forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

EDINBURGH, vaatimukset matematiikan suhteen

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Koulukohtaiset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Aniitsirk

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 07:13    Viestin aihe: EDINBURGH, vaatimukset matematiikan suhteen Vastaa lainaamalla viestiä

Hei!

Olen keväällä 2014 itseni lukiosta ulos kirjoittava melkein-abi, joka kaipaisi nyt vähän avunantoa itseään kokeneemmilta hakijakandidaateilta. Olen jo pitkään suunnitellut hakevani lukion jälkeen Skotlantiin opiskelemaan. Ykköstoiveena minulla, kuten ah niin monella muullakin, on Edinburghin yliopisto.

Hakisin Edinburghiin lukemaan historiaa. Tiedän että kyseisen laitoksen pääsykriteerit ovat melkoisen korkeat, mutta uskon että yo-arvosanojen puolesta minulla saattaisi mahdollisuuksia ollakin. Kuitenkin vähän aikaa sitten yliopiston sivuja taas selaillessani törmäsin kohtaan jota en ole aikaisemmin pannut merkille. Hakuvaatimuksissa oli pitkä oppimäärä matematiikasta? Jaiks! Itsehän olen siis lukenut lyhyttä matematiikkaa enkä sitäkään ajatellut kirjoittaa. Oliko tämä siis tässä?

Olen jotenkin ajatellut, että humanistisia aineita lukiessa ei matematiikalla olisi väliä. Onko kuitenkin niin, että Edinburghiin yksinkertaisesti hakee niin paljon väkeä, että tässä on oiva valintakriteeri jolla karsia ''tyhmemmät'' pois jaloista? Hahaa, melkoinen kärjistys mutta käsittänette pointtini.

Eli, onko täällä Edinburhgiin päässeitä matematiikattomia, tai joitakuita jotka tietäisivät aiheesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lähes kaikki yliopistot tuntuu sitä matikkaa vaativat kurssia katsomatta. Syytä en tiedä miksi, tiedän lähinnä vain syyn miksi sitä omalle kurssille vaadittiin Strathclydessa vaikka humanistista onkin (primary teaching).

Kävin täällä eikä siinä kyllä sanota mitään erikseen pitkästä matikasta tai matikasta arvosanana, lähinnä että sun yläastearvosanaa vastaava matikka on OK?
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 11:36    Viestin aihe: Re: EDINBURGH, vaatimukset matematiikan suhteen Vastaa lainaamalla viestiä

Aniitsirk kirjoitti:
Hakuvaatimuksissa oli pitkä oppimäärä matematiikasta? Jaiks! Itsehän olen siis lukenut lyhyttä matematiikkaa enkä sitäkään ajatellut kirjoittaa. Oliko tämä siis tässä?

Jos laittaisit sitaattia meille tai linkkia, niin se voisi kertoa enemman. Et olisi nailla palstoilla ensimmainen etka edes toinen tai kolmas, joka on nahnyt esim. GCSE Mathematics -merkinnan ja tulkinnut sen yo-vaatimukseksi, kun kyseessa on ylaaste.
bijou

LähetäLähetetty: Maanantai 27. 5. 2013 17:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Minimum academic requirements
Award of Ylioppilastutkintodistus (Certificate of the Matriculation Exam) with E (Grade 6) in at least two subjects and M (Grade 5) in all other subjects. Where Maths at Higher/A Level required, Advanced Course should be taken."

Siis jos sisäänpääsyehtona on tietty arvosana matikasta niin matikan pitäisi olla pitkä, mutta historiaan ei vaadita lukiomatikkaa.
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 07:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

bijou kirjoitti:
"Minimum academic requirements
Award of Ylioppilastutkintodistus (Certificate of the Matriculation Exam) with E (Grade 6) in at least two subjects and M (Grade 5) in all other subjects. Where Maths at Higher/A Level required, Advanced Course should be taken."

Siis jos sisäänpääsyehtona on tietty arvosana matikasta niin matikan pitäisi olla pitkä, mutta historiaan ei vaadita lukiomatikkaa.

Itse luen sen silleen että E vähintään kahdessa aineessa ja minimi M kaikissa muissa. JOS matikkaa vaaditaan kurssillesi niin silloin tulisi olla pitkä matikka hanskassa.
Takaisin alkuun
amlit
Palsta-aktiivi

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 08:20    Viestin aihe: Re: EDINBURGH, vaatimukset matematiikan suhteen Vastaa lainaamalla viestiä

Aniitsirk kirjoitti:
Hei!

Olen keväällä 2014 itseni lukiosta ulos kirjoittava melkein-abi, joka kaipaisi nyt vähän avunantoa itseään kokeneemmilta hakijakandidaateilta. Olen jo pitkään suunnitellut hakevani lukion jälkeen Skotlantiin opiskelemaan. Ykköstoiveena minulla, kuten ah niin monella muullakin, on Edinburghin yliopisto.

Hakisin Edinburghiin lukemaan historiaa. Tiedän että kyseisen laitoksen pääsykriteerit ovat melkoisen korkeat, mutta uskon että yo-arvosanojen puolesta minulla saattaisi mahdollisuuksia ollakin. Kuitenkin vähän aikaa sitten yliopiston sivuja taas selaillessani törmäsin kohtaan jota en ole aikaisemmin pannut merkille. Hakuvaatimuksissa oli pitkä oppimäärä matematiikasta? Jaiks! Itsehän olen siis lukenut lyhyttä matematiikkaa enkä sitäkään ajatellut kirjoittaa. Oliko tämä siis tässä?

Olen jotenkin ajatellut, että humanistisia aineita lukiessa ei matematiikalla olisi väliä. Onko kuitenkin niin, että Edinburghiin yksinkertaisesti hakee niin paljon väkeä, että tässä on oiva valintakriteeri jolla karsia ''tyhmemmät'' pois jaloista? Hahaa, melkoinen kärjistys mutta käsittänette pointtini.

Eli, onko täällä Edinburhgiin päässeitä matematiikattomia, tai joitakuita jotka tietäisivät aiheesta?

Oon menossa Edinburghiin English Literaturea lukemaan eikä ne mitään matikkaa multa vaatinut, en näe miksi hissaankaan tarvitsisi.
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 08:24    Viestin aihe: Re: EDINBURGH, vaatimukset matematiikan suhteen Vastaa lainaamalla viestiä

amlit kirjoitti:
Aniitsirk kirjoitti:
Hei!

Oon menossa Edinburghiin English Literaturea lukemaan eikä ne mitään matikkaa multa vaatinut, en näe miksi hissaankaan tarvitsisi.

Mustakin tuntuu että tuo oli vähän yleinen lainaus yliopiston sivuilta, mutta jos menee kurssikohtaiseen osioon niin silloin siellä varmaan lukee että matikka ei ole pakollinen.
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

FinnLassie kirjoitti:
Lähes kaikki yliopistot tuntuu sitä matikkaa vaativat kurssia katsomatta. Syytä en tiedä miksi, tiedän lähinnä vain syyn miksi sitä omalle kurssille vaadittiin Strathclydessa vaikka humanistista onkin (primary teaching).

Oliskohan se syy se etta ala-asteen opettajat tai opetussuunnitelmien tekijat jne. saattavat hyvinkin joutua tyossaan opettamaan matematiikkaa ja silloin olisi hyva jos heilla on siita itsella alla muutakin kuin ylaasteen matikka?

A-level -matikkaa ei vaadita yliopistoon useimmille ns. humanistisille kursseille. Sita saatetaan vaatia esim. filosofiaan koska vaikkapa logiikan kurssi on kaytannossa matemaattista logiikkaa, tai kemiaan koska kemiassa kuitenkin joutuu laskemaan, ja kansantaloustieteeseen koska moderni taloustieteen harjoittaminen vaatii tilastotyota, mutta nama vaatimukset ovat ihan jarkevia. Ei tietotekniikka-aikana voi odottaa parjaavansa tyoelamassa ilman jonkinlaista datalukutaitoa.
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manna kirjoitti:
FinnLassie kirjoitti:

Oliskohan se syy se etta ala-asteen opettajat tai opetussuunnitelmien tekijat jne. saattavat hyvinkin joutua tyossaan opettamaan matematiikkaa ja silloin olisi hyva jos heilla on siita itsella alla muutakin kuin ylaasteen matikka?

A-level -matikkaa ei vaadita yliopistoon useimmille ns. humanistisille kursseille. Sita saatetaan vaatia esim. filosofiaan koska vaikkapa logiikan kurssi on kaytannossa matemaattista logiikkaa, tai kemiaan koska kemiassa kuitenkin joutuu laskemaan, ja kansantaloustieteeseen koska moderni taloustieteen harjoittaminen vaatii tilastotyota, mutta nama vaatimukset ovat ihan jarkevia. Ei tietotekniikka-aikana voi odottaa parjaavansa tyoelamassa ilman jonkinlaista datalukutaitoa.

Siis, kuten totesin, tiedän miksi omalle kurssille sitä matikkaa vaadittiin - loppujen lopuksi matematiikka on monelle se hankalin aine opettaa (etenkin alaluokilla), ja halutaan varmistaa ettei ihan täystumpeloita täällä ole kurssilla. Matikka on ihan looginen täällä, mutta en sit tiiä onko se niin tärkeä esim. historiassa.
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Tiistai 28. 5. 2013 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

FinnLassie kirjoitti:
Siis, kuten totesin, tiedän miksi omalle kurssille sitä matikkaa vaadittiin - loppujen lopuksi matematiikka on monelle se hankalin aine opettaa (etenkin alaluokilla), ja halutaan varmistaa ettei ihan täystumpeloita täällä ole kurssilla.

Joo. Matikassa useimmiten ongelma on ns. numeroallergia, jota voi myos asennevammaksi kutsua. Siis tama "mulla ei ole matikkapaata" -ilmio. Kun vaatii matikan A-levelina, varmistuu siita, etta nama kaikkein pahimmat matikka-allergikot putoavat pois siina vaiheessa. Turha sita asennevammaa on siirtaa uudelle sukupolvelle opettajien kautta.

Mutta joo, ei sita matikkaa varmaan johonkin historiaan tai kirjallisuuteen vaaditakaan. Paitsi silla minimitasolla, joka on se GCSE (ylaaste). Se taas on laissa minimivaatimus, joka yliopiston on pakko vaatia saadakseen pitaa opetusluvat jne. Sen takia siita ei tingita...
Your Europe
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 5. 2013 09:26    Viestin aihe: Edinburghin yliopisto Vastaa lainaamalla viestiä

Sinun Eurooppasi sivustoilta löydät yleistä tietoutta korkeakouluopinnoista EU-maissa.
http://europa.eu/youreurope/citizens/education/university/admission-entry-conditions/index_fi.htm
Suosittelemme myös, että otat yhteyttä suoraan Edinburghin yliopistoon varmistaaksesi ko. yliopiston historian laitoksen pääsyvaatimukset.
T.
Sinun Euroopasi
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 5. 2013 09:49    Viestin aihe: Re: Edinburghin yliopisto Vastaa lainaamalla viestiä

Your Europe kirjoitti:
Sinun Eurooppasi sivustoilta löydät yleistä tietoutta korkeakouluopinnoista EU-maissa.
http://europa.eu/youreurope/citizens/education/university/admission-entry-conditions/index_fi.htm
Suosittelemme myös, että otat yhteyttä suoraan Edinburghin yliopistoon varmistaaksesi ko. yliopiston historian laitoksen pääsyvaatimukset.
T.
Sinun Euroopasi

Euroopasi Smile

hmm... UK:n kohdalla tämä ohjaa suoraan British Council:in education sivuille eli taaskaan Suomeksi sitä ohjaistusta ei tule - myös Sinun Eurooppasi sivuilla on jokseenkin harhaanjohtavaa tietoa:

"Lukukausimaksut ja opintotuet

Kun opiskelet yliopistossa toisessa EU-maassa, EU:n kansalaisena

sinulta ei voida pyytää korkeampia lukukausimaksuja
sinulla on oikeus saada lukukausimaksuja varten samat apurahat kuin maan omilla kansalaisilla."
http://europa.eu/youreurope/citizens/education/university/fees-and-financial-help/index_fi.htm

Niin Englantihan on EU:ssa, täällä tosin kaikki maksaa ne lukukausimaksut. Hmmm... ja apurahoihin mitä tulee niin perus-Britit ne saa ne en usko että suomalaiset jotka tulevat tänne varsinkin kun omassa maassa on yliopistossa opiskelu ilmaista...

Varmasti meidän ISO ry:n palstalla osataan antaa parempaa ohjaistusta ja vieläpä Suomeksi
Cool
Takaisin alkuun
FinnLassie
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 5. 2013 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

inca, toi korkeampia lukukausimaksuja varmaan viittaa siihen et EU-kansalaisten ei tarvitse maksaa samoja hintoja kuin international opiskelijoiden. Vähän epäselkeästi ilmaistu mutta itse ainakin ymmärrän asian näin.

Oli miten oli, oon sitä mieltä että kyllä täältä foorumilta saa hyvät neuvot, ei tarvii käyhä muualla. Wink
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 5. 2013 14:26    Viestin aihe: Re: Edinburghin yliopisto Vastaa lainaamalla viestiä

inca kirjoitti:
Hmmm... ja apurahoihin mitä tulee niin perus-Britit ne saa ne en usko että suomalaiset jotka tulevat tänne varsinkin kun omassa maassa on yliopistossa opiskelu ilmaista...

Ma en kylla nyt yhtaan tajunnut mita yritit tuossa sanoa Inca! Mutta joo, onhan apurahoja jatko-opintoihin paljonkin liikkeella, myos sellaisia joihin pitaa olla brittikansalainen tai resident tai vanhemmat brittikansalaisia tms.

Ma en ehka tuota englanninkielisen linkin kayttoa kovin pahasti tuomitse... voipi olla etta mekin joskus tehdaan niin. Shocked
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Koulukohtaiset Kaikki ajat ovat GMT
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa