forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kela vastaa

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ET

LähetäLähetetty: Keskiviikko 24. 7. 2013 19:33    Viestin aihe: Kela vastaa Vastaa lainaamalla viestiä

Kelan opintotukikeskuksen palvelupäällikkö Katariina Puurula vastasi ISO ry:n pyynnöstä joihinkin yleisimpiin Britanniassa opiskeluun liittyviin kysymyksiin kesällä 2013. Nämä kysymykset ja vastaukset ovat nähtävissä myös ISO ry:n Usein Kysytyissä Kysymyksissä. Kysymykset menevät suunnilleen ensimmäisestä vuodesta viimeiseen vuoteen. Vastaukset ovat mahdollisimman virallisia mutta vain suuntaa antavia, joten jos tarvitset lisätietoja, otathan yhteyttä Kelan opintotukikeskukseen:

puh. 020 634 6630
sähköposti: ulkomaat.opintotuki(at)kela.fi

Yliopistotutkintoni Briteissä alkaa vasta syyskuussa, mutta olen saanut tietää jo keväällä/kesällä meneväni varmasti Britteihin opiskelemaan. Lisäksi olen jo saanut asunnon yliopiston asuntolasta/yksityiseltä vuokranantajalta. Voinko hakea tukia jo etukäteen niin, että saan tukia jo syyskuussa?

Voit hakea opintotukea (=opintorahaa, asumislisää ja lainatakausta) Kelan verkkopalvelussa (www.kela.fi/asiointi) tai paperilomakkeella kuusi kuukautta ennen opintojen alkamista. Hakemuksesi liitteeksi tarvitset oppilaitoksen todistuksen siitä, että sinut on hyväksytty ko. oppilaitokseen. Asumista koskevat tiedot voit ilmoittaa opintotukihakemuksessa. Asumisen liitteitä, kuten vuokrasopimusta sinun ei tarvitse toimittaa Kelaan. Opintotuki on mahdollista myöntää näiden tietojen perusteella, mikäli tuen myöntämisen muut edellytykset, kuten mm. oppilaitoksen julkisen valvonnan alaisuus, täyttyvät. Oikeutta sosiaaliturvaan ja sairausvakuutukseen voi hakea kolme kuukautta aikaisemmin kuin muutto ulkomaille tapahtuu. Hakemuksen teet kätevimmin Kelan sähköisessä asiointipalvelussa verkkopankkitunnuksilla. Myös hakemuksen liitteiden lähettäminen verkossa on nyt mahdollista.

Mikä on sosiaaliturva? Miksi minun kannattaa pysyä Suomen sosiaaliturvan piirissä?

Sosiaaliturvaan kuuluminen tarkoittaa sitä, että voit saada ulkomailla oleskelusta huolimatta etuuksia Suomesta. Esimerkiksi voit saada sairaanhoidon ulkomailla opiskelusi ajan. Lisäksi voit saada sairauspäivärahaa Suomesta, mikäli sairastat pidempi aikaisesti. Myös lapsiperheiden etuudet ovat haettavissasi.

Riittääkö todisteeksi siitä, että olen menossa opiskelemaan yliopistoon Britteihin se, että olen vahvistant brittejen Ucas-palvelussa paikkani ja että yliopistosta on ilmoitettu, että olen päässyt sinne opiskelemaan? Voinko tulostaa jonkun paperin, vai täytyykö minun saada yliopistosta paperi, jossa on yliopiston leimat ym.?

Opintotukihakemuksen liitteeksi riittää tuo mainitsemasi UCAS:n todistus opiskelupaikan saamisesta. Myöhemmin lukuvuoden alkamisen jälkeen sinun tulee toimittaa oppilaitoksen todistus siitä, että olet ilmoittautunut läsnä olevaksi opiskelijaksi kuluvalle lukuvuodelle. Tarvitsemme läsnäolotodistuksen, koska emme saa tietoja läsnäolosta sähköisesti. Tästä asiasta kerrotaan tarkemmin sinulle annettavassa opintotukipäätöksessä.

Vaihdoin yliopistoni sisällä tutkintoa, mutta muuten tilanteeni ei muuttunut. Täytyykö minun ilmoittaa tästä Kelalle?

Aina kun vaihdat oppilaitosta tai koulutusohjelmaa joko yliopistosta toiseen tai oman yliopistosi sisällä, sinun tulee hakea opintotukea uusiin opintoihin uudella opintotukihakemuksella.

Yliopistoni virallinen ilmoittautuminen on vasta syyskuun lopussa, eivätkä he anna sitä ennen virallista todistusta siitä, että opiskelen ko. yliopistossa. Saatuani paperin syyskuun lopussa ja toimitettuani sen heti Kelalle, voinko saada opintotukea jo lokakuun alussa?

Voit saada, mikäli yliopistosi lukuvuosittainen tukiaika oikeuttaa lokakuun opintotukeen. Huomioithan kuitenkin sen, ettei opintotukea myönnetä takautuvasti, vaan aikaisintaan sen kuukauden alusta lukien, jolloin opintotukihakemus on saapunut Kelaan. Vaikka sinulla ei olisikaan heti kaikkia opintotukihakemuksen liitteeksi tarvittavia selvityksiä, niin opintotukihakemus kannattaa toimittaa Kelaan, jotta tuki voidaan myöntää siitä alkaen kun sinulla on siihen oikeus.

Kuinka monena kuukautena vuodessa voin saada opinto- ja asumistukia? Jos lukukausi alkaa esim. 20.9. ja loppuu 10.6., voinko saada koko kaikilta näiltä kuukausilta opinto- ja asumistukea?

Korkeakouluopiskelijan lukuvuosittainen tukiaika on pääsääntöisesti yhdeksän kuukautta. Opintotukea on mahdollista saada myös pidemmälle ajalle, mikäli osoittaa harjoittavansa päätoimisia opintoja yhdeksää kuukautta pidemmän ajan. Tuo 20.9.-10.6. välinen aika oikeuttaa opintotukeen syyskuusta toukokuulle.

Siirrättekö tukia ulkomaisille pankkitileille? Maksaako ulkomaille tukien siirtäminen jotain?

Opintotuki on mahdollista oman pyynnön perusteella maksaa myös ulkomaiselle pankkitilille. Kela ei maksa siirrosta mahdollisesti aiheutuvia lisäkustannuksia, ne jäävät asiakkaan itsensä maksettavaksi.

Työskentelen opintojeni lisäksi viikonloppuisin paikallisessa pubissa. Pitääkö minun ilmoittaa tästä Kelalle? Voinko silti saada tukia?

Opintotuki on tarveharkintainen etuus. Se tarkoittaa sitä, että omat tulot vaikuttavat jo maksetun opintotuen määrään. Opiskelijan on mahdollista työskennellä opintojen ohella tietyissä rajoissa ilman että menettää oikeuden jo maksettuun opintotukeen. Omien tulojen vaikutus jo maksettuun opintotukeen tarkistetaan kalenterivuosittain viimeksi vahvistetun verotuksen perusteella. Ulkomailta ansaitut tulot tulee ilmoittaa erikseen Kelaan. Kela vertaa opiskelijan käyttämien tukikuukausien määrää ansaittuihin tuloihin ja jos tulot ovat suuremmat kuin mitä nostettujen tukikuukausien mukainen tuloraja, aiheettomasti maksettu etuus peritään takaisin.

Kun työskentelet Britanniassa, oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan päättyy työskentelyn aloittamisesta lukien. EU-maassa työskentely vakuutetaan aina työskentelymaassa, työskentelyn määrästä riippumatta. Työskentelyn aloittamisesta on siksi aina ilmoitettava Kelaan. Kun työskentely päättyy, voit hakea opiskelijana takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin.

Pääsin opintojeni ohella työharjoitteluun, josta ei makseta muuta palkkaa kuin matkakulut ja lounas. Pitääkö minun ilmoittaa tästä Kelalle? Vaikuttaako tämä tukiini?

Opintotukeen liittyen myös palkattomasta työharjoittelusta tulee ilmoittaa Kelaan erityisesti siinä tapauksessa, että se suoritetaan eri paikkakunnalla kuin mitä varsinainen opiskelu tapahtuu, koska asumislisä maksetaan tosiasiallisten asumisolosuhteiden perusteella. Palkaton työharjoittelu ei vaikuta sosiaaliturvaan, jos työharjoittelu on osa opintojasi.

Olen suorittanut ensimmäisen vuoteni yliopistoa ja jään kesäksi Britteihin. Olen menossa työharjoitteluun, josta maksetaan palkkaa. Pitääkö minun ilmoittaa tästä Kelalle uusiessani tukihakemustani? Vaikuttaako tämä tukiini?

Palkallinen työharjoittelu rinnastetaan työskentelyyn.

Olen suorittanut ensimmäisen vuoteni yliopistoa ja tulen kesäksi Suomeen. Muutan syksyllä uuteen asuntoon Briteissä. Pitääkö minun hakea asumistukea uudestaan?

Asumislisä myönnetään ja maksetaan tosiasiallisten asumisolosuhteiden perusteella. Kun asumisessasi tapahtuu muutoksia, tulee sinun hakea asumislisää uudelleen.

Aion muuttaa uuteen kämppään jo syyskuun alussa, mutta vuokrasopimus allekirjoitetaan vasta syyskuun lopussa. Voinko hakea asumistukea ennen kuin kaikki asianomaiset ovat allekirjoittaneet vuokrasopimuksen? Jos en voi, voinko silti saada asumistukea takautuvasti syyskuulta?

Ulkomailla koko tutkintoaan suorittavan ei tarvitse toimittaa vuokrasopimusta opintotuen asumislisähakemuksensa liitteeksi. Asumislisä voidaan myöntää, mikäli ilmoitat hakemuksessa vuokraamasi asunnon tiedot siten kuin ne pyydetään hakemuksessa ilmoittamaan. Asumislisää ei myönnetä takautuvasti, aikaisintaan hakemuksen saapumiskuukauden alusta lukien.

Sain tietää jo heinäkuussa päässeeni kaikki ensimmäisen vuoteni kurssit läpi. Näin ollen pääsen jatkamaan opintojani seuraavanakin vuonna. Riittääkö, että tulostan tulokseni netistä ja lähetän teille todisteeksi? Jos ei riitä, mikä olisi sopiva tapa todistaa, että jatkan opintojani seuraavanakin vuonna samassa yliopistossa?

Opintosuoritusotteen tulostaminen ja toimittaminen Kelaan riittää osoittamaan sen, että olet ilmeisesti edistynyt opinnoissasi riittävästi edellisenä lukuvuonna, koska pääset jatkamaan opintojasi seuraavana lukuvuonna seuraavalla vuosiluokalla. Opintosuoritusote ei kuitenkaan kerro sitä, että olet läsnä oppilaitoksessasi seuraavana lukuvuonna. Läsnäolon todistamiseksi sinun tulee toimittaa oppilaitoksen antama läsnäolotodistus alkavalta uudelta lukuvuodelta.

Vuokrani nousi tuntuvasti muutettuani kampukselta yksityiseen vuokra-asuntoon. Miten tämä vaikuttaa tukiini?

Ulkomaille maksettava asumislisä on pääsääntöisesti vakiomääräinen, eli 210 e/kk. Eli käytännössä vuokran nouseminen ei vaikuta maksettavan asumislisän määrään. Jos olet muuttanut vuokra-asunnosta omistusasuntoon, niin silloin sinulla ei ole oikeutta asumislisään.

Opiskelen nyt kandi-tutkintoni viimeistä vuotta. Aion kuitenkin suorittaa ensi syksynä Briteissä maisterin tutkinnon, mutta eri yliopistossa ja kaupungissa kuin tällä hetkellä. Pitääkö minun hakea opinto- ja asumistukea kokonaan uudestaan?

Ilmeisesti sinulle on myönnetty opintotuki alun perin kanditutkinnon suorittamista varten. Opintotuki maisteriopintoihin tulee hakea uudella hakemuksella asianmukaisine liitteineen. Sosiaaliturvaan kuulumista pitää hakea Kelasta uudelleen.

Opiskelen nyt kandi-tutkintoani viimeistä vuotta. Aion pitää ensi vuonna välivuoden, jonka jälkeen aion suorittaa maisterin tutkinnon. Aion välivuotenani suorittaa 6 kk työharjoittelun Briteissä, josta maksetaan palkkaa. Voinko silti saada tukia maisteri-tutkintooni sitä seuraavana vuonna? Vaikuttaako työharjoitteluni Suomen sosiaaliturvassa pysymiseen?

Jos kandiopintojen ja maisteriopintojen välillä tarkoituksesi on oleskella ulkomailla vuoden tai yli, oikeutesi opintotukeen tulee arvioida uudelleen. Jos opintojen väliin jäävä aika on alle vuoden, sinun voidaan vielä katsoa oleskelevan ulkomailla tilapäisesti ja olet todennäköisesti oikeutettu opintotukeen. Jos taas opintojen väliin jäävä aika on vuoden tai yli, niin silloin oleskeluasi ulkomailla ei enää pidetä tilapäisenä ja opintotukeen oikeuttavana. Jotta opintotukea voidaan myöntää ulkomaille koko tutkinnon suorittamista varten, ulkomailla oleskelun tulee aina olla luonteeltaan tilapäistä. Koska jäät tutkinnon suorittamisen jälkeen ulkomaille pitämään välivuotta, oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan päättyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Opintojen rahoitus Kaikki ajat ovat GMT
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa