forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Palkkatöihin ulkomaille 10-6 kk ajaksi lukiokoulutuksella

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Muut jutut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
afupe

LähetäLähetetty: Sunnuntai 29. 12. 2013 17:21    Viestin aihe: Palkkatöihin ulkomaille 10-6 kk ajaksi lukiokoulutuksella Vastaa lainaamalla viestiä

Hei!

Olen keväällä 2014 lukiokoulutukseni päättävä abiturientti. Viimeisen parin kuukauden ajan olen vaihtelevalla aktiivisuudella tutkinut eri mahdollisuuksia työllistyä ulkomailla pelkällä lukiokoulutuksella (+ muutaman kesätyön aikana saadulla työkokemuksella). Haaveena olisi työ- sekä asuinpaikan saaminen ulkomailta noin vuodeksi kesästä 2014 lähtien.

Selattuani useita lähteitä olen saanut jonkinlaisen kuvan mahdollisuuksistani ja asioista, joihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota. Paljon näihin asioihin vaikuttaa tietysti se, mihin aikoo lähteä ja mitä kriteerejä itselleen asettaa. Itselläni kriteerit eivät ole kovin korkealla, olen valmis tekemään lähes työtä kuin työtä, mutta asumisesta olen päättänyt sen, että haluaisin asettua asumaan yksityiseen vuokra-asuntoon mahdollisimman pian (kelpuuttaisin todennäköisesti myös erilaisia soluasumisen muotoja). Tämä rajaa pois jo monia vaihtoehtoisia asumismuotoja, joita nuorille usein tarjotaan, eikö au pairina toimiminenkaan onnistuisi. Asettamieni odotusten ja vaatimuksien vuoksi olen erittäin kiinnostunut etenkin Lontoosta mahdollisena sijaintina (ehdotuksia myös tästä seikasta olisi mukava kuulla, mielellään maan olisi kuitenkin hyvä kuulua Euroopan talousalueeseen).

Ehkä askarruttavin asia koko ajatuksessa on se, että kannattaako matkaan lähteä jonkun järjestön tuella vai yksin. Tästä mielipiteeni ovat vähän ristiriitaisia. Varmasti järjestön kautta monet käytännön asiat hoituisivat sujuvammin, mutta näkemällä itse hieman enemmän vaivaa voi säästää selvää rahaa. Ainakin Lontoosta työpaikkaa hakeva voisi käyttää hyödykseen esimerkiksi E.W.E.P-järjestön palveluja, mutta toisaalta sen tarjoamista palveluista saadut hyödyt eivät ole verrattavissa kuluihin.

Aikomuksenani ei ole jäädä ulkomaille, vaan ennemminkin viettää kansanomaisesti sanoen välivuotta. Aion tosin hakeutua yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä, mutta koulupaikan saadessani aion lykätä sitä vuodella (ja jos opiskelupaikka jää saamatta, haen vuoden päästä uudestaan). Haluan nähdä ja kokea asioita, jotka eivät välttämättä enää myöhemmässä elämänvaiheessa yhtä helposti tavoitettavissa. Näen tässä oivan tilaisuuden irrottautua arkisesta oravanpyörästä ja kokea jotain ainutkertaista. Tarvitsisin nyt kuitenkin apua siinä, että mitä voin tehdä tämän tavoitteen saavuttamiseksi? Mitä voin alkaa tekemään jo nyt? Mistä löydän tarvitsemani verkostot tiedonhakuun ja palvelut tarpeisiini? Jos sinulla on vastaavia omakohtaisia kokemuksia, olisin kiinnostunut kuulemaan niistä! ^^
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Sunnuntai 29. 12. 2013 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Talla foorumilla on lahinna opiskelijoita, joten taalla ei paljoa varmaan noista asioista ole kokemuksia. Toivottavasti joku vastaa...

Sitten Facebookissa on tallainen ryhma jossa voi kysella
https://www.facebook.com/groups/FinnsWorldwide.LONDON/
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Maanantai 30. 12. 2013 11:30    Viestin aihe: Re: Palkkatöihin ulkomaille 10-6 kk ajaksi lukiokoulutuksell Vastaa lainaamalla viestiä

afupe kirjoitti:
Hei!

Olen keväällä 2014 lukiokoulutukseni päättävä abiturientti. Viimeisen parin kuukauden ajan olen vaihtelevalla aktiivisuudella tutkinut eri mahdollisuuksia työllistyä ulkomailla pelkällä lukiokoulutuksella (+ muutaman kesätyön aikana saadulla työkokemuksella). Haaveena olisi työ- sekä asuinpaikan saaminen ulkomailta noin vuodeksi kesästä 2014 lähtien.

Selattuani useita lähteitä olen saanut jonkinlaisen kuvan mahdollisuuksistani ja asioista, joihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota. Paljon näihin asioihin vaikuttaa tietysti se, mihin aikoo lähteä ja mitä kriteerejä itselleen asettaa. Itselläni kriteerit eivät ole kovin korkealla, olen valmis tekemään lähes työtä kuin työtä, mutta asumisesta olen päättänyt sen, että haluaisin asettua asumaan yksityiseen vuokra-asuntoon mahdollisimman pian (kelpuuttaisin todennäköisesti myös erilaisia soluasumisen muotoja). Tämä rajaa pois jo monia vaihtoehtoisia asumismuotoja, joita nuorille usein tarjotaan, eikö au pairina toimiminenkaan onnistuisi. Asettamieni odotusten ja vaatimuksien vuoksi olen erittäin kiinnostunut etenkin Lontoosta mahdollisena sijaintina (ehdotuksia myös tästä seikasta olisi mukava kuulla, mielellään maan olisi kuitenkin hyvä kuulua Euroopan talousalueeseen).

Ehkä askarruttavin asia koko ajatuksessa on se, että kannattaako matkaan lähteä jonkun järjestön tuella vai yksin. Tästä mielipiteeni ovat vähän ristiriitaisia. Varmasti järjestön kautta monet käytännön asiat hoituisivat sujuvammin, mutta näkemällä itse hieman enemmän vaivaa voi säästää selvää rahaa. Ainakin Lontoosta työpaikkaa hakeva voisi käyttää hyödykseen esimerkiksi E.W.E.P-järjestön palveluja, mutta toisaalta sen tarjoamista palveluista saadut hyödyt eivät ole verrattavissa kuluihin.

Aikomuksenani ei ole jäädä ulkomaille, vaan ennemminkin viettää kansanomaisesti sanoen välivuotta. Aion tosin hakeutua yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä, mutta koulupaikan saadessani aion lykätä sitä vuodella (ja jos opiskelupaikka jää saamatta, haen vuoden päästä uudestaan). Haluan nähdä ja kokea asioita, jotka eivät välttämättä enää myöhemmässä elämänvaiheessa yhtä helposti tavoitettavissa. Näen tässä oivan tilaisuuden irrottautua arkisesta oravanpyörästä ja kokea jotain ainutkertaista. Tarvitsisin nyt kuitenkin apua siinä, että mitä voin tehdä tämän tavoitteen saavuttamiseksi? Mitä voin alkaa tekemään jo nyt? Mistä löydän tarvitsemani verkostot tiedonhakuun ja palvelut tarpeisiini? Jos sinulla on vastaavia omakohtaisia kokemuksia, olisin kiinnostunut kuulemaan niistä! ^^

Itse lähdin aikoinani vähän samoilla elkeillä - paitsi suunnittelin paljon vähemmän ja olin valmis asumaan missä vaan ja tekemään mitä vaan. Tosiaankin jos pelkällä YO:lla lähtee Lontooseen niin ei voi olettaa että saisi oman asunnon ja eläisi muutenkin Suomen tasolla. Au pairiksi lähteminen on ehkä aluksi paras ratkaisu, mutta jos tosin haluat pitää vain välivuoden niin ei ehkä juuri sitä kokemusta mitä etsit. Tietysti hotelliala on aika suosittu ja sinne haetaan aika paljolti noiden järjestöjen kautta, mutta useat niistä kokemuksista ovat köyhempiä kuin au pair kokemukset ja voivat olla todella rankkoja. Silloinkin se omassa kämpässä asuminen täällä on erittäin harvinaista (en tiedä ketään vaikka tunnenkin monia).

Koska se suoraan yliopistoon meno on täällä tosi suosittua ja yliopistoon mennään aiemmin kuin Suomessa niin täällä parikymppiset ovat jo koulunsa käyneitä eli yhden askeen edellä sinua. Tämä on nuoren työnhaussa ilman mitään sen suurempaa koulutusta (kuin A-levels) ja kokemusta suurin kompastuskivi. Huomaa että työkokemus täällä menee usein koulutuksen edelle. Tämä on siis minun "observation" ja mielipide Lontoossa kauan asuneena. Onhan täällä toki ns. hanttihommia, mutta niistä se palkka ei ole kovin suuri ja kuten sanoin asumisratkaisuista saa tinkiä aikalailla.

Jos olisin aikoinani miettinyt paremmin tätä ns. välivuotta (jolle tielle sitten jäin) niin olisin mennyt jonnekin lämpimämpään ja halvempaan maahan vuodeksi, mutta sisulla sitä jotenkin jumittui tänne. Hanttihommia todellakin tuli tehtyä kahvilasta, vaatekauppoihin ja eläinlääkärin assariksi huonoilla palkoilla ja asuen siellä sun täällä "hippi" elämää viettäen. Sitten kun sai yliopistokoulutusta allensa niin työmahdollisuudet paranivat huimasti - jopa ekana vuonna yliopistolla ollessa - ja sitä myötä sitten elämisen laatu. Tosiaankin olisin ne n. kaksi vuotta voinut viettää jossain "mielekkäämmässäkin" paikassa... Lontoo osaa olla ankara varsinkin jos ei ole suuntaa ja rahaa.

Niin ja ole varovainen järjestöjen kanssa. Lueskele ja tutki tarkkaan ennen kuin lähdet rahojasi niihin pistämään. Mitä tämä EWEP muuten tarjoaa? ja millä rahalla? Jos kyseessä on NI numeron saanti ja pankkitilin avaus niin nämä nyt hoituvat helposti ilman järjestöäkin.

Jos aikomuksesi ei ole käydä yliopistoa ulkomailla niin käy se ensin Suomessa. Säästä rahaa ja tule sitten tänne töiden perässä tai vaikka tekemään maisteria. Ehkä fiksuin ratkaisu jos au pair vuosi ei kiinnosta.
Takaisin alkuun
Katsus

LähetäLähetetty: Maanantai 30. 12. 2013 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomenkielinen call centre-asiakaspalveluhomma voisi olla yksi mahdollisuus ja vaihtoehtoja paikkakuntien suhteen kyllä löytyy. Puhelintyö on aika yleinen tapa viettää välivuotta ulkomailla. Perushommaan ei tarvita mitään koulutusta, sillä niihin haetaan natiivipuhujia (muista kielistä on etua) ja työpaikan voi saada jo Suomesta käsin hakemalla. Googlettamalla pääsee alkuun (esim. call centre jobs Finnish).

Tiedän kokemuksesta, että tällaiset hommat ovat pitemmän päälle puuduttavia, mutta kyllä sitä työtä nyt ainakin vuoden tai puolikkaan tekee Smile Itse en muuten lähtisi minkään maksullisen järjestön kautta, vaan hakisin töitä itsenäisesti. Sitten paikan päällä voi etsiä jotain muuta työtä, jos se ensin hankittu ei nappaakaan.
Takaisin alkuun
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Maanantai 30. 12. 2013 17:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Glasgowssa ainakin on paljon call centre hommia suomea puhuville ja samoin Irlannissa. Mulla on usempi kaveri Dublinissa tekemassa sellaisia hommia, jos haluat siita kysya jotain spesifimpaa voin kysya kaverilta ja laittaa tanne tietoa. Siella on paljon nuoria suomalaisia.
Takaisin alkuun
afupe

LähetäLähetetty: Tiistai 31. 12. 2013 02:22    Viestin aihe: ketjun aloittajan vastaus/päivitys Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos tarjoamistanne sisällökkäistä vastauksista! On ilo saada teiltä apua aiheeseeni. Etenkin esitetty kriittinen tarkastelu tavoitettani/mahdollisuuksiani kohtaan on tarpeen, ottaen huomioon kokemuseron.

Muutamia asioita, joita olen todennut vastaustenne ja muiden lähteiden nojalla. Ensinnäkin asumiseen liittyen on epärealistista ajatella oman vuokra-asunnon ylläpitoa vuokrakustannusten kasvaessa ylisuuriksi suhteessa mahdolliseen tulotasoon, jonka voisin saavuttaa tehden edellä mainittuja työtehtäviä Lontoossa. Sen vuoksi olen tutkinut muita asumismuotoja, joista etenkin 'flatshare'-tyyppinen malli voisi sopia minulle (?).

Syy, miksi pidän kyseistä ajankohtaa sopivana toteutusajankohtana (lukiosta valmistumisen jälkeinen vuosi, "välivuosi"), on se, että tällöin minulla ei tule olemaan pakottavia velvoitteita, esteitä tai siteitä Suomesta käsin, jotka voisivat mahdollisesti estää/vaikeuttaa irtautumista ja ulkomaille lähtemistä. Ja kuvittelen, ettei kukaan voi kieltää mahdollisesti saatavien kokemusten olevan sellaisia, ettei niitä voi muualla saavuttaa.

En estä itseäni pyrkimästä opiskelemaan ulkomaille, varsinkin kun lääketiedettä on tunnetusti 'vaikea' päästä opiskelemaan täällä Suomessa. Mutta jos jatkan suoraan opintoihin ja jätän tämän tilaisuuden käyttämättä, koen menettäväni jotain, mitä en voi enää koskaan saavuttaa. Olen nuori vain kerran. Olen pian suorittanut lukion loppuun menestyksekkäästi, päättäen 12 vuotta kestäneen opiskeluputken. Edessäni tulee olemaan koko loppu elämän ajan opiskelua ja etenkin tulevat +6 vuotta yliopistossa ollen erittäin intensiivistä opiskelua.

Toivon, että ketjuun osallistuisi jatkossakin ihmisiä halunaan pohtia asioita yhdessä, myös jakaen omia kokemuksia/mahdollisia ohjeita,
>>sekä tuomaan minut välillä takaisin maankamaralle ^^,

Tahdon vielä kommentoida joidenkin vastausten sisältöä.
HannaKristiina ja Katsus: Kun aloitin töiden katselun ulkomailta, olivat ensimmäiset niistä näitä mainitsemiasi 'call centre' -hommia, joita tarjosivat niin kotimaiset kuin myös ulkomaalaiset yritykset. Ne ovat varteenotettava ratkaisu, mutta ongelmana monissa tuntuu olevan työn pysyvyyden epävarmuus (tällä tarkoitan, että monissa paikoissa työntekijöiden vaihtuvuus tuntuu olevan suurta), palkkajärjestely ja työehtojen noudattaminen työnantajan puolelta. Näitä huomioita tein tutkimalla muiden kokemuksia (joissa on tietysti epätarkkuuksia sekä olennaisia puutteita yksityiskohdissa) sekä ottamalla tietoa yritysten rekrytointitavoista. Olisin kiinnostunut kuitenkin kuulemaan suosituksia (nettihaulla löytää usein juurikin sen negatiivisesti värittyneen kokemuksen epäonnistuneesta työsuhteesta), sillä pitäisin itseäni mahdollisesti pätevänä myyntityöhön, kun työkokemusta alalta löytyy jo jonkin verran enkä ole myöskään täysin verbaalisesti lahjaton. Kiitos jakamastasi linkistä! Aion ehdottomasti lähestyä kyseistä yhteisöä lähitulevaisuudessa.

Inca: Kiitos vastauksestasi! Puit sanoiksi monia mietteitäni, joita en ole täällä vielä tuonut julki. Näistä asioista ehkä päällimäisenä se, että tiedän tielläni olevan monia mutkia ja kompastuskiviä. Mitä enemmän saan tietoa sitä kiinnostuneemmaksi mutta myös epävarmemmaksi oloni kasvaa. "Teenkö asiat oikein?", "Mitä en huomioi?", "Olenko liian sinisilmäinen uskomaan mahdollisuuksiini?". Nämä kysymykset kiteyttävät monia tunteitani. Vastauksesi viimeisessä kappaleessa antamasi neuvo on erittäin perusteltu ja täysin pätevä. Aion todennäköisesti ainakin jossain vaiheessa tulevia opintojani suorittaa niitä ulkomailla. Valmistumisen jälkeen tavoitteenani (ainakin tällä hetkellä) on löytää töitä Suomesta. Ainoa eroava argumentti, jonka haluan esittää, on esitelty tämän viestin kolmannessa kappaleessa, joten en sitä lähde tähän enää muotoilemaan uudestaan.

Ewep:in tarjoamaan pakettiin muistaakseni kuului juurikin NI-numeron saanti (mahdollisesti myös pankkitilin avaus), asumisjärjestelyt alkutaipaleelle sekä ensimmäisen työhaastattelun tai -paikan järjestäminen (unohdan tai muistan jotain mahdollisesti väärin, mutta sinne päin). Hinta tälle palvelulle taisi olla muutamia satoja euroja. Tiedän pystyväni järjestämään nämä asiat itsenäisesti, vaikkakin järjestöllä todennäköisesti olisi suhteita, joiden kautta asioiden hoitaminen olisi paljon helpompaa. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, tie ei tule olemaan helppo, oli järjestö takana tai ei.

~Pahoittelen mahdollisia kirjoitus- ja asiavirheitä. Kello on sentään neljä yöllä, joten ajatus ei juokse aivan toivomallani tavalla ^^
Takaisin alkuun
HannaKristiina
Vieras

LähetäLähetetty: Tiistai 31. 12. 2013 07:49    Viestin aihe: Re: ketjun aloittajan vastaus/päivitys Vastaa lainaamalla viestiä

afupe kirjoitti:

Tahdon vielä kommentoida joidenkin vastausten sisältöä.
HannaKristiina ja Katsus: Kun aloitin töiden katselun ulkomailta, olivat ensimmäiset niistä näitä mainitsemiasi 'call centre' -hommia, joita tarjosivat niin kotimaiset kuin myös ulkomaalaiset yritykset. Ne ovat varteenotettava ratkaisu, mutta ongelmana monissa tuntuu olevan työn pysyvyyden epävarmuus (tällä tarkoitan, että monissa paikoissa työntekijöiden vaihtuvuus tuntuu olevan suurta), palkkajärjestely ja työehtojen noudattaminen työnantajan puolelta. Näitä huomioita tein tutkimalla muiden kokemuksia (joissa on tietysti epätarkkuuksia sekä olennaisia puutteita yksityiskohdissa) sekä ottamalla tietoa yritysten rekrytointitavoista. Olisin kiinnostunut kuitenkin kuulemaan suosituksia (nettihaulla löytää usein juurikin sen negatiivisesti värittyneen kokemuksen epäonnistuneesta työsuhteesta), sillä pitäisin itseäni mahdollisesti pätevänä myyntityöhön, kun työkokemusta alalta löytyy jo jonkin verran enkä ole myöskään täysin verbaalisesti lahjaton. Kiitos jakamastasi linkistä! Aion ehdottomasti lähestyä kyseistä yhteisöä lähitulevaisuudessa.

En missaan nimessa suosittele myyntityota puhelimitse, mutta monilla yrityksilla on asiakaspalvelulinjat ulkomailla. Myyntityota en suunnittele siksi, etta mahtaa olla inhottavaa duunia tehda. Mulla on tosiaan useampi tuttu tekemassa tuota asiakaspalvelutyota - onhan se puhelinhommaa ja sinallaan kusista, mutta silla paasisi alkuun, eli paasisi paikan paalle, olisi duuni ja samalla voisi etsia toita vaikka jostain kahvilasta. Se selittaa myos tyontekijoiden suuren vaihtuvuuden; harva nakee puhelinhommia pysyvana tyopaikkana ja jaadakseen siihen tyohon pidemmaksi aikaa saakin olla tietynlainen ihminen. Valtaosa ei sita jaksa kauaa tehda.
Takaisin alkuun
Sitrus

LähetäLähetetty: Tiistai 31. 12. 2013 17:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toinen vaihtoehto on tietenkin lahtea jonnekin vahan kauemmaksi - tiedan, etta sanoit, etta haluat olla Euroopassa, mutta toisaalta sellaisen ainutlaatuisen kokemuksen, jota sanoit etsivasi, voi ehka helpommin loytaa ihan eri maisemiin lahtiessa. Esim. Australiaan voi 18-30 vuotiaana saada holiday working viisumin ja tyon ohella voi matkustella ja nahda maata. Itse lahdin hanttihommia tekemaan Englantiin, ennen kuin aloitin opinnot ja paadyin jaamaan, ja tein taman kaiken aika vahan sita ajatellen / suunnitellen, joten se kylla onnistuu. Mutta se onko tama sinulle oikea / paras ratkaisu riippuu siita, mita haluat siita kokemuksesta irti saada.

Henkilokohtaisesti ehka yrittaisin ottaa kaiken ilon irti elamasta ennen kuin alottaisin raskaan opintoputken ja mulle tahan ei ehka liittyisi vakituinen tyo, mutta sulla voi olla erilaiset toiveet ja odotukset sun valivuodesta - lykkya tyko Very Happy

P.S. Noita suomenkielisia asiakaspalvelu call center toita on myos Newcastlessa usein tarjolla, jos sellanen kiinnostaa...
Takaisin alkuun
inca
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Torstai 2. 1. 2014 12:03    Viestin aihe: Re: ketjun aloittajan vastaus/päivitys Vastaa lainaamalla viestiä

afupe kirjoitti:

Muutamia asioita, joita olen todennut vastaustenne ja muiden lähteiden nojalla. Ensinnäkin asumiseen liittyen on epärealistista ajatella oman vuokra-asunnon ylläpitoa vuokrakustannusten kasvaessa ylisuuriksi suhteessa mahdolliseen tulotasoon, jonka voisin saavuttaa tehden edellä mainittuja työtehtäviä Lontoossa. Sen vuoksi olen tutkinut muita asumismuotoja, joista etenkin 'flatshare'-tyyppinen malli voisi sopia minulle (?).

Joo, flatshare on taloudellisesti kannattavampaa. Täällä kun pelkkä vuokra ei aina takaa sitä että laskut sisältyvät vuokraan niin on hyvä olla porukkaa jakamassa. Sähkö, vesi, council tax ja kaasulaskut eivät ole halpoja. Myös takuuvuokra on se 1-2kk joten huoneesta se on tietysti vähempi kuin koko kämpästä. Toisaalta kämppisten kanssa aika ei käy myöskään pitkäksi ja jos valitsee kämppikset hyvin niin heistä voi tulla pitkäaikaisia kavereita vaikket enää asuisikaan samassa kämpässä.

afupe kirjoitti:

Syy, miksi pidän kyseistä ajankohtaa sopivana toteutusajankohtana (lukiosta valmistumisen jälkeinen vuosi, "välivuosi"), on se, että tällöin minulla ei tule olemaan pakottavia velvoitteita, esteitä tai siteitä Suomesta käsin, jotka voisivat mahdollisesti estää/vaikeuttaa irtautumista ja ulkomaille lähtemistä. Ja kuvittelen, ettei kukaan voi kieltää mahdollisesti saatavien kokemusten olevan sellaisia, ettei niitä voi muualla saavuttaa.

Näin on helppo ajatella, mutta harvoin se todellisuudessa juuri noin menee. Tiedän monia perheellisiäkin jotka ovat lähteneet ulkomaille lapsen (tai parin) jälkeen ja ihan hyvin sitä täälläkin mennään. Toisaalta elämä vie ja tuo sinne sun tänne ja usein sitä ei tiedä mitä ajatella kun on ns. "lukenut vain yhden kappaleen (Suomi) kirjasta (maailma)". Ymmärrän tosin tilanteen, koska itsekin ajattelin hieman "now or never" periaattella, mutta tässä 14 vuoden kuluessa on huomannut että olen vieläkin hetkessä "now". Lontoossa asiat ovat paljon joustavampia ja täällä on paljon yli 30 vuotiaita joilla ei ole vielä perhettä ja asuntolainaa. Asioita ei ole siis pakko tehdä kaavan mukaan eikä niitä "velvotteita" tule enää myöhemmin ajateltua niin. Tietysti onhan se outoa kun Suomessa lomaillessa ystävillä on teini-ikäisiä lapsia ja toinen talonrakennusprojekti meneillään. Oma olo tuntuu ikinuorelle ja vapaalle! Varoituksen sanana toki se että todella moni joka lähtee välivuotta pitämään jää sille tiellensä joko ihmissuhteiden tai kokemusten kannalta.

afupe kirjoitti:

Mutta jos jatkan suoraan opintoihin ja jätän tämän tilaisuuden käyttämättä, koen menettäväni jotain, mitä en voi enää koskaan saavuttaa. Olen nuori vain kerran. Olen pian suorittanut lukion loppuun menestyksekkäästi, päättäen 12 vuotta kestäneen opiskeluputken. Edessäni tulee olemaan koko loppu elämän ajan opiskelua ja etenkin tulevat +6 vuotta yliopistossa ollen erittäin intensiivistä opiskelua.

Kuten yllä mainitsin - nuori vain kerran on joustava käsite. Elä hätäile voit tuntea samaa tunnetta vielä yli kolmekymppisenäkin - Olet liian "nuori" stressaamaan moisesta Smile
Mutta jos sinusta tuntuu että Suomi kuviot ovat liian pienet niin toki lähde ulkomaille, mutta ole todella avoin ja joustava. Ehkä tärkeintä mitä opin tuossa iässä oli juuri se että pienestä ei kannata suuttua, pettyä, hermostua yms. Ulkomailla asuminen kasvattaa siis kärsivällisyyttä kun asiat eivät toimi "järkevästi" (lue: "niin kuin Suomessa") tai sääntöjen mukaan.
Jos haluat kaksi kärpästä yhdellä iskulla niin suosittelen ulkomaille yliopistoihin hakemista, varsinkin jos sinulla on hyvät YO arvosanat. Siitähän sitten koko maailma on avoin. En nyt muista oliko lääkis täällä niin pitkä kuin Suomessa, mutta ISOn porukassa on kyllä lääkiksessä opiskelevia joten jos tarvitset neuvoa voin kysellä tutultani.

afupe kirjoitti:

Unohdin nuo call center hommat. Niitähän toki löytyy. Laita www.totaljobs.co.uk ja www.reed.co.uk yms. job search engines hakusanaksi "Finnish" niin kaikki mihin kieltä tarvitaan pomppaavat näytöllesi. Yleensä on juuri call center tyyppistä hommaa. Lontoossa tiedän kaksi yritystä jotka liittyvät "online betting" alaan ja siellä on ollut suomalaisia töissä helpdesk tyyppisessä hommissa. Laita ilmoitus tuonne Finnish People Living in London FB ryhmään että etsit töitä niin saattaa tulla hommia sitäkin kautta.

afupe kirjoitti:

"Teenkö asiat oikein?", "Mitä en huomioi?", "Olenko liian sinisilmäinen uskomaan mahdollisuuksiini?". Nämä kysymykset kiteyttävät monia tunteitani.

Elämälle ei ole valmista kaavaa. Joten jos se valinta minkä teet tuntuu hyvältä sillä hetkellä niin se on mitä luultavammin oikein! Tietysti kun kokemusta tulee enempi ja miettii valintojaan niin sitä "katuu" tai miettii jälkiviisaana että olisipa pitänyt tehdä toisin. Realiteetti on tosin se että et olisi kokemusta viisaampi joten silloin et edes miettisi samoja asioita ja koko tilanne olisi eri.
Selvästikin tahdot kokea elämistä muualla, mutta muutos on iso ja hyppy tuntemattomaan (ekaa kertaa) pelottaa, mutta mitä enempi analysoit tilannetta sitä vähemmän vakuuttuneemmaksi tulet lähdöstäsi ja jumiudut raitellesi.

Tee nyt ensi päätös siitä mihin haluat lähteä (yksi kaupunki, alue), tutki sen alueen työpaikka mahdollisuudet perinpohjin, fiksaa CV englanniksi ja lähetä sitä mailitse, postitse tms. paikkoihin jotka kiinnostavat. Voit myös lähettää pienemmille yrityksille s.postia ilman että he mainostavat työpaikkaa, mutta laita silloin hyvä "cover note" alkuun. Katsele samalla potentiaalisia huoneita ja kartoita paljonko rahaa tarvitset asumiseen. Aluksi saattaa olla hyvä että otat paikallisen hostellin pariksi viikoksi niin että voit käydä katsomassa kämppiä paikanpäällä. Huoneita löytyy aina lyhyelläkin varoitusajalla. Jos voisin tehdä toisin olisin itse lähtenyt juuri noin, säästänyt kuukauden parin eloon rahat ja ottanut hostellin pariksi viikoksi selvittäen kaikki muut käytännönasiat ja hakenut töihin.

afupe kirjoitti:

Ewep:in tarjoamaan pakettiin muistaakseni kuului juurikin NI-numeron saanti (mahdollisesti myös pankkitilin avaus), asumisjärjestelyt alkutaipaleelle sekä ensimmäisen työhaastattelun tai -paikan järjestäminen (unohdan tai muistan jotain mahdollisesti väärin, mutta sinne päin). Hinta tälle palvelulle taisi olla muutamia satoja euroja. Tiedän pystyväni järjestämään nämä asiat itsenäisesti, vaikkakin järjestöllä todennäköisesti olisi suhteita, joiden kautta asioiden hoitaminen olisi paljon helpompaa. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, tie ei tule olemaan helppo, oli järjestö takana tai ei.

Ei niillä sen enempää "suhteita" ole eikä se palvelu siitä nopeudu kuin normaalisti NI numeroa hakevalla... Sinne joudut jonon jatkoksi työkkäriin hakemaan oman NI numerosi. Helppo juttu ja en tiedä ketään kenellä olisi ollut ongelmia sen saannissa. So no panic!
Pankkitilien kanssa on sama asia. Sinulla täytyy olla UK osoite ja yleensä työpaikka että saat sen avattua. Tuolla Finnish People Living in London ryhmässä on hyvää neuvoa molemmista aiheista ja jos et vastausta löydä niin kysymällä saat sen n. 5 minuutissa! Aina on joku joka tietää Smile

Ehkä paras neuvo minkä voin antaa on "älä tuhlaa rahojasi järjestöön". Sinulla näyttää olevan ihan terveet omat aivot joilla etsiä samaa tietoa ja pärjätä maailmalla.

Nyt annat vaan palaa!

p.s. kielioppi ja ajatusvirheet ovat mun bravuuri Suomeksi kirjoittaessa! Join the club Smile
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Muut jutut Kaikki ajat ovat GMT
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa