- kirsikkatomaattia (punnan)
- perunaa
- parsakaalia
- kaksi bundlea parsaa
- pakastemarjoja kaksi pakkausta (ne makso femman yhteensa)
- pakasteherneita
- pakasteparsakaalia
-pakastesoijapapuja
- punaisia linsseja
- sugar snapseja
- valmissalaatin
- kurkun
- sailykepurkkivalmisruokaratatouillen (se oli jokusen kymmenta pennia vaan)
- kolme pakettia silken tofua (ne oli siella 1.88 kappaleelta)

Suluissa on hinnat niille mita muistan.

En muista ostinko jotain muuta, en varmaankaan. Yleensa en osta pakasteita kun ne kestaa aika pitkaan ja mulla ei mene rahaa juustoon ja lihaan. Tuossa on kuitenkin suhteellisen monipuolista ruokaa ostettuna ja noiden hinta ei paljoa alle parin kympin menisi muuallakaan, vaikka waitrose toki on kalliimpi ku muut kaupat. Ilman pakastemarjoja toi ois ollu sen 15 puntaa. Mutta eihan kukaan pelkkaa vihannesta syo, joten onhan mulla kotona sitten kaikkea muuta mita syon noiden kanssa ja noi vihannekset ei mitenkaan kesta viikkoa - napsin yhdelta istumalta kirsikkatomaatit ku luen tenttiin, niita sais ostaa joka paiva.

Realistisesti jos en soisi ulkona ollenkaan, mun ruokabudjetti viikolle olisi ehka about 35-40 puntaa. Jos siihen paalle viela syo lihaa, juustoa, eineksia, yliopistokahvion ruokaa tai muuten vaan ulkona, niin saa varautua maksamaan enemman. Femma per paiva on ihan realistinen tavoite, mutta en sen vahemmalla henkilokohtaisesti rupeaisi kituuttamaan. Femma per paiva budjetillakin saa kokata paljon kerralla ja hyodyntaa pakastinta, jos ollenkaan monipuolisesti meinaa safkata.

Jos taasen haluaa elaa kympilla per viikko, niin sen keripukin lisaksi saa myos varautua siihen, etta syomisen ja kokkaamisen suunnittelu vie tosi paljon aikaa ja energiaa.
Takaisin alkuun
Lavande

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 22:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi jee Very Happy

Käyn joo siis kerran viikossa vaan kaupassa, ellen sitten yhtäkkiä keksi, että on pakko saada punaviinia ja suklaata. Mulla on kaapissa hyvä ruokavaranto, niin että ruoka ei lopu, vaikken kävisi kahteen viikkoon ruokaostoksilla. Pärjäisin varmaan jossain katastrofitilanteessa säännöstellen kuukauden. Yleensä raahaudun kauppaan sitten kun antimet alkaa köyhtymään ja haluan syödä jotain erilaista, kuin mitä kaapista löytyy.
Joten tämän listan lisäksi mulla on todennäkösesti ollut esimerkiksi pakkasessa kalaa, jääkaapissa vihanneksia ja kaapissa lisää hiilarikamaa.
Korjailen tähän nyt vähän mittasuhteita mikäli joku oikeasti meinaa syövänsä tämän verran parissa päivää Very Happy
Itse en nimittäin ole mikään pieniruokainen tai pienikokoinen.
kuitti, revisited kirjoitti:
Kilo porkkanoita 0,39
Multigrain-leipä ISO paketti 0,89
Pakastepizza 0,99
Topped baguettes (pakaste) 2per pkt 0,69
cream crackers 0,39
chicken breast fillet (pakaste) 6-8 kananrintaa per pakkaus 3,99
Closed cup mushrooms 250g 0,89
Passata 0,29
Sipsipussi 0,89
Litra maitoa x2 0,53
tortilloita kahdeksan 0,89
Stir fry sauces 0,49
TOTAL 15,33
Stir fry sauce on mausteliemisekoitus, joka tulee kastikkeisiini, joissa on yleensä kaikkia kaapista löytyviä vihanneksia ja kananrinta/jauhelihaa. Siitä saa yleensä 3~4 ateriaa.
Passatasta yhdessä jonkun vihannesten ja lihan kanssa tulee pastakastike lisäkkeeksi 4-5:lle aterialle.

En koe, että ruuanlaittoon menisi kauheasti energiaa, mutta tykkäänkin kokkailusta ja koen hyvän ruuan tärkeäksi osaksi elämää. Opin laittamaan ruokaa Japanissa, mikä vaikuttaa paljon mun ruokavalioon ja makutottumuksiin. Pyrin tekeen incan tapaan etukäteen isoja satseja. Esimerkiksi tarjousjauhelihasta satsi jauhelihapihvejä ja pakkaseen. Siitä voi sitten aina nopeaksi lisäkkeeksi sulatella. Se, että pakkasessa on ruokaa on kyllä helpotus kiireessä ja kovassa nälässä. Ja ainahan voi syödä puuroa! Laughing

Voidaan alkaa kaikki pitään ruokapäiväkirjoja ja vertaileen tottumuksiamme! Laughing
Takaisin alkuun
sayittwice

LähetäLähetetty: Maanantai 25. 3. 2013 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja mää kun olin innoissani et Tescossa oli Tescos finest spaghetti ready meal 2 pakettia 6 punnalla :D Sehän tekee viikossa vain 18 puntaa jos joka päivä vetäis yhden..... Mulla on vähän tää ruokashoppaus holtitonta ku INHOON tehdä ruokaa. Elän enimmäkseen valmissalaattipusseilla, chicken fileillä (2 for 5pounds!), tonnikalalla, ceasarkastikkeella ja sillä limsalla mikä sattuu olemaan sillä viikolla tarjouksessa. Sit on tietty nää luksushetket ku noi tescos finest on tarjouksessa<3

Mä vaan inhoon ruuanlaittoo. Inhoon olla keittiössä ja jos mun sosiaalisesti kömpelät kämppikset tulee sinne sillon ku mä keitän pastaa ni ei hele menee hermo... Sillo vaa toivoo ku ois voinu avata sen tonnikalapurkin ja heittää salaattipussin sekaan :D

Ps. ette voi uskoa mikä kateus mulla on teitä kaikkia kohtaan noiden vuokrien kanssa...
Suvi
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 26. 3. 2013 07:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lavande kirjoitti:
Voi jee Very Happy

Käyn joo siis kerran viikossa vaan kaupassa, ellen sitten yhtäkkiä keksi, että on pakko saada punaviinia ja suklaata. Mulla on kaapissa hyvä ruokavaranto, niin että ruoka ei lopu, vaikken kävisi kahteen viikkoon ruokaostoksilla. Pärjäisin varmaan jossain katastrofitilanteessa säännöstellen kuukauden.

Se mitä halusin sanoa oli että kenenkään ei kannata nyt suunnitella elävänsä 10 punnalla viikossa jos ei ole sitä kokeillut, nimittäin sillä summalla ei syödä normaalia määriä täysipainoista ruokaa vaikka kuinka sumplisi. Jos sulla on noiden 15 punnalla ostettujen lisäksi kaapit täynnä ruokaa, niin olet niistäkin maksanut ja ne nostaa jo budjetin yli 15 punnan. Ei tosta vaan millään jää sen verran yli viikon jälkeen että olisit ton listan ruuilla sitä kaappia täyttänyt saman verran kun sun tarvitsee sieltä käyttää jos aiot saada edes yhden lämpimän aterian per päivä aamu- ja iltapalojen lisäksi. Ei mua toki haittaa jos joku elää paahtoleivällä ja hillolla mutta normaali terveellinen ruokavalio se ei missään tapauksessa ole.

Me ostetaan nykyään käppisten kanssa kaikki ruuat yhdessä ja väittäisin että syön halvemmalla paremmin kuin ikinä, varmaan toki loppupeleissä se päiväbudjetti ruokaan kuitenkin nousee sinne 5 punnan tienoille. Tyhmintä tässä on että vaikka isoimmat pakkaukset ja alennukset saa hyodynnettyä yhdessä ruuat ostaessa parhaiten tämä ei olisi varmaan ikinä toiminut kandina kun rahasta oli tiukkaa, nimittäin ei tässä voi alkaa rutisemaan toisten ostoksista jos siellä on jotain vähän kalliimpaa joskus. Toisaalta meiltä pilaantuu tosi vähän ruokaa kun on kolme syömässä ja uusien reseptien kokeileminen on paljon motivoivampaa eikä tartte aina syödä samaa ruokaa montaa päivää. Mun kämppikset on lisäksi loistavia kokkeja ja tykkää leipoa. Väitän että tällä on myös yhteishenkeä parantava vaikutus; kun vaihtaa kuulumiset päivittäin ruuanlaiton yhteydessä tutustuu kämppiksiin paremmin ja kun on tutustunut paremmin ymmärtää jos niillä ei ole joskus aikaa siivota tms. kun on sitä ja tätä. Kun tehdään yhdessä niin on paljon motivoivampaa tehdä hommia talossa yleensäkin, ei tule ikinä sellaista oloa että toinen kämppiksistä ei koskaan tee jotain kun tietää että kaikki tekee. Ja jos vaikka pari kertaa viikossa haluan mennä salille tai jotain ja tulen sieltä takaisin myöhään meillä on kätevä ilmoitustaulujärjestelmä jolla voi tilata itselleen valmiin ruoka-annoksen jos ei ole ollut oikeaan aikaan kotona Very Happy.
Takaisin alkuun
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 26. 3. 2013 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla menee ruokaan viikossa toi 15-40 puntaa, ja tällä hetkellä notkuu tossa neljässäkympissä kun en oo hirveesti kotona ruokaa laitellut vaan nopeesti ostanut kolmioleipiä kaapit täyteen ja mussuttanut ne mun 10h kirjastoistujaisissa. Ostan kaikki mun ruokatarpeet Aldista ja Morrisonsista, Aldista lähinnä kuivatavarat, margariinit ja makkarat ja Morrisonsista lihat, osa tuoretavaroista ja "maidot". Aldissa on vaan soijamaitoa, hyi yäk.

Asuntolahuoneesta saa maksaa suolaisen hinnan mutta ainakin oon ollut 4min päässä luentosalista ja kirjastoon on helppo mennä. Tää oli joko 84 tai 86 puntaa viikossa. Ens vuoden maksimibudjetti kämpän vuokralle on £600 kolmiosta tässä Glasgow'n keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä, mutta toivotaan että saatais mukavasti ton alle. Siihen päälle vielä laskut eli kuukaudesta riippuen.

Kännykäliittymästä maksan £15 kuussa.

Ekan viikon aikana mulla oli £80 kuitti yhestä kaupasta kun ostin tasan kaiken mitä tarvitsen eikä sen jälkeen tarvinnu raahautua kauppaan pitkiin aikoihin. Very Happy Ensi syksynä ei kyllä hirveesti uusia hankintoja tule, mitä nyt varmaan jonkinnäköinen ruokailusetti uuden kämppiksen kanssa ja sitten kaikki kodin koristelut, ja tämä siis JOS saadaan kalustettu kämppä!

Oon päättänyt olla hankkimatta töitä, ja jos hankin, niin ehkä pari vuoroa kuukaudessa. Mä olen sellainen stressaava hermoheikko, että kun opiskelun päälle pistää jotain muuta työtä, niin mun maailma romahtaa. Ehkä tässä olis kanssa itsetutkiskelun aikaa, mutta nääh. Otan lainan vielä ens vuodelle ja sen jälkeen alan tekemään kesätöitä täällä Glasgow'ssa.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa