forum.isory.org Foorumin päävalikko forum.isory.org
Iso-Britannian Suomalaisen Opiskelijayhdistyksen keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

YORK
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Koulukohtaiset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras

LähetäLähetetty: Keskiviikko 6. 4. 2005 13:26    Viestin aihe: YORK Vastaa lainaamalla viestiä

Hei kaikki!

Harkitsen erittäin vakavasti pyrkimistä University of Yorkiin, ja kaipailisin tietoja kaupungin lisäksi itse yliopistosta. Ainakin esitteen perusteella kaupunki vaikuttaa juuri sopivalta minulle, ja ranking-listoillakin yliopisto on aina ollut top 10:ssä, mutta nyt tarvitsisin sitten sitä "oikeaa" tietoa. Eli, jos edes veljensiskonkoiranlapsenkummi on Yorkissa asustanut ja kertonut kokemuksiaan, ole hyvä ja jaa niitä uteliaalle. Kiitoksia kovasti!
Takaisin alkuun
jt
Vieras

LähetäLähetetty: Keskiviikko 6. 4. 2005 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voin yrittaa vahan kertoa yliopistosta ja kaupungista. Tarkemmat lisakysymykset ovat tervetulleita. Yliopisto itse on pohjoisen Englannin yksi parhaista (ellei jopa paras), eli akateemisesti hyva vaihtoehto. Laitoksittain on tietenkin aina vaihtelua, joten tarkista viela oman aineesi listat. York on kampusyliopisto, eli rakennukset sijaitsevat hieman kaupungin ulkopuolella, ja kampus muodostaa melkein oman pienen kylansa, omine kauppoineen ja palveluineen. Yliopisto perustettiin 60-luvulla joten suurin osa rakennuksista edustaa sen ajan arkitehtuuria, mutta kampus on erittain vihrea ja keskittyy keinojarven ymparille, joten siella vallitsee hyvin puistomainen tunnelma. Suurin osa ensimmaisen vuoden opiskelijoista asuu yliopiston asuntoloissa (jotka siis sijaitsevat myos kampuksella), mutta kaupunkiin on hyva bussiyhteys, eika sinne kavelykaan kesta puolta tuntia kauempaa. Ainoana negatiivisena puolena mainitsisin alimitoitetut urheilumahdollisuudet, jos sellainen kiinnostaa. Liikuntakeskus on vanha ja liian pieni, joskin tahan on tulossa parannus lahivuosina kun kampus laajenee huomattavasti.

Itse kaupunki on pienehko, mutta sitakin persoonallisempi. Palvelujen puolesta ei pitaisi tosin olla paljon valittamista, kaikki suurimmat kauppaketjut ovat kylla edustettuna. Parasta taalla kuitenkin on historia. Kaupunki on taynna merkkeja viikinkien ja roomalaisten vaikutuksesta. Museoita ja kaikenlaisia historiallisia tapahtumia on erittain paljon. York on suosittu kaupunki turistien keskuudessa joten suurimman osan vuodesta taalla on aika kansainvalinen tunnelma (joskin turistit myos tukkivat keskustan ja kaupat...). Kaupungin lapi kulkee joki, ja keskustassakin on paljon hyvia puistoja. York tosiaan elaa turismilla, joten kaupungin keskusta-alueet pidetaan hyvin siisteina ja turvallisina. Yorkissa asuu suhteellisen paljon varakasta vakea joten asuntojen vuokrat ovat keskimaaraisesti hieman korkeammat kuin muualla pohjoisessa (ainakin asuntojen kohdalla, huoneet opiskelijataloissa lienevat aika keskitasoa).

Taalta on erittain hyvat junayhteydet kaikkialle maahan, Lontooseen kestaa pari tuntia, ja lahettyvilla on useampikin lentokentta (esim. Leeds, Manchester, Durham). Opiskelijoiden ainoa valituksenaihe on yleensa ollut yoelaman vahyys, mutta harvassa yliopistossa opiskelijat eivat marise tasta aiheesta. Omasta mielestani York on yksi maan parhaista paikoista elaa, tyoskennella ja opiskella, mutta kuten aina, paras tapa tehda opiskelupaikkapaatos on kayda paikan paalla. Vain silla tavalla saa todenmukaisen kasityksen ymparistosta.
Takaisin alkuun
OD
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 8. 4. 2005 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten JT tuossa jo mainitsikin, niin opetuksen ja tutkimuksen taso riippuu tietenkin laitoksesta. York on useimmissa aineissa rankattu top-10:iin ja joissain aineissa jopa maan parhaaksi tai toiseksi parhaaksi. Mita olet Vieras tanne hakemassa opiskelemaan? Voin sitten - aineesta riippuen - kertoa hieman tarkemmin.
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 8. 4. 2005 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia kovasti vastauksistanne, oli ilo lukea noinkin kattavaa kuvausta. Smile Olen hakemassa yhdistelmään Politics, Economics & Philosophy, jonne taitaa tosin olla kovastikin tunkua ts. erittäin korkeat pääsyvaatimukset. Mietin siis edelleen ihan vakavasti pelkkää Politics majoria.

Suurimpana kysymysmerkkinä Yorkin suhteen taitaakin olla vapaa-ajanviettomahdollisuuksien tarjonta. Olen asunut koko ikäni täällä Suomessa ihan sellaisessa ~ 200 000 henkeä käsittävässä kaupungissa, enkä ainakaan pienempään haluaisi muuttaa. Lontoo taas tuntuu liian suurelta. Akateemisuuden lisäksi tärkeää olisikin mm. juuri se vilkas baarielämä, joka siis Yorkissa ei olekaan niin hulppeaa..?
Takaisin alkuun
jt
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 8. 4. 2005 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Akateemisuuden lisäksi tärkeää olisikin mm. juuri se vilkas baarielämä, joka siis Yorkissa ei olekaan niin hulppeaa..?

Jos asia on talla tavalla, niin suosittelisin miettimaan myos naita pohjoisen isompia kaupunkeja, esim. Manchester ja Leeds. Olin vahan aikaa sitten kaymassa Manchesterissa, ja se vaikutti juuri sellaiselta "pienelta suurkaupungilta" joka voisi sopia ihmisille jotka etsivat Lontoon tarjontaa pienoiskoossa. Tassa maassahan on juuri se hyva puoli etta yliopistokaupunkeja loytyy joka makuun!
Takaisin alkuun
jt
Vieras

LähetäLähetetty: Perjantai 8. 4. 2005 17:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Olen asunut koko ikäni täällä Suomessa ihan sellaisessa ~ 200 000 henkeä käsittävässä kaupungissa, enkä ainakaan pienempään haluaisi muuttaa.

Yorkin asukasluku muuten on 183 000, joten se ei taida ihan lapaista tata asettamaasi matemaattista kriteeria!
Takaisin alkuun
OD
Vieras

LähetäLähetetty: Lauantai 9. 4. 2005 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki riippuu tietysti siita, mita suurella kaupungilla ja 'hulppealla' iltaelamalla tarkoittaa. York on siis englantilaisessa mittakaavassa suhteellisen pieni kaupunki, mutta Suomessa vastaa kuitenkin asukasluvultaan Turkua tai Tamperetta - kuten jt jo mainitsikin. Eli onhan taalla toki baareja ja yokerhoja, mutta ei tietenkaan Lontoon, Birminghamin tai Manchesterin mittakaavassa, jotka ovat jo miljoonakaupunkeja. Opiskelijoille Yorkissa on 'varattu' noin viisi eri yokerhoa, ja siihen viela normaalit baarit ja pubit paalle.

Jos siis tulet Suomessa noin 200 000 asukkaan kaupungista, niin kaupungin koko ja yoelaman tarjonta tulevat pysymaan ennallaan - paitsi tietysti etta pubeja ja baareja on enemman.

Opiskelen muuten itse viimeista vuotta Politics single subjectia, ja useat ystavani tekevat Politics, Philosophy, and Economicsia. Kerron mielellani molemmista tutkinnoista lisaa, eli kysy ihmeessa jos tulee jotain mieleen.
Takaisin alkuun
K
Vieras

LähetäLähetetty: Keskiviikko 27. 4. 2005 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitää nyt näin omasta näkökulmasta sanoa että yöelämän vähyys on suhteellista, ja varsinkin kun Leedsin klubit keikkoineen yms. on alle puolen tunnin junamatkan päässä niin ei välttämättä ole pahemmin valittamista. Etenkin jos ihan tosissaan aiko PPE:tä lukea niin ekan vuoden jälkeen ei ihan joka ilta aikaa baareissa juoksemiseen edes riitä Smile

Muita ehkä mainitsemisen arvoisia hyviä puolia tässä kaupungissa on loistavat pyöräilymahdollisuudet (Yorkia pidetään yleisesti Brittien pyöräilijäystävällisimpänä kaupunkina) ja yliopiston puolella ns. extracurricular aktiviteettien monipuolisuus.

Ja PPE:stä semmoinen kommentti että Yorkissa opetus on poikkitieteellisempää kuin Oxfordissa, mikä on toinen paikka mihin tätä tutkintoa kannattaa pyrkiä opiskelemaan (kuulemma, ite tulin suoraan tänne).
Takaisin alkuun
Vieras
Vieras

LähetäLähetetty: Torstai 28. 4. 2005 08:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ma rakastin olla Yorkissa! Kyllahan kolmen vuoden jalkeen oli kaikki nahty ja tehty, mutta ihana kaupunki ja mulle ainakin ihan tarpeeksi yoelamaa. Itse olin kanoottikerhossa kolme vuotta, ja se takasi, etta paasi Yorkista tasasin valiajoin viikonlopuksi pois, todella kauniisiin paikkoihin "kanotoimaan"!
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Tiistai 6. 6. 2006 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huhuu York!

Olen muuttamassa sinne elokuun lopulla ja haluaisinkin vinkkejä asunnon etsimiseen. Tarkoitus olisi (ehkä) että koirakin seuraisi perässä, joten yliopiston asuntolat ovat ymmärtääkseni poissuljettuja. Kuinka nopeasti kelvollisia asuntoja sieltä yleensä löytää -juuri elo-syyskuun vaihteessa? Eli voinko luottaa siihen että löydän kodin, kun sinne tulen? Smile Vai kannattaako minun jo Suomesta käsin etsiä asuntoa, netti-ilmoitusten tai välittäjien kautta? Kiitokset vinkeistä!
Takaisin alkuun
Vanhus
Vieras

LähetäLähetetty: Keskiviikko 7. 6. 2006 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siita nyt on miljoona vuotta kun olin opiskelijana Yorkissa Wink , mutta silloin ainakin suurin osa opiskelija-asunnoista meni huhti-toukokuussa, joten en sinuna jattaisi niin myohaiseen ajankohtaan. Kannattaa netista katsella tai ottaa yhteytta yliopistoon, niilla on yleensa yksityisten vuokranantajien tietoja.

Kateeksi kay, haluaisin itsekin palata Yorkiin asumaan!!!
Takaisin alkuun
repukka

LähetäLähetetty: Tiistai 20. 6. 2006 06:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hei, täällä yksi vuodelle 2007 yorkia harkitseva ihminen. minua kiinnostaa lähinnä historia/historian&englannin kirjallisuuden opiskelu. onko kellään kokemusta noista aineista yorkissa?

näiden kuvausten perusteella paikkahan kuulostaa varsin lupaavalta ja minulle sopivalta. tärkein kriteeri on silti hyvä historian laitos. ranking-listan mukaan näyttää hyvältä, mutta henkilökohtaisia mielipiteitä kaivataan.

=/reetta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Ebenia
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 7. 2009 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen hakemassa varmaankin Yorkin yliopistoon ja se jotenkin innostaa kauheasti - siitäkin huolimatta, että englantilaisilla foorumeilla on aika paljon parjattu sekä Yorkia kaupunkina että asumismahdollisuuksia itse kampuksella (kuulemma asunnot ovat nuhjuisia ja maalia puuttuu seinistä ja peruskorjauksia ei ole tehty useisiin vuosiin, jopa vuosikymmeniin - eräs opiskelija sanoi käyneensä äitinsä kanssa katselukierroksella ja äiti oli itse käynyt kys. opiston ja sanoi, että huoneet ovat tismalleen samanlaisia ja niille ei ole tehty mitään sitten 25v hänen valmistumisensa jälkeen - auch?). Muutenkin yleismielikuva tuntui olevan, että Yorkissa ei ole oikein tekemistä ja ainoa hyvä asia kaupungissa/kylässä on tunnettu ja hyvätasoinen yliopisto. Nyt tosin luin Timesista, että York olisi ilmeisesti laajentamassa ja uusia tiloja olisi rakenteilla, ilmeisesti valmistuisivat 2010-2011 aloittavien käyttöön.

Minua itseäni biletysmahdollisuuksien puuttuminen ei haittaisi ollenkaan, itse kun en juo enkä juhlikaan paljon. Itseasiassa sellainen hiljaisempi/rauhallisempi paikka sopisi oikein hyvin, millaisen kuvan olenkin Yorkista saanut.

Jos täällä on uudempia York-kokemuksia, niin olisi kiva kuulla niitäkin. Ovatko asuntolat niin nuhjuisia kuin olen ymmärtänyt?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 7. 2009 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ebenia kirjoitti:
(kuulemma asunnot ovat nuhjuisia ja maalia puuttuu seinistä ja peruskorjauksia ei ole tehty useisiin vuosiin, jopa vuosikymmeniin - eräs opiskelija sanoi käyneensä äitinsä kanssa katselukierroksella ja äiti oli itse käynyt kys. opiston ja sanoi, että huoneet ovat tismalleen samanlaisia ja niille ei ole tehty mitään sitten 25v hänen valmistumisensa jälkeen - auch?)

Tuo kuvaus pätee myös joihinkin Manchesterin yliopiston vanhimpiin asuntoloihin, ja luultavasti useimmissa yliopistoissa on vanhoja asuntoloja uusien ohella. Ei rakennuksia uudisteta tai poisteta käytöstä viiden tai kymmenenkään vuoden välein. Ja Briteissä ei "peruskorjata" samalla tavalla kuin Suomessa.

Ei noita juttuja kannata liian kirjaimellisesti ottaa. Kyllä siellä on varmaan maalattu ja kokolattiamattoja vaihdettu. Mutta tottakai samantapainen rakennus on sille äidille ollut tutunnäköinen, ja jos huonekalut ovat 80-luvulta niin mielikuva voi hyvinkin vastata äidin muistoja.

Se ainoa soluasunto jossa olen Suomessa ollut (peruskorjattu kerrostalo Helsingin Viikissä) oli brittitasolla luksustasoinen. Siihen on totuttava jos tänne tulee että rakennukset eivät ole laadukkaita.

Olen ollut Yorkissa vain turistina - nätti kaupunki. Iltamenoja on varmasti missä tahansa yliopistokaupungissa sen verran kuin opiskelija vain voi kaivata. Ne britit jotka valittavat ettei ole tekemistä, saattavat olla kotoisin Lontoon, Birminghamin, Manchesterin kaltaisista suurkaupungeista joissa konsertoi jatkuvasti maailmanluokan tähtiä. Yorkissa varmaan ei. Mutta pubeja ja baareja siellä varmasti on normaaliopiskelijalle riittävästi.
repukka

LähetäLähetetty: Perjantai 31. 7. 2009 17:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhdyn noihin aiempiin lausuntoihin eli asuntolataso ei ole missään erikoinen ja jos on uudempi rakennus se voi myös näkyä hinnassa ihan reilusti. Muista kuitenkin, että jos asuntola ei miellytä niin siellä ei ole pakko asua.

Käyn nykyään Durhamin yliopistoa eli mielipiteeni Yorkista perustuu pelkästään kuulopuheisiin ja kahteen vierailuun kaupungissa. Yliopistoa en ole nähnyt vilaukseltakaan ja olen kuullut, että se on bussimatkan päässä keskustasta.

Mielestäni York on kyllä suomalaisittain ajateltuna ihan kohtuullisen kokoinen kaupunki. Etenkin Durhamiin verratuna... Siellä on paljon nähtävää ja hyvä kävelykatu eli shoppailla kelpaa. Yöelämää on varmasti ihan kohtuullista, ainakin pubeja siellä on joka kulmalla. Suosittelen, miellyttävä paikka kaikin puolin ja todella kaunis.
Takaisin alkuun
Ebenia
Palsta-addikti

LähetäLähetetty: Lauantai 1. 8. 2009 05:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^ "Kiva" kuulla, että ongelma on siis Briteissä joka puolella, eikä varsinaisesti vain Yorkin ongelma. Wink Ja kaikkihan on tietenkin suhteellista ja subjektiivista, mutta jotenkin vain hätkähdytti, että jos Britti (jotka ilmeisesti ovat kuitenkin tottuneempia talojen huonoon kuntoon) oli sitä mieltä, että talot olivat aika huonossa kunnossa.

Tärkeintä kai on kuitenkin se opiskelu tietenkin.
Takaisin alkuun
Manna
Moderaattori

LähetäLähetetty: Lauantai 1. 8. 2009 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ebenia kirjoitti:
jotenkin vain hätkähdytti, että jos Britti (jotka ilmeisesti ovat kuitenkin tottuneempia talojen huonoon kuntoon) oli sitä mieltä, että talot olivat aika huonossa kunnossa.

Tuosta "tottuneet talojen huonoon kuntoon" tulee mieleen se miten aina sanotaan, että "eihän sulla voi olla vilu, sähän olet Suomesta ja tottunut pakkaseen". Confused

Lainaan erästä kommenttia palstalla muutama vuosi sitten (ketjussa "Arki käytännössä"):

Halis kirjoitti:
Itse olin aluksi ihmeissäni näistä kaikista ja ihmettelin että miten kokonainen kansakunta voi elää tällä tavalla kylmyydessä -kunnes kerran omistusasunnossa vieraillessani tajusin että eiväthän ne eläkään.

repukka

LähetäLähetetty: Maanantai 3. 8. 2009 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ebenia kirjoitti:
^ "Kiva" kuulla, että ongelma on siis Briteissä joka puolella, eikä varsinaisesti vain Yorkin ongelma. Wink Ja kaikkihan on tietenkin suhteellista ja subjektiivista, mutta jotenkin vain hätkähdytti, että jos Britti (jotka ilmeisesti ovat kuitenkin tottuneempia talojen huonoon kuntoon) oli sitä mieltä, että talot olivat aika huonossa kunnossa.

Tärkeintä kai on kuitenkin se opiskelu tietenkin.

Yhdyn toisaalta Mannan kommentteihin ja lisään vielä, ettei briteissä yleensä ainakaan oman käsitykseni mukaan ole asuntojen taso huonompi, tuntuu olevan lähinnä asuntoloiden ongelma. Oma (kahden muun tytön kanssa jaettava) rivitaloasuntoni on ainakin todella hyvä kuntoinen ja myös vuokra on kohtuullinen. Meidän yliopistossa oli ainakin myös moni britti - varsinkin jos oli perheen ensimmäinen yliopistoa käyvä - yllättynyt olosuhteista asuntolassa, eikä kyseinen rakennus ollut suinkaan pahimmasta päästä. Tarkoitan kai siis, että ehkei sinun mainitsemasi brittikään ollut varsinaisesti tottunut huonompaan laatuun.
Takaisin alkuun
Kuutio

LähetäLähetetty: Keskiviikko 6. 1. 2010 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millaiset vapaa-ajan mahdollisuudet Yorkin yliopistossa on nykyään? Onko taideharrastusmahdollisuuksia?
Takaisin alkuun
bangkok

LähetäLähetetty: Keskiviikko 10. 2. 2010 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yliopistolla on ainakin Art Society, jolla on omat tilatkin. Sen enempää en kyllä tiedä, kun aloitan varmaan vasta ensi syksynä Smile. Art Societyä ei tosin mainita Student Unionin sivuilla, vaan löysin tiedon kampusta esittelevästä Youtube -videosta? Razz Tässä on jotain listausta soceista:

http://www.yusu.org/societies
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    forum.isory.org Foorumin päävalikko -> Koulukohtaiset Kaikki ajat ovat GMT
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa